*

Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Kaikki blogit puheenaiheesta Pyhä Raamattu

Raamattu on hyvä lukea kaunokirjallisuutena

Hyvä lukutaito avaa niin paljon. Yksi tapa ymmärtää maailmaa on lukea kirjallisuutta ja oivaltaa. Jokin assimilaatioesimerkki avaa ehkä uuden polun myös toisiin kulttuureihin, kukapa tietää...

Kristinusko ja islam IX: Allah-jumalan esi-islamilaiset juuret

Islamin historiallisista juurista keskustellaan vilkaasti muslimitutkijoiden sekä sekulaarien, kristittyjen ja juutalaisten tutkijoiden kesken.

Melko yleisen käsityksen mukaan Allah on arabiankielessä lyhenne artikkelista al ja sanasta ilah, joka tarkoittaa ”jumalaa” (al-ilah). Sitä käytetään kuitenkin erisnimenä islamin jumalasta.

Kristinusko ja islam VIII: Koraanin Jeesus ja maailman Vapahtaja

Valtamediassa levitetyn harhakäsityksen oikaisemiseksi olen osoittanut, että Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala. Islamissa näet kielletään Jumalan (Allah) kolminaisuus (4:171; 5:73) eli kolmiykseys (triunity). Sitä erehdytään Koraanissa luulemaan monijumalaisuudeksi (polyteismi).

Lutherin teesit elävät vielä 500 vuotta niiden naulaamisen jälkeenkin

Eilen tuli kuluneeksi tasan 500 vuotta siitä kun Wittenbergin yliopiston raamatunselitysopin professori Martti Luther (1483–1546) naulasi 95 teesiään Linnankirkon oveen.

Tapahtumasta alkoi kirkon uskonpuhdistus, joka mullisti läntistä maailmaa myös yhteiskunnallisesti. Sitä Luther itse tuskin saattoi tuolloin edes aavistella. Teesien naulaus oli vasta alkusysäys.

Regimentit sekaisin? – tunnustus maallisen ja hengellisen vallan erottamisesta

Raamatussa tehdään selvä ero maallisen ja hengellisen hallintavallan (regimentin) välillä, vaikka ulkonaisessa kristikunnassa sitä ei aina ole tunnustettu.

Vapahtaja itse tiivisti regimenttien erottamisen toisistaan tunnetussa lausumassaan kirkkaasti: Antakaa keisarille, mikä keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on. (Mark. 12:17.)

Ero regimenttien välillä on niin tärkeä, että ilman sen tuntemista kristillistä uskoa on vaikea, ellei mahdoton oikein ymmärtää. Regimenttioppi loi perustan myös länsimaisen demokratian kehitykselle.

Kristinusko ja islam VI: Koraanin Allah ei ole sama kuin Raamatun Jumala

Jumalan kolmiykseys kuuluu asioihin, joita Muhammed (570–632) ei tunne. Ainakaan Koraanissa sitä ei esitetä niin kuin Raamattu opettaa.

Kristityt uskovat Raamatun mukaisesti, että on vain yksi Jumala, joka on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Tätä Muhammedin Khadija-vaimon kristitty serkku Waraqa ei ilmeisesti osannut hänelle selittää. Vai olisiko itse enkeli Gabriel, jonka Muhammed uskoi ilmestyksissä kohdanneensa, antanut asiasta väärää tietoa?

Kristinusko ja islam III: "Teologian desantit" ja Aabrahamin usko

Dosentti Jyri Komulainen kailottaa Suomen Kuvalehden blogissaan (26.7.2016)Jotta edes faktat olisivat kohdillaan – että muslimit ja kristityt – sekä siinä sivussa juutalaiset – puhuvat kaikki ihan samasta Jumalasta!

Kristinusko ja islam I: Luikuriteologit harhakäsityksiä levittämässä

Länsimaisessa demokratiassa jokaisen aikuisen pitäisi tietää, miten maailmanuskonnot eroavat kristinuskosta.

Oikea tieto ei ole tärkeää vain sen takia, ettei antaisi niin sanotusti kusettaa itseään. Se on myös tarpeen kyetäkseen tekemään tosiasioihin perustuvia valintoja omaksi, lähimmäistensä ja isänmaansa parhaaksi. Demokratiassahan valtiovalta kuuluu kansalle.

”Haureuden välttämiseksi” – avioliiton perusteet luterilaisessa tunnustuksessa

Avioliittolain muutos on herättänyt keskustelua siitä, mikä on kirkon opetus avioliitosta. Piispojen käsitykset avioliitosta ja niihin perustuvat ohjeet ovat ristiriitaisia. Yrittäessään kumartaa joka suuntaan, tuleekin pyllistäneeksi joka suuntaan (vrt. Matt. 6:24).

Opillinen sekavuus vaikuttaa erityisen irvokkaalta sen takia, että vietämme uskonpuhdistuksen 500-vuotisjuhlavuotta.

Uskonpuhdistuksesta luterilaiseen tunnustukseen

Martti Luther ja Sodoman synti

Uskonpuhdistajan mukaan homoseksuaalinen käyttäytyminen kuuluu Sodoman synteihin. Sodomialla on vanhastaan viitattu juuri siihen, myöhemmin myös eläimiin sekaantumiseen (zoofilia). Kristillisessä kirkossa sodomia luetaan niin sanotuksi taivaaseen asti huutavaksi synniksi (peccata clamantia) (1. Moos. 18:20-21):

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä