Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Energia

Sähköistä ajoa 2030-luvulla

Kaikki sähköllä liikkuvat autot eivät ole täyssähköautoja, eivätkä kaikki täyssähköautot ole Tesloja. Nykyhetkellä markkinoilla on vielä saatavilla autoja, joissa ajoneuvon liike-energia tuotetaan ilman sähkömoottoria, vaikka kaikki muu olisikin sähköistettyä. Etenkin Euroopan markkina-alueella tällaisia ajoneuvoja ajetaan yhä ahtaammalle ja todennäköistä onkin, että 2030-luvulla melkein kaikki uudet autot käyttävät sähköä liikkumiseen tavalla tai toisella.

Arjen ympäristöpolitiikkaa - Muovikassi vai kestokassi?

Mikä näistä on mielestäsi ympäristöystävällisin ratkaisu kauppareissulle?

1. Muovipussi,

2. Paperipussi,

3. Biohajoava pussi,

4. Luomupuuvillasta tehty kauppakassi, jota käytät lopun elämääsi?

Energia- ja ympäristöpolitiikassa asiat eivät usein ole niin kuin niiden saattaisi kuvitella olevan. Tanskan ympäristösuojeluvirasto laski erilaisille arjen pusseille ja kasseille ympäristöjalanjäljen, ja selkeästi ympäristöystävällisimmäksi vaihtoehdoksi selvisi, rummupärinää:

Tavan muovipussi. *ba-dum-tsihh*

Akkutekniikan kehityksen vaatimaton lähitulevaisuus

Sähköauton haluttavuuteen vaikuttaa sen käytettävyys, joka tässä yhteydessä yksinkertaistaen on vastaus kysymykseen ”pääsenkö autolla halutessani paikasta A paikkaan B”. Auton liikenne-energiaan liittyvä käytettävyys riippuu edelleen yksinkertaistaen akkupaketin kapasiteetista, lataustapahtuman toteutuksesta, sekä latauspisteverkon kattavuudesta.

Maaseutu pidettävä elinvoimaisena

Maamme mielletään liian usein sekä edustajiensa, että pääkaupunkiseudulle keskittyneen valtakunnallisen median toimesta käsittävän vain Kehä III sisäpuolisen alueen. Lisätään tähän suurimmat kasvukeskukset Turku, Tampere ja varauksin Oulun seutu niin siinäpä se Suomi monen mielestä on. Kun painopiste julkisessa keskustelussa on kaupunkikeskeinen ohjaa se myös päätöksentekoa näiden ehdoilla. Näin ei saa, eikä tarvitse olla.

 

Akkutekniikan kiusallisen hidas kehitys

Artikkelisarjan kirjoittamiseen ajoi ajatus, johon olen törmännyt jo useammassa paikassa:

 

”Mikäli sähköauton akkujen kehitys on yhtä nopeaa kuin matkapuhelinten, niin ihan jo lähivuosina…”

 

Mutta kun ei ole.  

Sähköautolla sänkipellolle - syrjäseutujen yksityisautoilun tulevaisuus

Vuonna 2030 Suomen henkilöautokannan tulisi koostua osin sähköautoista. Se, kuinka suurelta osin, riippuu tosin täysin siitä, keneltä kysytään. Lennokkaimmissa skenaarioissa on väläytelty yli 700 000 sähköauton lauttaa. Maltillinen puolikaskin tuosta on mittava lisäys nykytilanteeseen. Vaikka suuruusluokka on vielä tuntematon, varmaa on, että seuraavan 10-12 vuoden ajanjaksolla bensiini ja diesel käyttövoimina tulevat tekemään tilaa sähköautoille ja sähköhybrideille.

Katosiko näkökyky?

Terveisiä japanilaisesta Shinkansenista, luotijunasta. Kioto on jäänyt taakse, lähestyn Tokiota. Maanantaina aloitimme Public Acceptance –viikon käymällä Takahaman ydinvoimalassa tutustumassa niihin turvallisuustoimiin, jotka vuoden 2011 tsunamin jälkeen tehtiin. Torstaina vierailimme samalla asialla Hamaokan ydinvoimalassa. 

Jos haluamme vähentää päästöjä, tarvitsemme lisää ydinvoimaa

Eilisen Ylen A-studion innoittamana tiedoksi ydinvoimavastustajille: Ydinvoima on tehokasta, vähäpäästöistä, turvallista, ja seuraavan hallituksen tulee mahdollistaa sen lisärakentaminen, jos oikeasti haluamme vähentää ympäristöpäästöjä.

Bitcoinin korkea energiankulutus on vain väliaikainen ongelma

Kirjoitin aikaisemmin siitä, kuinka Bitcoin ja muut kryptovaluutat eivät uhkaa ympäristöä. Kirjoituksen palautteessa nostettiin aiheellisesti esiin se, että Bitcoinin ja muiden kryptovaluuttojen louhinta on kuitenkin vaatinut viime vuosina korkean energiankulutuksen. Tämä on totta, mutta korkea energiankulutus ei kuitenkaan ole kuin väliaikainen ongelma. 

 

Lohkoketjua voidaan ylläpitää usealla eri tavalla

Ratkaisuja ilmastonmuutokseen tutkimuksen ja teknologian kautta

Keskeisin asia ilmastonmuutoksen torjunnassa on fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen ja niistä luopuminen kokonaan. Tulevaisuuden energiantuotanto on toivottavasti yhä hajautetumpaa ja toimintavarmempaa. Kristillisdemokraatit on korostanut esim. vaihtoehtobudjeteissa tki-toimintaa ja vaatinut sille lisärahoitusta. Uuden tekniikan kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Tulemme esittämään mahdollisissa hallitusneuvotteluissa koulutus- ja tki-rahojen lisäämistä.

 

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä