Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Painava lapsi

Joulurauhaa kaikille!

Aatonaattona olin Ylen Ykkösen Horisontti-ohjelmassa keskustelemassa joulusta ja jouluisista lauluista. Suosittelen linkkiä, bonuksena kaunista joulumusiikkia.

Keskustelu sivusi sitäkin, pyöriikö joulu liikaa lapsen ympärillä, olisiko hempeilystä jo siirryttävä painaviin asioihin. 

Tämä on saanut minut miettimään, kuinka painava asia seimessä makaava Jumala lopultakin on. 

Kirkkohistoria kertoo, että varhaisia kristittyjä syytettiin Rooman valtakunnassa ateisteiksi. Koska roomalaiset palvelivat useita jumaliaan, kristittyjen kieltäytyminen palvontamenoista herätti huomiota ja pahennusta. Kristinusko näyttäytyi ei-uskontona, koska se ei toiminut uskonnon tavoin. Sen täytyi olla hämmentävää. Kristityillä ei ollut uhreja, ei papistoa eikä temppeliä. Outous johti osaltaan kristittyjen vainoihin monijumalaisuuteen tottuneiden parissa.

Mutta yhtä lailla kristinuskon sisältö suututti myös siellä, missä palvottiin yhtä Jumalaa. Kristinuskon ajatus Jumalasta, joka tuli ihmiseksi, on kristinuskon pöyristyttävä, jopa loukkaava piirre.

Kristinusko nojaa ajatukseen, että Universumin Luoja syntyy pienen ihmisen hahmoon, rajoittuneisuuteen, köyhyyteen ja syrjäytyneisyyteen, voidakseen saada luoduilleen sanottavansa perille. Tätä mysteeriä kuvasin joulublogissa pari vuotta sitten

Mutta nyt siihen lapseen: Lapsen arvostaminen lapsena eikä vain kehittymättömänä aikuisena oli ollut vierasta koko antiikissa. Esimerkiksi kreikkalaiset runoilijat eivät olleet lainkaan kiinnostuneet lapsista. Stoalainen Epiktetos jopa ihmetteli: ”Mitä onkaan lapsi, pelkkää tietämättömyyttä ja tyhmyyttä”. Ja nekin harvat jotka kiinnostuivat lapsesta, kiinnostuivat lähinnä vain lapsessa ilmenevistä aikuisen piirteistä.

Jeesuksen radikaali innovaatio oli asettaa lapsi jalustalle. Jaloissapyörijästä tuli esikuva. Jeesus korosti, että lapsilta voi oppia aitoutta ja vilpittömyyttä: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, ei löydä sitä. Tämä alkoi muuttaa aivan olennaisesti lapsen asemaa ja lapsen oikeuksia, ja sitä myöten kulttuuria. Hitaasti mutta varmasti se käynnisti psykologisen prosessin, empatia-aallon lasta kohtaan. 

Käsiini osui taannoin Päiviö Latvuksen kirja Ymmärryksen siivet (Omega, 2000). Tämä jättiläismäisen urakan tehnyt aatehistorian harrastaja on lähestynyt kiinnostavalla tavalla kysymystä siitä, miksi tiede on länsimaista. Niin, miksi todellakin se, mitä käsitämme tieteeksi ja tieteelliseksi maailmankuvaksi, kuten luonnontieteellinen tutkimus, kehittyi nimenomaan Euroopassa. Yllättävää ehkä, mutta keskeisenä tekijänä Latvus tuo esiin lapsen arvostuksen. Lasta arvostava kulttuuri nosti kunniaan sen luovuuden, avoimen kysymisen ja uteliaisuuden, jota tiede kehittyäkseen vaatii.

Ihminen on uskonnollinen olento, homo religiosus. Monet ateismia liputtaneet ovat kuluneina vuosikymmeninä pettyneet siihen, ettei kristinuskon siivoaminen tuokaan tilalle uljaampaa uutta ihmistä: tilalle löytyy uskomuksia, jotka vievät yhä kauemmas tieteellisestä maailmankuvasta. 

Olen kirjoittanut paljon energia-asioista. Tähänkin aiheeseen löysin kelpo analogian. Niille jotka haluavat siivota Jeesuksen pois joulusta, voi käydä vähän niin kuin ydinvoiman alasajajille: tarve korvautuu fossiilisella, vaikka toisin suunniteltiin. 

Lapsenmielistä joulua kaikille!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän p3truss kuva
Petrus Saukkonen

En lukenut taaskaan kaikkea (ei aikaa) mutta kommentoin silti:

Korostetaan Jumalaa, ei Jeesusta. Jeesuskin oli vain ihminen.

+Ja sori se viimekertainen sekoilu kun kommentoin juttujasi vaikka en lukenut sitä tarkasti (juttusi liittyi islamismiin)... muistan sen hyvin. Ne vihapuhetta demonisoivat kommenttini olivatkin pääasiassa minulle.

Hyvää joulua! Ja iloista uutta vuotta!

Käyttäjän MikaPeltola1 kuva
Mika Peltola

Kristinuskon mukaan ei näin ollut. Tarkistapa tämä vielä.
Pyhä kolminaisuus...

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Rauhallista Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta Eija-Riitalle ja rakkaille läheisillesi.

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Täysin off-topic, mutta olen odotellut loppuraporttiasi Katowicin ilmastokokouksesta. Saammeko sellaisen Joulun jälkeen?

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Luovuus kehitellä uutta tapahtuu luottavaisin lapsellisin avoimin mielin . Tavallaan "moodin" voi "varastaa" seuraamalla esim uteliasta koiranpentua jolle kaikki hajut jne on uutta . Luovan opiskelu into moodin olen itse monesti "varastanut" kirjastois kun nuoret lukee esim pääsykokeisiin .

Monesti näkemiin sanan sijal ihmetellään sanaa tulee käytettyä . Koska sitten kun kaike ympäril olevan jne ihmettely loppuu , on vain tyhjää tylsyyttä .

Käyttäjän TapioTuomisto kuva
Tapio Tuomisto

Ihmisen luovuutta ja kykyä rationaalisesti ratkaista ihmiskunnan ongelmat, on eniten rajoittanut uskovaishörhöjen kehittämäti taru- ja taikauskoideologiat. Ihmiskunta on ollut uskontohuuhaan takia useasti lähellä lopullista tuhoaan ja lajinsa sukupuuttoa. Ellei kirkko ja uskonnot olisi rajoittaneet tieteen tutkimusta ja sen voittokulkua huuhaataruillaan, niin ihmiskunta olisi jo satoja vuosia sitten saavuttanut suuret tieteelliset keksintönsä..onneksemme nyt vihdoin uskovaistyranniasta ollaan päästy pääosin eroon..no islam- hörhöily kun vielä saadaan kuriin niin tilanne paranee. Kriistilliset lahkoineen ovat jo sen verran sitoutuneet normi valtarakenteisiin, että niiden tarinat ei hetkauta ketään suuntaan tai toiseen..mitä nyt katolilainen Soini yrittää asemassaan rimpuilla ja vedota toilailuissaan milloin Paaviin ta Raamattuun..toiminnallaan aiheuttaa itselleen lähinnä myötähäpeää.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Kirkkohistoria kertoo, että varhaisia kristittyjä syytettiin Rooman valtakunnassa ateisteiksi. ... Outous johti osaltaan kristittyjen vainoihin monijumalaisuuteen tottuneiden parissa.»

Tämän olettaisi aiheuttavan kristityissä syvän ymmärryksen negatiivisesta uskonnonvapaudesta.

Tänä päivänä se puute on niillä ihan oikeilla ateisteilla, "kristillisessä valtakunnassa".

    «Kristinusko nojaa ajatukseen, että Universumin Luoja syntyy pienen ihmisen hahmoon, rajoittuneisuuteen, köyhyyteen ja syrjäytyneisyyteen, voidakseen saada luoduilleen sanottavansa perille.»

Ajatus on tietenkin nykynäkökulmasta absurdi.

    «Ihminen on uskonnollinen olento, homo religiosus. Monet ateismia liputtaneet ovat kuluneina vuosikymmeninä pettyneet siihen, ettei kristinuskon siivoaminen tuokaan tilalle uljaampaa uutta ihmistä: tilalle löytyy uskomuksia, jotka vievät yhä kauemmas tieteellisestä maailmankuvasta.»

Hömp. Uskonnot ovat meemejä, kulttuurisia viruksia, jotka tarttuvat ihmisen luontaisiin tarpeisiin.

Käyttäjän MikaPeltola1 kuva
Mika Peltola

Kristinuskon mukaan ei näin ollut. Tarkistapa Tämä vielä....
Pyhä kolminaisuus...

Käyttäjän ReijoVuorento kuva
Reijo Vuorento

Oikein hyvä. Lapsen kunnioitus eri uskonnoissa näkyy ja tuntuu, valitettavast olemme saaneet sen negatiivista puolta viime aikoina myös kokea myös täällä Suomessa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Painavaa sanottavaa on myös eräällä huom. suom. kirjailijalla:

"Neitseestä syntynyt,
he sanoivat
ja ajatella, se meni läpi.

Ja nyt kun virhe on tehty,
ja me elämme siinä yhä,
ei voi muuta kuin kuvitella,
miten toisin olisi kaikki,
jos he olisivat nostaneet totuuden kunniaan, sanoneet:
- Ole siunattu, avioton äiti!"

(Eeva Kilpi)

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Kristinuskon lapsikeskeisyydestä voidaan olla montaa mieltä. Uuden testamentin yksi suurimmista omituisuuksista on nimittäin se, ettei Jeesuksen lapsuudesta kerrota käytännössä sanaakaan. Meilä ei siis mitään tietoa Jeesuksesta hänen 30:ltä ensimmäiseltä elinvuodelta.

Tämä jos jokin puhuu lapsuuden merkityksellisyyttä vastaan.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Meilä ei siis mitään tietoa Jeesuksesta hänen 30:ltä ensimmäiseltä elinvuodelta.»

Mitään? Jäikö jotain lukematta? Syntymä, nuori Jeesus opettamassa oppineita. Toki lapsuuden syntymyytit ovat merkityksellisiä vain hahmon henkilökuvan rakentamiseksi, tässä tapauksessa jumalallisuuden vahvistamiseksi ennen kuin käydään itse asiaan. Opit tietenkin tulevat vasta sitten, kun henkilö on aikuisiässä ryhtynyt niiden julistajaksi.

Kari Lähdesmäki

Luin kirjoituksesi kokonaan ja iloitsin sen syvällisestä ja oivaltavasta sanomasta. Jeesus einostanut vain lapsen asemaa vaan myös naisen ja kaikkien sorrettujen. Hänen jälkeensä länsimainen talousajattelukin sai uuden sisällön. Kristillisen kirkon historian tuntija Philip Schaff kuvaa Jeesuksen ainutlaatuisuutta näin: "Tämä Jeesus Nasaretilainen voitti ilman rahaa ja aseita useampia miljoonia ihmisiä puolelleen kuin Aleksanteri, Caesar, Muhammed ja Napoleon; ilman tiedettä ja oppineisuutta hän toi selvyyden useampiin jumalallisiin ja inhmillisiin asiohin kuin kaikki filosofit ja oppineet yhdessä; ilman retoriikan hienouksia hän puhui elämän sanaa tavalla, jolla sitä ei ollut koskaan siihen mennessä tai siitä lähtien puhuttu ja se vaikutti voimakkaammin kuin yhdenkään runoilijan ja puhujan esitys. Kirjoittamatta itse riviäkään, hän siivitti useamman kynän ja antoi materiaalia useampaan saarnaan, puheeseen ja ylistyslauluun kuin kaikki antiikin ja uuden ajan suurmiehet yhteensä".

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Tämä Jeesus Nasaretilainen voitti ilman rahaa ja aseita useampia miljoonia ihmisiä puolelleen kuin Aleksanteri, Caesar, Muhammed ja Napoleon»

Kirjoittaja saisi tarkistaa laskuoppinsa. Noin 12 opetuslasta plus rapiat Jeesuksen elinaikana tuskin on enemmän kuin muiden mainittujen armeijat.

Mitä tulee sitten taas Jeesuksen jälkeiseen kehitykseen, eiköhän Kristinusko levinnyt keskeisesti kuten islam – voitokkaiden sotien ja miekkalähetyksen myötä, vaikka toki jossain määrin myös muun lähetyksen.

Suomen "miljoonat" kristityt taitavat olla kristittyjä lähinnä keisareiden ja kuninkaiden päätöksestä, eivät oman kääntymyksensä vuoksi.

Kari Lähdesmäki

Ja painava on mieskin.
Kristillisen kirkon historian tuntija Philip Schaff kuvaa Jeesuksen ainutlaatuisuutta näin: "Tämä Jeesus Nasaretilainen voitti ilman rahaa ja aseita useampia miljoonia ihmisiä puolelleen kuin Aleksanteri, Caesar, Muhammed ja Napoleon; ilman tiedettä ja oppineisuutta hän toi selvyyden useampiin jumalallisiin ja inhmillisiin asiohin kuin kaikki filosofit ja oppineet yhdessä; ilman retoriikan hienouksia hän puhui elämän sanaa tavalla, jolla sitä ei ollut koskaan siihen mennessä tai siitä lähtien puhuttu ja se vaikutti voimakkaammin kuin yhdenkään runoilijan ja puhujan esitys. Kirjoittamatta itse riviäkään, hän siivitti useamman kynän ja antoi materiaalia useampaan saarnaan, puheeseen ja ylistyslauluun kuin kaikki antiikin ja uuden ajan suurmiehet yhteensä".

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kiitos kirjoituksestasi.
Kun mainitsit tuon "bonuksena kaunista joulumusiikkia", mieleen nousi YO-ainevalikoimasta se ensimmäinen vaihtoehto, johon kauan sitten 19-vuotiaan tarmolla tartuin:
"J. S. Bach - viides evankelista".
Se oli ainut kiitettävä aineeni lukioaikana, joten tieto siitä tuli ilosanamana myös minulle.

Jos otamme pois kaiken sen taiteen, johon tuo pieni lapsi kohtaloineen on ihmiskuntaa innoittanut, voisimme elää todella harmaassa ja toivottomassa maailmassa siltäkin osin.
Jaksottaisen järjestelmän kautta saatamme ymmärtää eri alkuaineiden ominaispainojen merkitystä eri näkökulmista, kuten "kulta liukenee vain kuningasveteen".
Lapsen ominaispaino onkin sitten yhä jollain tapaa arvoitus ja aina uudelleen löydettävä ja ymmärrettävä. Erityisesti tuon blogisi päähenkilön.

Monen sävellyksen alkuun Bach kirjoitti J.J. (Jesu juva = Jeesus auta) ja loppuun SDG: Soli Deo Gloria. 20:n lapsen isänä hän taisi ymmärtää seimen lapsestakin jotakin?

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Bachin Jouluoratorio on kyllä ihan ylittämättömän hienoa joulumusiikkia.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset