Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Soini ja naisen ruumis

Tunnen perheenäidin, jonka parikymppisellä pojalla on melkoinen murhe. Poika vietti Tinder-illan tytön kanssa, joka sanoi huolehtivansa ehkäisystä. Hyvä, sanoi poika, en halua lapsia enkä ole missään nimessä valmis isäksi. Yllättäen tyttö ilmoitti myöhemmin olevansa raskaana ja haluavansa pitää lapsen, ja pojan ”pitää kantaa vastuunsa”. 

Tyttö valehteli mutta pojan pitää kantaa vastuunsa. Tämä ei kuulunut pojan suunnitelmiin alkuunkaan: ei parisuhde tuon ihmisen kanssa, ei varhainen isyys. Poika haluaa opiskella ja hankkia ammatin, ja äidin mukaan hän on hyvä ja vastuullinen kaveri, jonka elämä mullistui hyväuskoisuuden takia. 

Nyt pojalla on lapsi, jota hän ei koskaan ehtinyt toivoa. Laki tekee hänestä myös maksumiehen useiksi vuosiksi eteenpäin. Mitä tahansa hän tienaa, siitä lohkeaa osa tuntemattomalle. 

Kysymys ei ole vain rahasta, vaikka äiti epäilee, että raha innoitti tuota tyttöä valitsemaan varakkaan perheen pojan lapsensa isäksi. Kysymys on pojan unelmista. Hän haluaa joskus oman perheen ja haluaa olla hyvä isä. Nyt hänestä tuntuu, että hän on jo kertaalleen epäonnistunut. 

Laki ei kohtele tässä kohden miestä ja naista samanveroisesti. Ei myöskään poliittinen kulttuurimme. Aborttikeskustelu on siitä hyvä esimerkki. Naista ei voi pakottaa väkisin äidiksi, siitä olemme samaa mieltä. Mutta miehen voi pakottaa isäksi. 

Naista ei voi pakottaa äidiksi. Tämä ymmärretään Argentiinassakin, jossa laki sallii abortin raiskauksen uhrille tai terveytensä vaarantavalle. Huolimattomuuden kohdalla Argentiinan laki kohtelee naista samalla lailla kuin suomalaista miestä: olisit miettinyt useamman kerran. Synnytä ja anna adoptioon, jos et halua pitää. 

Sanottakoon nyt selvästi: minä en ole vaatimassa maamme aborttilainsäädäntöä Argentiinan tiukkuuden tasolle. Mutta ymmärrän hyvin, ettei asia ole helppo tai itsestäänselvyys. Se klisee, että abortin tapauksessa nainen päättää vain omasta ruumistaan, on pinnallinen valhe. Hän nimenomaan ei päätä enää vain omasta ruumistaan vaan myös jonkun toisen ruumiista, mahdollisesti toisen naisen ruumiista, ja koko elämästä. 

Jos haluaa päättää vain omasta ruumiistaan, se pitää hoksata siellä Tinder-treffeillä, juuri niin kuin miehenkin. 

Aborttikeskustelussa minua vaivaa usein nähty setien leimaaminen. Miehet eivät saisi ottaa kantaa, koska kyse ei ole heistä. Se ei ole totta, ja miehen kohtelu lain edessä todistaa sen käänteisellä tavalla. Jos minä olisin tänään painamassa nappia eduskunnassa, antaisin ääneni Timo Soinin vapaan ajattelun puolesta, sillä aihe on vaikea ja pysyy aina sellaisena. Ja riehuiko hän muka ulkomailla asiasta? Ei. Välillä syntyy vaikutelma, että punavihreä kupla onkin mustavalkoinen.

Minä kuulun niihin, jotka kannattavat aborttioikeutta mutta vastustavat aborttia. Toivoisin niitä tehtävän mahdollisimman vähän. Ei abortti ole mikään ihmisoikeus tai uroteko eikä se ole naisen oikeuksien juhlaa. Se on surullinen asia, ja tappaa joka tapauksessa ihmisenalun, usein vieläpä tuskallisen kivuliaasti. Joskus se on välttämätön, koska elämä on vaikeaa. Mutta ei aina, ja uutta elämää voisi suojella adoptiollakin. 

Itse kiitän siitä, että sain mahdollisuuden elää. Olin vahinkoraskaus, ja koska lapsia oli perheessä jo neljä ja äitini terveyskin vaarassa, lääkärit vaativat häntä tekemään abortin. Hän piti päänsä, selvisi terveytensä kanssa, ja nyt tuo sinnikäs nainen odottelee satavuotissynttäreitään ensi huhtikuussa. Elämälle kiitos. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

57Suosittele

57 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (176 kommenttia)

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Toivottavasti Sipilä ja Orpo muistavat tämän arvottoman näytelmän SDP/Vihreät-akselilta tulevissa hallitusneuvotteluissa. Epäluottqamuslausereppu tyhjänä reppanoilla! Sote ja tiedustelulainsäädäntö odottaa toteutumista ja sitten naisten tasaarvokysymyskö kaataa hallituksen? Wannabeesvedut tervemenoa vasemmistoblokkiin, kumileimasin niin hallituksissa kuin oppositiossakin.

ps Älkää hattuilko Janille, joutuu vielä 1 vuoden sairaslomalle uupumuksen takia, annetaan anteeksi kokemattomalle, systeeminhyväksikäyttäjälle.

Käyttäjän OSAKARIK kuva
Olli Kankaanpää

Eija-Riitta, naisella on keho, joka kuoleman jälkeen muuttuu ruumiiksi. Pään siirtoleikkausta ei tarvitse kuin Soini. Ja kuka hiton Jani?

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Hakkaraisen kollega niin hyvässä kuin pahassakin.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen

Tosi hyvä ja tarkasti ajateltu kirjoitus. Kiitos että haluat tunnustaa myös sen toisen kantin tässä asiassa.

Käyttäjän ellelazarov kuva
Elle Marketta Lazarov

Soini äänestys, oppositiopolitiikkaa vaalien alla. Abortti on liian herkkä aihe kylmän politikoinnin kohteeksi.

Käyttäjän JukkaWallin kuva
Jukka Wallin

Käsittääkseni Soini oli hyvin vaitonainen asiasta, ennen kuin se nostettiin otsikoihin. En monessa asiassa ole ollut Soinin kanssa samaa mieltä, mutta tässä asiassa olen hänen rinnallaan.

Käyttäjän MKujala kuva
Markus Kujala

Hyvä kirjoitus.

Itseä häiritsee myös toi naisten oikeus omaan ruumiiseen hokema. Vaikka oikea kysymys on minkä ikäisenä ihmisen alun voi kivuliaasti tappaa.

Tunnen myös henkilön joka sai elää, vaikka 14 vuotiaan teiniraskauden oletettiin päättyvän aborttiin.
Lapsen hoiti ja kasvatti joku muu, ja uskon että kukaan osapuoli ei ole jälkeenpäin katunut ratkaisua.

Ja onnea äidillesi oikeasta päätöksestä.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Poika vietti Tinder-illan tytön kanssa, tietysti sängyssä. Niinhän se nykyisin menee. Entisinä aikoina oli sentään tapana vähän aikaa seurustella ennen petipuuhia. Tästä pojan tapauksesta tulee mieleen se englantilaisen lordin kuvaus, jonka mukaan asento on naurettava, nautinto lyhytaikainen ja kustannukset sietämättömät.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Entisinä aikoina oli sentään tapana vähän aikaa seurustella ennen petipuuhia."

"Entisinä aikoina" virallinen moraali antoi toisen kuvan, mutta keskimäärin todellisuus lienee ollut aika yhtäläinen nykyajan kanssa. Piiat tulivat raskaiksi rengeille tai isännille, jos ei aitan ovea pannut salpaan ja muutoinkin oli "äpäräksi" kutsuttuja hyljeksittyjä lapsia pilvin pimein.

Jopa vanhassa romanttisessa kaunoelokuvassa Katariina ja Munkkiniemen Kreivi tyttö saa aviottoman lapsen, joka tapaa isänsä vasta vuosien kuluttua Italiassa.

Käyttäjän Setarkos kuva
Sakari Vainikka

Sellainen piika-asetelma tässä Korholan kertomassakin tapauksessa oli. Paremman väen poika saattoi siunattuun tilaan alempaan sosiaaliluokkaan kuuluvan tytön ja nyt pojan äiti on pahoillaan, kun tyttö ei suostunut aikanaan aborttiin. Näillä nykyajan piioilla on sellainen ero menneisiin verrattuna, että niiden yli ei niin vain kävelläkään. Olisi vain pojan äiti opettanut jälkeläisilleen vanhaa kunnon moraalia, jossa sänkyyn mentiin vasta sitten, kun rakkaus oli kunnolla roihahtanut ja oli solmittu elinikäinen avioliitto.

Käyttäjän HannuValtonen kuva
Hannu Valtonen

Toisaalta, nykyään ehkäisy on haitekkia ja ilmaista ehkäisyvälinettä jaetaan mukulille ilmaiseksi joka kioskissa. Ehkä aborttien tarvekin pikkasen tästä vähenee.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Tämä poikaressukan tarina oli tosiaan tympeä.
Ihanko oikeasti tyttö " teki" tietoisesti lapsen - ja onnistui - yhden yön aikana ?
Ja nyt sitten viettää makeaa yksinhuoltajan elämää " vastuuntuntoisen" pojan elatusmaksuilla?

Niinhän ne ( poiken) äidit kertovat ..

Mutta jos tämä liitetään aborttikesksteluun, mikä on se liitoskohta?
Että olisi pitänyt tehdä abortti ?

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Erittäin valaiseva näkökulma kiivaana olevaan keskusteluun...

Käyttäjän MiikkaKristianSatama kuva
Miikka Satama

Kyllä on rikkaan perheen vesan tai muuten muodollisesti pätevän tulee vaalia sukusolujaan. Toki pisteet siitä jos kantaa virheensä, joka oli omansa ei kenenkään muun. Ja virhe ei ollut se lapsi tietenkään vaan se äiti.

Kukaan tervepäinen ei kannata abortteja. Suomessa niitä tehdään Pohjoismaista vähiten. Kuitenkin rapiasti yli 9000 aborttia vuositasolla Suomessa jossa syntyvyys sekä yhdynnät vähenevät on traaginen luku. Abortteja tulee saada vähennettyä mutta aborttioikeus tulee säilyttää ehdottomasti.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Toivottavasti mahdollisimman moni lukee kirjoituksesi.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

Piti oikein googlettaa, että mikä on Tinder-ilta,
näemmä deittisaitti ihmisille jotka eivät havaitse potentiaalisia deittiehdokkaita ympärillään koska ovat kaiken aikaa naama kiinni ruudussa ;) ja ilta-pääte tulee siitä, että on päädytty aidosti kasvotusten.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Eihän heitä voi ympärillään havaita, koska hekin ovat naama kiinni ruudussa. Juuri siksi ei nuoriso enää hengailekaan kaupungilla entiseen malliin.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- Minä kuulun niihin, jotka kannattavat aborttioikeutta mutta vastustavat aborttia.

Me too!

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

minäkin kuulun niihin ihmisiin jotka taistelevat loppuun asti oikeudestasi olla asiasta kuin asiasta kanssani eri mieltä ja sanoa se.

tosin tässä tapauksessa olen melko samaa mieltä,

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

"Mitä tahansa hän tienaa osa lohkeaa tuntemattomalle" . Ohhoh , aika brutaalia . Eikö lapsi ole kuitenkin hänenkin geenei yms puoliks ?

Kun brutaalisti aletaan ajattelee . Niin näkökulmaa kun jotkut ulkomaiset miehet vain Suomen passin kiilto silimissä avioituvat Suomes . Ankkuroidakseen itsensä kunnolla muutama lapsikin tehdään . Sitten kun passi kouras erotaan kun jossei vaimokaan esim burkhaa suostunut päälle pukemaan . Nämä lapset sitten helposti yhteiskunnan piikkiin kasvatetaan loppupeleissä .

Kunniallinen töissäkäyvä sinkku yksin jäänyt Suomalainen mieshän mitä tahansa tienaa osa verorahoista silloin täysin tuntemattomien ulkomaisten miesten heitteille jättämien lapsien kasvatukseen pakotetaan osallistuu ?? Aika brutaalia vai mitä ..

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Tämä henkilö ei halua tutustua lapseensa koska a) oli halunnut ehkäistä mutta tyttö sanoi että asia on kunnossa b) ei halunnut isäksi c) ehdotti aborttia ja sen maksamista. Hän tuli mielestään huijatuksi. Lapsi jää hänelle tuntemattomaksi koska hän ei halua epäonnistua isyyden kanssa. Mieluummin skippaa sen. Kurja tarina enkä puolusta häntä. Mutta totean että tästä nainen vapautuu yksipuolisella päätöksellä. Laki ei ole sama heille.

Käyttäjän TimoAunio kuva
Timo Aunio

Niin . Ihmiset ajattelee kummallisesti ja lyhyt näköisesti ja pinnallisesti . Toi lapsi voi olla ainut joka voisi vanhainkotiin tulla tuota poikaa katsoo kun se aika olisi . Joku satsaa rahansa kissaan , koiraan , harrastuksiin, autoon, sukupuolen leikkauksiin jne. Ja sitten vanhana joku ylikansallinen vanhainkoti kohtelee niin kauan hyvin kun maksat erikseen joka hymystä jne. Näkökulmii pojanpallerol vain ...

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #57

Tuo lapsi on myös syytön vanhempiensa typeryyteen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Aivan mielenkiinnosta kyselen Eija-Riitta sinulta, että mikä naiselle suunnattu ehkäisykeino on sataprosenttisen varma? Siis jokin muukin kuin kohdunpoisto?

Olet täällä nimittänyt tätä nimeltä mainitsematonta tyttöä valehtelijaksi ja onnenonkijaksi, vaikka et tunne tarinaa muuta kuin katkeran äidin tilittämänä.

Eihän sitä voi koskaan tietää, vaikka ehkäisy olisi pettänyt, sillä edes kierukka ei ole 100-prosenttisen varma. Eivätkä kaikki halua tehdä aborttia, vaikka joskus siihen olisi ihan oikeat syytkin. Tyttö pystyy varmasti tunnistamaan itsensä tästä sinun kirjoituksestasi.

Oletko missään vaiheessa miettinyt sitä?

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Oho.
En olisi ikinä enää uskonut lukevani naisen kynästä moista.
Että jos lasta ei ole suunnitellut , on ihan ok mieheltä lempata koko tekele .
Ja vielä sääliä itseään !

Tämähän on ihan klassista sekä moraalin, vastuun että syyllisyyden lemppaamista itseltä naiselle.
Ja tietysti tuollainen parinkymmenrn vuoden urakka naiselle .
Ja lapselle isätön elämä.
Kun ei halua epäonnistua, skippaa koko projektin .

Parempi siis kokonaan ilman isää?

Kyllä tässä moraliteetissa on niin monta kuvottavaa kohtaa, että hirvittää.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Vaikka tutustuisikin poikaansa, niin elatusmaksu menee äidille. Kyllä tuo on ihan todellinen kuvaus. On sitten eri keskustelu että se hyödyttänee myös lasta. Ainakin niin voi toivoa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minä kuulun puolestani niihin, jotka kannattavat vapaata aborttioikeutta ja jotka jättävät oikeutta käyttäneet rauhaan yksityisasiaksi katsomani asian kanssa. Jatkuva syyllistäminen siitä, mitkä abortit tehty oikeista ja mitkä vääristä syistä, on inhottavaa, syyllistävää ja leimaavaa. Korholan harrastama aborttioikeuden käytön moralisointi sikiön tuskan kuvauksineen kuulostaa minun silmiini lähinnä kuvottavalta.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Melko harvinaista nykyisellään, että jokin asia kategorisesti nähtäisiin joko hyväksyttävänä tai kiellettävänä. Harmaan sävyt tunnistetaan, asiasta riippuen erilaisin painotuksin ja jakaumin.

Myös perinteisessä mielessä ymmärretyn murhan osalta saatetaan osoittaa ymmärrystä kuten taannoin Ranskassa pitkäaikaisen, väkivaltaisen pahoinpitelijäaviomiehensä murhanneelle naiselle, aina naisen omia lapsia myöten. En muista, saiko nainen jopa vapautuksen istumiselta.

Mitkä siis ovat tarkemmat perustelusi sille, että erikseen abortti tulisi nähdä puhtaasti ja kategorisesti yksityisasiana? Siten, ettei aina lakia myöten tulisi hahmotella linjauksia aborttioikeuden käytölle, sitä milloin se on hyväksyttävää ja milloin ei (ns. "väärät" ja "oikeat" syyt)?

Jännä että sikiön eli ihmiselämän alun kokeman tuskan kuvaus harmaan sävyjen tarkastelussa aborttioikeuden käytön osalta on mielestäsi "kuvottavaa" sen sijaan, että olisi esimerkiksi validi pointti tai vähintäänkin ymmärrettävää.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kategorisesti abortti on naisen yksityisasia. Nähdäkseni tuon murhateeman halusit ympätä tähän tarkoituksellisesti. Kuvottavaa.

Tarkemmat perusteluni yksityisasialle? Koska abortti on yksityisoikeudellinen asia. Naisen tulee saada päättää asia puhtaasti omista lähtökohdistaan.

Itse uskon, että naisen ratkaisu on joka ikisessä tapauksessa tehty myös lapsen parhaaksi. Suon päätäntävallan sille, jolle se yksin kuuluu.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #89

"Itse uskon, että naisen ratkaisu on joka ikisessä tapauksessa tehty myös lapsen parhaaksi."
----

-Aika luja usko sinulla. Toistat toistamistasi tuota, ettei "yksikään abortti ole tehty vääristä tai liian kevyistä syistä." "Yksikään nainen ei tee tässä väärää ratkaisua, ei ole tehnyt eikä tule tekemään..." Tai "yksikään teistä abortin vastustajista..."

Tästä asiasta olisi nimenomaan keskusteltava "tietämättä" mitään varmasti toisten valinnoista ja ajatuksista.

Ja abortti ei ole yksityisasia, koska se ei koskaan koske vain yhtä ihmistä, naista. Vaan myös syntymätöntä lasta, lapsen isää, yhteiskuntaa, ja hoitohenkilökuntaa, joka velvoitetaan suorittamaan tämä toimenpide.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Sikiön tuskat ovat fakta, ei moralismia. Ehkä kuvauksella voi panna jonkun ajattelemaan, ja hän muistaa ehkäistä paremmin jotta ei joudu kokemaan aborttia. Ehkäisyyn suhtaudutaan vieläkin liian huolettomasti koska ajatellaan että voinhan tehdä abortin. Nykyään on valtavasti niitä, jotka katuvat aborttiaan ja tuntevat syyllisyyttä siitä. Abortin tehdessään moni kuvittelee että se on vain hyytelöä. Mutta kun tutustuu tieteellisiin faktoihin, ja niitä saa helposti, voi järkyttyä siitä mitä on tehnyt. Ei totuudelta kenenkään kannata itseään suojella.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hep hep, eipäs vedetä siellä mutkia suoriksi. Sikiön tuskat ovat edelleen tieteellisessä debatissa, joten faktaksi sitä ei voi missään nimessä väittää. Tällaista mahdollisuutta on kuitenkin esitetty. Tällä hetkellä ei olla varmoja siitä, tunteeko 20-viikkoinen sikiö tuskaa, vai pitääkö sikiön olla viikolla 25, sillä aivojen yhtyminen tapahtuu vasta 25-viikkoisesta eteenpäin.

The law assumes that a fetus may be able to feel pain at that stage in development; however, doctors groups and other critics of the law argue that a fetus cannot feel pain at 20 weeks: https://www.livescience.com/54774-fetal-pain-anest...

Fetuses aged 24 weeks or less do not have the brain connections to feel pain, according to a working party report published this week by the UK Royal College of Obstetricians and Gynaecologists (RCOG).: https://www.newscientist.com/article/dn19089-24-we...

Suomessa abortin saa tehdä ennen viikkoa 12. Tämän jälkeen pitää hakea erillinen lupa, joka voidaan myöntää viikolle 20 saakka. Luvan saaminen ei kuitenkaan ole helppoa, jonka vuoksi ne ovat melko harvinaisia.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Tohtori Korhola voisi tutustua tieteellisiin tutkimuksiin aiheesta oman mutunsa sijaan. Kyseisestä kipuaistimus-hypoteesista on edelleen depatti kesken.

Abortti on yksin naisen valinta, päätös omasta kehostaan. Kuvauksellasi ja uudella kommentillasi nostat itsesi aborttiratkaisun tehneiden ja sellaista harkitsevien yläpuolelle. Itse en usko yhdenkään aborttipäätöksen syntyneen vääristä syistä tai harkitsematta. Syyt ja seuraukset kantakoon kukin päätöksen tehnyt itse. Ihan samalla tavalla vastaavaa moralisointia voitaisiin käydä toiseen suuntaan, varmasti on tilanteita, joissa abortti olisi ollut kaikkien kannalta paras ratkaisu. Tuskin sinäkään haluaisit kenenkään ikinä olevan syyllistämässä lapsensa synnyttämään päätynyttä.

Olen pahoillani, mutta tämän kaltaisella asialla moralisointisi on perusteetonta ja yksinomaan kuvottavaa.

Käyttäjän SusannaKoivula kuva
Susanna Koivula

Viattoman tuska, sikiön tuska onkin asia minkä pitäisikin saada aikaan vastenmielisyyttä. Silloin ymmärrämme, että abortti satuttaa ihan oikeaa ihmistä, syntymätöntä lasta.

Sitä ei voi eikä saa olankohautuksella ohittaa.

Moraali on keskeinen kysymys, kun puhutaan abortista.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

No, olisihan se pitänyt arvata, että Koivula...

Yksikään teistä abortin vastustajista ei tunnu olevan huolissaan ei-toivotuista raskauksista ja niiden yleisyydestä. Teitä kiinnostaa vain ja ainoastaan aborttiin turvautuvien oikeuksien polkeminen ja moralisointi.

Mitkä olisivat Koivulan lääkkeet perheväkivaltaan, raiskauksiin, perheiden taloudellisen aseman turvaamiseen? Entäpä ehkäisyyn, ehkäisyvarmuuteen? Nuorten Tinder-iltojen vastuukysymyksiin?

Koivula, vaikkei se Raamattukaan kovin paheksuvasti raskauden keskeyttämiseen suhtaudu, ota silti pää pois sieltä Raamatun välistä ja katsele maailmaa omin silmin. Ongelmana eivät ole abortit. Yhteiskunnallisen keskustelun tulisi kohdistua aborttien sijaan ei-toivottuihin raskauksiin.

Abortti on jokaisen naisen yksityisasia. Moralisointisi on sen osalta yhtä kuvottavaa kuin Korholankin.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #134

"Yksikään teistä abortin vastustajista ei tunnu olevan huolissaan ei-toivotuista raskauksista ja niiden yleisyydestä. Teitä kiinnostaa vain ja ainoastaan aborttiin turvautuvien oikeuksien polkeminen ja moralisointi."
----

-Oikeasti, tuollainen "keskustelutapa" on turhauttava, eikä hyödytä yhtään mitään eikä ketään. "Teitä ei kiinnosta", "Teitä kiinnostaa vain..."

Uskotko että ketään kiinnostaa tuo julistamisesi. Tai se miten sinua "kuvottaa" tästä keskusteleminen. Voisiko olla mahdollista puhua itse aiheesta eikä muista keskustelijoista?

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa Vastaus kommenttiin #134

biologisesti ihmisyksilön elämä alkaa hedelmöittymisestä.
.

- Sen jälkeen kehityksessä ei ole mitään käännekohtaa, jossa sikiön voitaisiin katsoa saavuttaneen ihmisyyden.
.
Ensimmäiset merkit kehittyvästä keskushermostosta nähdään alkion kolmannen elinviikon alussa ja viikon kuluttua sydän aloittaa toimintansa, kauan ennen aborttirajoja. Kahdeksannella viikolla on voitu rekisteröidä sikiön EEG eli aivosähkökäyrä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #172

Johdonmukaisuuden nimissä vastustanet kierukan käyttöä ehkäisyvälineenä?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Meistä kyllä kaikki tietävät, miten niitä lapsia tähän maailmaan syntyy. Turha siis esittää yllättynyttä. Pojan äidin mukaan hän on hyvä ja vastuullinen kaveri, mutta tästä huolimatta hän harrastaa yhden illan suhteita tuntemattomien kanssa ilman mitään ehkäisyä? Tuohan on pirun vaarallista aivan tautejakin ajatellen? Eikö tässä koskettavassa kertomuksessa ole nyt pienoinen ristiriita?

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen

Ohhoh, etkös ole muutoin aika liberaali? Pisti vain silmään noiden yhden illan suhteiden implisiittinen paheksuntasi, mikä nykyaikana jo melko harvinaista, ei ainakaan enemmistömielipide lisääntymisiässä olevien keskuudessa.

Plus tyttö sanoi ehkäisyn (jälkikasvumielessä) olevan kunnossa, eivät olleet täysin tuntemattomia toisilleen, ja tekstistä ei edes käy ilmi, oliko pojan puolelta tarkoitus päättyä yhteen iltaan. Ainakaan ennen elinkautisseurauksen paljastumista. Myös tautien osalta he ovat voineet keskustella asiat puhki; asia ei käy tekstistä ilmi kumpaankaan suuntaan.

Nyt taisi olla vähän turhan hätäisesti mietitty kritikointi.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Minä en vastusta yhden illan juttuja, mutta painotan sitä, että jokaisella on oikeus ja velvollisuus huolehtia omasta ehkäisystään. Jos tulee huijatuksi, niin silloin voi katsoa vain peiliin.

Tuo myös on mielenkiintoista, miten samat ihmiset, jotka aina piiputtavat sen "elämän omavastuun" ja "oman onnen seppäilyn" perään ovat yhtäkkiä sitä mieltä, että poika on huijattu isäksi. En tykkää toistaa itseäni, mutta sanotaan nyt vielä kerran: kaikki meistä tietävät, miten niitä lapsia tähän maailmaan tulee. Kyse on kuitenkin parikymppisestä kaverista.

Mitä taas tulee "täysin tuntematon" -argumenttiisi, niin Eija-Riitan tekstistä saa sellaisen käsityksen, että kyse oli yhdestä Tinder-tapaamisesta. Ei suhteesta, eikä tapailusta: "Poika vietti Tinder-illan tytön kanssa, joka sanoi huolehtivansa ehkäisystä."

Korhola myös vihjailee, että raha olisi innoittanut tyttöä valitsemaan varakkaan perheen pojan (ja yhden illan deittinsä) lapsensa isäksi. Rahvaan vika. Varastelevat paroni von Münchhausenin geenejä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #26

Erikoinen ilmaisu muuten tuo "Tinder-ilta".

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #27

Olen kyliltä kuullut, että sieltä Tinderistä löytyy pelkästään seksiseuraa. Kyse on siis pelkästä illasta tai yöstä. Siinä mielessä kannattaa ihmisten pitää se ehkäisy mielessä.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman Vastaus kommenttiin #26

" Jos tulee huijatuksi, niin silloin voi katsoa vain peiliin."

nyt löytyi sellainen mies joka tietää aina missä mennään, ostahan minulta käytetty auto, on kuule niin harvinaislaatuinen yksilö ettei näitä ole likimainkaan joka päivä tarjolla, nyt ei kannata hukata lähes ainutlaatuista tilaisuutta.

;)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #36

En ostaisi, koska olen luonnostaan epäileväinen.

Nainen on mahdollisesti huijannut miestä, mutta minusta miehellä on myös omavastuu. Toisekseen tarina ei kerro sitä, onko nainen huijannut vai kenties ehkäisy pettänyt.

Sitä paitsi jos oikeasti luottaa sokeasti Tinderin kautta löytämään yhden illan juttuun niinkin suuressa asiassa kuin raskaus, niin minusta siinä vaiheessa lienee aiheellista pohtia asettamista holhouksen alaiseksi tai pakkohoitoa. Sehän on vähän sama asia niin kuin kuvittelisi oikeasti perineensä nigerialaisen prinssin ja lähettäisi rahaa sähköpostissa mainitulle asianajajalle oikeudellisiin kuluihin.

Tilanne olisi ollut toinen, jos tämä nuori mies olisi ollut täysin päihtyneessä ja tahdottomassa tilassa. Tuolloin kyseessä olisi ollut nykylainsäädännön mukaan raiskaus.

Käyttäjän heikkitoivonen kuva
Heikki Toivonen Vastaus kommenttiin #26

Peiliin katsominen itsessään on hyvin suositeltavaa itse kullekin, joskus muistan suositella myös itselleni, mutta huijauksessa en näe olevan kyse asiasta, jossa pelkästään peiliin tulisi katsoa.

Huijaustapauksia viedään melko usein myös raastupaan, ja niissä huijatut voittavat/häviävät riippuen paljolti siitä, miten paljon on todistusaineistoa följyssä.

En usko, että ainakaan enemmistö "elämän omavastuun" ja "oman onnen seppäilyn" painottajista jättäisi tunnistamatta harmaan eri sävyjä. 'Omavastuu' itsessään viittaa siihen, että tietyiltä osin itse vastattava, lopun osalta sitten jotain muuta.

Voip olla, että on ollut puhdas yhden yön juttu. En tunne Tinder-maailmaa, ehkä sitten vastaa baari-illan aikaista tutustumista ja sieltä kutemaan lähtemistä. Tai sitten ovat jutelleet Tinderissä jonkin aikaa. Myös asioista, joista ei niin usein baarissa jutella.

Se, että raha olisi ollut vaikuttimena on sinänsä aivan mahdollista. Ainakin itse olen tullut tuntemaan sellaista useiden ihmisten mielenmaisemaa, joka saa pitämään ko. vaikutinta verraten todennäköisenäkin. Ja eiköhän lehdistäkin ole ihan riittävän usein luettavissa ko. tekijän myötävaikuttamia tapauksia.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #26

Yhdenillan jutusta voi kyllä tulla raskaaksi, mutta on hyvin harvinaista, että juoni onnistuisi noin hyvin.
Kaikki osuu kohdalleen.
Entä, jos " vastuuntuntoinen " poika olisi itse ehkäissyt ?
Eivätkö juuri sitä vastuuntuntoiset nuoret miehet painota joka yhteydessä?
Ilman kondomia siis vain uskollisessa parisuhteessa .

Juttu ei liity aborttioikeuteen millään tavoin. vaan viestii melko suoraan aborttivelvollisuudesta. Jonka täyttämättömyys sitten kostetaan lapselle jättämällä hänet isättömäksi. Hienoa vastuuta.
Ainoa, mikä surettaa, on rahan meno .

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Niin. Jos moralisoimme poikaa, kai sitten moralisoimme tyttöäkin?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Totta kai. Tai itse asiassa sinähän teit sen jo blogitekstissäsi, kun sanot tytön huijanneen pojan isäksi ja mahdollisesti jopa rahan takia. Minusta nainen toimi väärin (tai emmehän me voi tietää onko toiminta ollut suunniteltua, vai onko ehkäisy pettänyt), mutta niin toimi mieskin. Tyhmästi. Loppujen lopuksi on kuitenkin naisen oma päätös, pitääkö hän tuon lapsen vai ei. Sairaus voi olla sellainen asia, johon ei voi itse vaikuttaa. Köyhyys myös. Mutta kaikilla on mahdollisuus ostaa kondomeja kaupasta ja vaikuttaa omaan ehkäisyynsä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Suosittelen myös tuttavasi pojalle geenitestejä ennen isyyden tunnustamista. Tyttöhän on voinut olla vaikka valmiiksi raskaana, tai tulla myöhemmin raskaaksi. Mistä sitä nykymaailmassa enää tietää?

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen Vastaus kommenttiin #51

Sie martti olet sitten samaa mieltä myös kaikista rahallisista huijauksista, itteppä menetit rahasi kun uskoit henkilöä X.. Jne..

Tässä esimerkissä jonka Eija kertoi, ei ole pojalla minkäänlaista syytä katsoa peiliin! nainen huijasi häntä todella törkeällä tavalla, joka ON LAILLISTA
(Ei pitäisi olla)! Ja tässä tilanteessa mies joutuu viellä maksumieheksi! Tämähän on vähän kun auton ostanut joutuisi maksamaan vielä huijaamisesta lisää rahaa, ja myyjä pääsisi jatkamaan toimintaa!!

Nyt pitäisi näin TASA-arvon päivänä laittaa lait kuntoon myös TÄLTÄ OSTALTA!

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #83

No huhhuh! Miehen, joka ei yhden illan Tinder-jutussa suojaa itseään ja kumppaniaan taudeilta ja saattaa kumppaninsa raskaaksi, pitää todellakin katsoa peiliin. Pitkään ja tarkasti. Peilin edessä harrastetun itsetutkiskelun jälkeen mies voi miettiä, miten jatkossa viettää aikaa ja elää jälkikasvunsa kanssa.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen Vastaus kommenttiin #88

"inder-jutussa suojaa itseään ja kumppaniaan taudeilta ja saattaa kumppaninsa raskaaksi, pitää todellakin katsoa peiliin."

Hän luottaa NAISEN SANAAN, Että on kaikki kunnossa.. Tauteihin en ota nyt tässä kantaa koska niistä ei ole puhe!

Nainen huijaa, joten minusta miehen pitäisi pystyä tässä asemassa välttämään pakolliset lapsirahan annot naiselle.. Tosin ei sitten tietenkään ole oikeus nähdäkkään poikaansa.. Mutta se täst aiheesta :)

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #83

Suurimmaksi osaksi olenkin. Jos lähettää rahansa nigerialaiselle lakimiehelle, menee pyramidihuijaukseen, ostaa kadulta "aitoja nahkatakkeja" 800 eurolla, tai ottaa nettirakastajan ja laittaa tälle 20 000 euroa tapaamatta koko henkilöä, niin silloin todellakin sietää katsoa peiliin. Elämässä on tietty omavastuu.

Tavallaan moraaliset kysymykset eivät edes liity tähän. Lähetit rahasi Nigeriaan, eivätkä ne tule enää takaisin. Aivan sama, kuinka paljon "nigerialaisen prinssin" moraalia paheksutaan. Mies ei edelleenkään pääse päättämään naisen kehosta, nainen pääsee. Se on aivan oikein. Miehelle hedelmöityksen riski on realisoitunut, kun on ollut yhdynnässä, sillä jokainen yhdyntä on potentiaalinen hedelmöitys - jopa ehkäisyä käytettäessä. Ero tulee biologiasta.

Miehet ovat vain historian valossa päässeet vähemmällä, kun heidän ei ole tarvinnut kantaa vastuuta jälkipolvestaan niin kuin naisen, joka voi tulla raskaaksi. Maailma on pullollaan analogioita tälle kaikelle, mutta on täysin järjetöntä edes vaatia jotain absoluuttista tasa-arvoa sekä miehelle että naiselle, koska kyse on naisen kehosta. Sellaista ei yksinkertaisesti ole olemassakaan, koska silloin joutuisimme rikkomaan perustavanlaatuisia ihmisoikeuksia.

Eihän se ole reilua, joo tiedän, mutta ei ole tässä maailmassa moni muukaan asia. Toisin sanoen niitä lapsia ei tule, jos pitää sen pippelin siellä pöksyissään. Melko yksinkertaista, eikö olekin? Siinä vaiheessa, kun on mennyt sänkyyn, on valintansa tehnyt ja riskinsä ottanut. Loput on täysin naisesta ja tuurista kiinni. Ja kuuluukin olla.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #92

Nuo mainitsemasi eivät ole huijauksia, vaan niinkutsuttua Darwin-veroa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #103

Repesin. Sitähän ne tosiaan ovat.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #83

Ja millainen se laki olisi ?
Jos mies kertoo oikeudessa, että häntä on huijattu, hän vapautuu vastuusta ?

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

#16 Ristiriitaa on. Pojan vastuullisuutta kuvailee hänen äitinsä, joka on luonnollisesti huolissaan pojalleen koituvista maksuista.

Tinder -tutustumisten kummallisuus on siinä, että niissä kuvastuu pakonomainen tarve löytää joko pysyvä tai tilapäinen suhde. Olen näitä tarinoita kuullut työssäni ja ollut hyvinkin huolissani suhdetta etsivien puolesta.

Lisäksi Korholan kuvaus pojasta ja tämän Tinder -suhteesta, on kierrellysti abortin vastustamista. Mutta samalla, 'huijatun' miehen kautta abortin kannattamista, kun kyse on varakkaan perheen pojasta, jonka seksin kaipuu johti raskauteen, joka olisi pitänyt keskeyttää.

Pojan äidilleen kertomaan tarinaan sisältyy vahvat emootiot, joiden avulla peitetään realiteetit.

Käyttäjän ArvoTammela1 kuva
Arvo Tammela

Korholalta erittäin hyvä kirjoitus. Sen sijaan tämä Tuomiston kommentti on aivan käsittämätön. Mielestäni se loukkaa Korholan kunniaa. Mietin, miten Tuomiston kommentti on voitu julkaista. Kyllä sananvapaudellakin joku raja pitää olla.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

ei lainkaan käsittämätön, fanaattiselta kalskahtavaa ja karkeasti ilmaistua kyllä ja voipi olla että loukkaakin, oletettavasti ainakin pyrkii siihen,

mielestäni on silti hyvä, että on julkaistu,
on nimittäin jopa syytä tietää, että noinkin asiasta ajattelevia ihmisiä on olemassa.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Kyllä Tuomistolla saa olla mielestäni typerään ja lievästi loukkaavaankiin kommenttiin oikeus. Itsensä hän vain saattaa noloon valoon. Lähes kaikissa asioissa tietenkin pitää olla jokin raja. Mikäli nyt vain kaikkien loukkaavien tai mahdollisesti loukkaavien asioiden valvonta pistetään tappiin, niin ei siitä luultavasti hyvää seuraa. On hyvä tietää miten oudosti ihmiset voivatkin ajatella kuten yllä jo Huolman totesikin.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Rikot lakia. Ilmoitan toimitukseen.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Lainrikkomukset kannattaa ilmoittaa poliisille. Jos halusit vain kommentin postettavaksi, voit tehdä sen itsekin.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola Vastaus kommenttiin #104

Minulla riittää typerien puheenvuoron käyttäjien bannaus. Sitä en voi tehdä itse.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #120

Omasta blogistasi voit.

En malta olla kysymättä rikoksesta. Oletan pykäläksi kunnianloukkauksen. Mikä mielestäsi täytti tunnusmerkistön? ”Hörhö” vai luomistarinaan uskominen. Jälkimmäinen tuntuu spontaanisti raskaammalta.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #122

#122: En malta olla kysymättä rikoksesta. Oletko Max spontaanisti sitä mieltä, että tunnusmerkistön täyttyminen on riittävää jotta kyse voi olla rikoksesta?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #127

En. Siksi kysyin blogistilta, mikä rikos oli. Kunhan esitin oman arvaukseni siitä mitä hän tarkoitti. Tuossa yllä suosittelin sekä Huolmanin että Ovaskaisen kommentteja, joissa todettiin asian menevän sananvapauden piikkiin.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #136

#136: Kannattaa myös huomioida, että lain rikkomisesta ei välttämättä seuraa se, että tekoa edes arvioitaisiin rikoksena.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #137
Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #138
Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #139

Mutta miksi se kannattaa huomioida tilanteessa jossa lakia ei ole rikottu?

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Kun nainen on ruumis, on potentiaalinen abortintekovaihe ohi. Niin kauan kuin hänellä on keho, voi hankkia abortoitavaa tai päättää, että ei.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Niimpä!

Minusta Suomenlakia pitäisi muuttaa niin että jos Isä ei tahdo pitää lasta häntä ei pitäisi pakottaa maksumieheksi!!

Näitä on yllättävän paljon Suomessakin jossa naiset huijaavat miehiä ja paksuksi tullaan.. Usassa jossa laki on vielä edullisempi naiselle tehdään huijauksia vielä enemmän!

Juuri tämän takia vihaan käsitettä "NAISEN OIKEUS"..

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Asetat nyt miehen hyväuskoisen idiootin asemaan, jolla ei ole omaa harkintakykyä, ja joka luottaa sokeasti jokaiseen vastaantulevaan naiseen. Ei se ehkäiseminen oikeasti niin vaikeaa ole, eivätkä kumit maksa paljoa mitään. Nuorille niitä jaetaan ilmaiseksi. Kaikki tietävät, miten lapsia tulee. Kysymys on valinnoista.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Laitoin jo ylemäksi tähän vastaavan kommentin.. Mutta laitan vielä tähän myös!

Eikös sitten kaikki valahetelu/huijaaminen tehdä lailliseksi? Auton myyjät voivat sanoa että auto on huippu kunnossa, vaikka toisin on? Samaten talon omistajat? jne?

NYT LAIT KUNTOON MTÖS TÄLTÄ OSIN! KIITOS!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #84

Tuosta tuli mieleeni Kalevi Keihäsen omistaman Keihäsmatkojen esite 70-luvun alusta. Siinä oli tavanmukaisesti listattu hotellivaihtoehtoja tähtineen ja kuvailuineen eräästä Espanjan matkakohteesta. Yleensä tietysti kehuen.

Mutta joukossa oli yksi edullisempi vaihtoehto ja sen kohdalla kerrottiin tyyliin "Tämä on viheliäinen paikka, palvelu ei pelaa, huoneet ovat likaisia ja korjattavaa on kosolti. Emme suosittele tätä hotellia muille kuin sellaisille, jotka haluavat saapua maahan oli majoitus sitten mikä hyvänsä."

Käyttäjän ElisaCichoracki kuva
Elisa Cichoracki

Come on, Soini vastusti aborttia toukokuussa, nyt eletään syyskuun viimeisiä päiviä! Miksi vasta nyt? Ai niin, vaalit! Asiat eivät ole niin mustaval.... punavihreitä kuin näytetään :) Hyvä kirjoitus!

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi

Jos on jäänyt huomaamatta, niin ulkoministeri Soini puuttui jälleen suvereenin ulkovaltion asioihin elokuun 10. päivä hehkuttaessaan Argentiinan aborttipäätöksiä.

Koska herra ei opi mitään eikä ole koskaan väärässä, niin on syytä äänestää luottamuksesta.

Kun toiminta on toistuvaa eikä yksittäistä, niin näin tehdään. Mikään ei myöskään viittaa siihen etteikö näin voisi tapahtua jatkossakin.

Avainsanat ovat ulkoministeri ja ulkomaat. Suomessa ottamatta kantaa ulkomaiden sisäisiin asioihin Soini voi osoittaa mieltään aborttia vastaan niin paljon kuin sielu sietää.

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen

#52: Se onkin hyvä kysymys, onko Soini puuttunut suvereenin ulkovaltion asioihin elokuun 10. päivä vai eikö ole. Ensinnäkään Soini ei tuolloin ole kirjoittanut mitään ”aborttipäätöksestä”, eikä kirjoituksessa ole edes mainittu sanaa ”abortti”.

Muilta osin Soinin poliittinen toiminta toki kaipaa kritiikkiä ja arvostelua.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #60

Heh, tästähän asia ei selviä:
"Eläköön elämä! Vahvempi kuin kuolema.
Mitäkö olen mieltä sikäläisen Senaatin viimeöisestä päätöksestä?" Perään jonkinsortin hymiö.

Vai päättivätkö jotain muutakin sinä yönä, jolla koitat kyseenalaistaa kannanoton?

Käyttäjän IlkkaJanhunen kuva
Ilkka Janhunen Vastaus kommenttiin #62

#62: Ei tuossa lainauksessa ole mainittu sanaa ”abortti”. Voi myös pohtia, onko ylipäätään mahdollista puuttua minkään ulkovaltion asioihin, jos vain epämääräisesti kirjoituksessa viittaa jonkin tietyn demokraattisen hallintoelimen joskus aiemmin tekemään äänestysratkaisuun.

Siitä nyt puhumattakaan, että yksikään taho ei maailmalla edes tiedä, mitä mieltä Suomen ulkoministeri ehkä on abortista. Ja vaikka tietäisikin, ei sillä olisi mitään merkitystä.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Aika vahva tulkinta, että "puuttui suvereenin ulkovaltion asioihin". Todennäköisesti kaikki ulkoministerit syyllistyvät siihen että kehuvat jotakin maata.

Käyttäjän NikoKaistakorpi kuva
Niko Kaistakorpi Vastaus kommenttiin #69

Kehuvat maata, mutta ulkopoliittisen linjan mukaisesti eikä vastoin sitä.

Soini on kohdistanut toimintansa ja kolmeen itsenäiseen valtioon sekä niiden sisäpoliittiseen päätöksentekoon: Irlanti, Kanada ja Argentiina. Komas oli jo liikaa, kun tämä sooloilu vain jatkuu ja jatkuu eikä herra edelleenkään näe toiminnassaan ongelmia tai korjattavaa. Eilinen vastaus eduskunnassa havainnoliisti tämän hyvin vaikka Siupilä kertookin omaa totuuttaan keskusteluista hallituksen sisällä. Soinin olisi pitänyt julkisesti ITSE luvata olla tekemättä lisää vastaavaa ulkoministeriaikanaan.

KD:n Räsänen koittaa viedä tätä siihen suuntaan, ettei Suomen ulkopolitiikassa olla määritelty, että puolustaisimme aborttioikeutta. Kuitenkaan satavarmasti ei olla ainakaan määritelty, että vastustaisimme sitä ulkoministeri Soinin tavalla muiden maiden kohdalla.

Avainsanat ovat ulkomaat ja ulkoministeri - Suomi ei yleensäkään puutu valtioiden sisäisiin asioihin eikä ainakaan sooloillen omiaan.

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen Vastaus kommenttiin #76

Selvän tuenhan tuo vähemmän yllättävästi sai. Osittain noinkin selvästi meni peli jo senkin takia, että koko perustelu epäluottamuslauseelle oli täysin keinotekoisen typerästi kyhätty. Puolustan myös sitä, että ministereillä saa olla omia mielipiteitään, joita voivat henkilökohtaisina esittää - kaikki eivät kannata ja sekin on mielestäni ihan ok.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Tällaista tapahtuu. Nuori lääkärikandipoika tutustui osastolla nuoreen hoitajaan, jonka tapasi sattumalta baarissa humaltuneena myöhemmin. Seurauksena oli elatusmaksut kaksosille 17 vuoden ajan, vaikka vaihtoehtokin oli olemassa

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Nuori lääkärikandipoika tutustui osastolla nuoreen hoitajaan, jonka tapasi sattumalta baarissa humaltuneena myöhemmin."

Siis oliko lääkärikandipoika humaltuneena vai se hoitsu, ja tarkoittaako tuo "myöhemmin" arkitutustumisen jälkeen vai raskauden jälkeen myöhemmin?

"Seurauksena oli elatusmaksut kaksosille 17 vuoden ajan, vaikka vaihtoehtokin oli olemassa"

Siis mikä vaihtoehto?

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Minusta omasta ehkäisystä huolehtiminen olisi ollut vaihtoehto.

Humala taas on pelkkä tekosyy.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Kandi humalassa, hoitsu liki selvistä päin. Kandi joutui hyväksikäytetyksi ja tahtomattaan isäksi. Tällaisia äidiksi naisia haluavia naisia lienee liikkeellä enemmänkin.

Vaihtoehtonahan oli toki raskauden keskeytyskin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #33

Nykylain mukaanhan tuo hoitsu on siinä tapauksessa syyllistynyt raiskaukseen, kun on hyödyntänyt päihtyneen tahdotonta tilaa.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski Vastaus kommenttiin #34

Tässä tapauksessa pikkukaupungissa käyneeseen keikkalääkäriin otettiin yhteyttä 9 kk ja yksi viikko penetraation jälkeen, joten isäksi tulleella ei ollut mitään mahdollisuutta vaikuttaa kohtaloonsa tuolloin.

Tästä on toki jo aikaa yli kaksi vuosikymmentä.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #108

Ei raiskaus taida vanheta tuossa ajassa.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Jos lääkärille ja hoitajalle käy noin, ihmettelen, että ainoa asia, mikä tulee mieleen, on elatusmaksut.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Tuolla kommenti 3 Elle Marketta Lazarov sanoo kaiken olennaisen aiheesta abortti politiikan välineenä.
Punavihervasemmisto+RKP ei nyt saa nyt oikein vaalityöhönsä sympatiaa, sillä abortti kokonaisuudessaan on peruuttamaton ja surullinen aika elämässä ja voi aiheuttaa katumusta myöhemmin.
Eija-Riitta Korhola toi hyvää valaistuksen tähän asiaan, kiitos.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Punavihervasemmistolla menee itse asiassa galluppien mukaan lujempaa kuin sinisillä, keskustalla ja perussuomalaisilla yhteensä. Kokoomus puolestaan on aborttioikeuden puolella, mutta äänestää Soinin luottamuksen puolesta, koska siniset uhkaavat kaataa hallituksen, jos Soiniin ei luoteta. Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-ahokin on todennut, että Soinin puheet ovat keskiaikaisia. Mihin ihmeeseen siis oikein pohjaat kommenttisi?

Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Soinin puheet ovatkin keskiaikaisia. Niihin hänellä on kuitenkin oikeus. Ei tuo nyt niin vaikeaa ole ymmärtää. Tämän päiväinen sirkus taas on lähinnä poliittista peliä, johon otettu tunteita herättävä aihe mukaan - se sopii punaviherporukalle, Soinille, medialle ja monelle muullekin varsin hyvin. Vaalit selvästikin tulossa.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Halla-aholla on sikäli helppo homma, että hän ei voi äänestää. Eikä siis tehdä valintaa, kannattaako vihervasemmistoa, kurittaako Soinia, kannattaako aborttioikeutta vai jokaisen oikeutta sanoa ministerinäkin ihan mitä haluaa…

"Ella, nisti piru. Pariisi ahisti, pitsi haisi, Ira puri pitsin alle."

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

"Jos minä olisin tänään painamassa nappia eduskunnassa, antaisin ääneni Timo Soinin vapaan ajattelun puolesta,..."

Tämä on surullisen hauska...Timo Soinihan liittyi katoliseen kirkkoon sen vuoksi, kun naisten vihkiminen papiksi hyväksyttiin.

Minkälaista päätöstä voimmekaan odottaa hallituksn kolminaisuudelta - katolilaisuus, laestadiolaisuus ja Kinder, Küche, Kirche - ideologialta - kun ihmisen kokoisessa asiassa ajattelu ja päätökenteko on luvutettu ulkopuoliselle auktoriteetille.

Käyttäjän Timoteus kuva
Timo Huolman

niin...

kannattaako kuitenkaan käyttäytyä samoin kuin soini asiassa jossa vastustaa häntä, vai näyttää esimerkkiä antamalla "synninpäästö".

tämä on asia jota en täysin hyväksy, siis sitä, että alla kuvailtua vastareaktiota pidetään varsinkin politiikassa aivan normaalina.

"lyöminen ei ole ollenkaan okei, joten lyönpä sinua nyt turpaan"

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Ihmettelen tätä suomalaista poliittista järjestelmää ja ajattelua:

Miksi Sinisten annetaan terrorisoida järjestelmää siten, että he tekevät tästä Soinin luottamusäänestyksestä hallituskysymyksen? Ja miksi Sinisten annetaan se ihan mukisematta tehdä?

Tällaisestako me haluamme uuden normaalin? Siis jos yksi ministeri ns. töppää, niin koko hallitus vastaa siitä. Ei mitään järkeä.

Kyllä puhemiehen tai puhemiesneuvoston tulisi nyt ottaa komento tässä asiassa ja kieltää tällainen eduskunnan halventaminen perustuslain 34,3 §:n mukaisesti:

"Puhemies ja varapuhemiehet sekä valiokuntien puheenjohtajat muodostavat puhemiesneuvoston. Puhemiesneuvosto antaa ohjeita eduskuntatyön järjestämiseksi ja päättää, sen mukaan kuin tässä perustuslaissa tai eduskunnan työjärjestyksessä erikseen säädetään, asioiden käsittelyssä valtiopäivillä noudatettavista menettelytavoista. Puhemiesneuvosto voi tehdä aloitteen eduskunnan virkamiehiä koskevan lain ja eduskunnan työjärjestyksen säätämisestä tai muuttamisesta sekä ehdotuksia muiksi eduskunnan toimintaa koskeviksi säännöksiksi."

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/199907...

Käyttäjän SimoTamminen kuva
Simo Tamminen

Hyvä kirjoitus.Kiitos siitä.
En juuttunut kerrottuun esimerkkiin. Joku esimerkki on on yleenä oltava jotta voi kertoa mielipiteensä.
Monella taholla on maalattu kauhuisia näkymiä siitä millaisen kuvan eduskunta antaa tästä maailmalle.
Ei se hyvältä näytä on tulos mikä hyvänsä.
Missään en ole nähnyt pohdintoja siitä minkä kuvan saa maastamme 1,3 miljardia katolista äänestyksen ollessa epäluottamuslauseen puolesta.

Käyttäjän heke kuva
Heikki Paananen

Hyvä pointti.

Koko tämän sirkuksen pohjavire on: "Mitähän ne ajattelee meistä".

Kiinnostavaa on, että juuri ne tahot, jotka kiivaimmin halveksivat suomalaisuutta ja haluavat irtautua suomalaisten helmasynneistä, lankeavat niistä kliseisimpään - Mitähän ne...

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Traagistahan tinder-illassa olisi ollut, jos munahaukka olisi jäänyt ilman.

Hillotolppamaailmaa pitäisi ehkä laajemminkin tuoda hevostaloudesta ihmisten puolelle. Siellä isälinjasta maksaa tammojen omistajat ja varsojen tuotosta orin omistaja saa aina osinkonsa. Jo "astuminen", se spermaruutta, maksaa sille tammanomistajalle. Harmittavasti nykyisin se sperma siirretään steriilin keinotekoisesti, mutta eipähän pääse tamma potkimaan. Siinä olisi ratkaisu myös oikeudelliseen ongelmaan. Ei tarvitsisi pähkäillä, oliko se raiskaus ja sperman luovuttaja voisi luovutussopimukseen kirjata, millä ehdoilla annos on tuikattavissa. Samalla tammanomistaja voisi tarkkaan pohdiskella, miten jalosukuiseen olisi varaa.

Spermatuotanto pörssiin ja rakastelu on kiellettävä lailla ja julistettava synniksi, liittomuodosta riippumatta!

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Uusi Nokia?
Ikävä, että tämä uutinen on jo kohta 20 vuotta vanha. Sen jälkeen on tullut huonompia uutisia…
https://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/suoma...
https://academic.oup.com/humrep/article/16/5/1012/...

Käyttäjän VesaLevonen kuva
Vesa Levonen

Hyvä ja valaiseva kirjoitus, kiitos Eija.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Yllättäen tyttö ilmoitti myöhemmin olevansa raskaana ja haluavansa pitää lapsen, ja pojan ”pitää kantaa vastuunsa”.»

Saan tästä käsityksen, että pitämällä lapsen tyttö yritti pakottaa kumppanikseen miehen, joka ei häntä panoa enempää halunnut. Suunnitelma epäonnistui ja molemmat kärsivät. Nainen toki sai kipurahoja.

Toisena skenaariona, tyttö olisi käyttänyt miestä hyväkseen saadakseen miehelta elatuksen lapselle ja itselleen, ilman itse miestä. Vaikka tämä on mahdollinen, on se hyvin epätodennäköinen.

Molemmissa skenaarioissa nimittäin vaikuttaa se tosiasia, että hieman epätyydyttävänkin miehen läsnäolo lasten isänä, naisen kumppanina ja perheen elatukseen osallistujana on naisille yleensä tärkeämpää kuin pelkkä elatusapu. Tässä varakkaan perheen poika olisi tuonut tytölle erityisesti sosiaalista asemaa, jota ei elatusapu kovin helpolla korvaa.

    «Huolimattomuuden kohdalla Argentiinan laki kohtelee naista samalla lailla kuin suomalaista miestä: olisit miettinyt useamman kerran. Synnytä ja anna adoptioon, jos et halua pitää.»

Se, että miehillä ei ole oikeutta päättää isyydestään jälkikäteen yhtä lailla kuin naisilla, on tietenkin väärin. Naisten mahdollisuus päättää äitiydestään perustuu yksinomaan siihen, että he käyttävät siihen kehoaan ja asettavat peräti henkensä alttiiksi, toisin kuin mies. Miesten kokema vääryys ei toki tarkoita, että sama vääryys pitäisi järjestää naisillekin, tasapuolisuuden vuoksi.

Tämä aborttikeskustelu toivottavasti tekee selväksi sen, että päätös hankkia lapsia tehdään aina harrastettaessa seksiä. Sitä päätöstä ei riskialttiin ehkäisyn käyttö olennaisesti muuta, vaikka monille toki tulee sellainen illuusio ja eletään sitten hyvässä toivossa.

Samoin tapaus tuo esille sen, että toista ei kannata yrittää pakottaa suhteeseen, varsinkaan käyttämällä pelinappulana lasta.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Pelinappulateoria on tässä erittäin huono, koska
1. Mies olisi voinut ehkäistä, muttei tehnyt niin.
Erittäin vastuutonta yhdenyön jutussa.
2. Nainen ei tee nykyaikana mitään vastahakoisella aviomiehellä , vaikka mies " suostuisikin" avioliittoon lapsen takia.
Elämä olisi helvettiä, eroon pääsee ilmoittamalla eikä vaimolle tarvitse enää maksaa mitään parin vuoden avioliiton vuoksi.
Mitään statusta tuo ei tuo naiselle, pelkkää murhetta.
3. Elatusmaksut menevät lapsen kuluihin eivätkä kata niistä kuin osan.

Miksi nainen siis silkkaa piruuttaan suunnittelisi tällaisen - ja vielä onnistuisi tulemaan raskaaksi yhdellä yrittämällä?

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck

Miksi yhdellä yrittämällä? Voihan noita yrittää vaikka sata kertaa, jos ei heti tärppää.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «2. Nainen ei tee nykyaikana mitään vastahakoisella aviomiehellä , vaikka mies " suostuisikin" avioliittoon lapsen takia.»

Nähdäkseni on selvää, että nykyaikanakin sekä miehet että naiset joskus yrittävät eri tavoin pakottaa toista parisuhteeseen ja avioliittoon. Sinällään tässä kohtaa olisi kiva antaa todisteita, mutta valitettavasti tämä taitaa olla vaikeasti todistettava asia. Tapauksista ei taida löytyä tilastoja tai tutkimuksia. Ehkä tässä kohtaa tarvitaan sitä kokemusta elämästä, joka tuo sen ymmärryksen. Voin toki pohtia, mitkä yleiset tai tutkimusnäytöt tukisivat väitettäni.

Nykymaailman realiteetit eivät aina tule mieleen sellaisessa tilanteessa, jossa pakottamista yritetään.

    «3. Elatusmaksut menevät lapsen kuluihin eivätkä kata niistä kuin osan.»

Täyttä hömppää, elleivät kyseessä ole idioottivanhemmat (joita tosin taitaa riittää). Riippuu tietenkin kulutustottumuksista, mutta ainakin pienten lasten kanssa pärjää aika lailla lapsilisärahalla, vaikka viralliset elatustarvelaskelmat näyttäisivät monta kertaa enemmän. Ainakin pari hyvätuloista tuttavaperhettäni on sanonut samaa (onkohan nuukuus juuri hyvätuloisten vanhempien hyve?). Pienet lapset kun eivät oikeasti tarvitse kaikkea kaupasta uutena, eikä virallisissa elatustarvelaskelmissa huomioida kirpparia lainkaan.

En kuitenkaan siis usko, että elareiden saaminen olisi yleinen tai koskaan merkittävä motiivi naisille. Ei ehkä silti ole selvää, etteikö sellaista koskaan voisi tapahtua, sikäli että ihmisillä aina on virheellisiä käsityksiä.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #173

Asuminen ( lapsen kanssa tarvitsee enemmän tilaa) , päivähoito, vaatteet, ruoka , vakuutukset, harrastukset , varusteet kuten vaunut, rattaat , vaipat, sängyt ja lelut.
Sitten lukio ja sen kustannukset , jotka eivät ole pienet.
Yhden lapsen lapsilisä on 100€n kieppeillä . Se kattaa alle puolet lapsen huoneen vuokrasta Helsingissä.
Ei yhtään mitään muuta.
Juu, kirpputoreja on. Niille se luxusäiti sitten ajalee lapsensa kanssa bussilla viikonloppuisin , kun pyykinpesulta ja siivouksesta ehtii. Ellei ole viikonloputkin töissä.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #173

Pyrkimystä johonkin voi pitää todennäköisenä, jos on uskottava motiivi ja uskottava keino ja päämäärä on uskottavasti myönteinen.

Nykyaikana ei ole mitään mieltä pyrkiä avioliittoon vastahakoisen kumppanin kanssa.
Ei edes avoliittoon. Siitä ei ole mitään hyötyä, mutta valtavasti tuskaa ja vaivaa .
Onnistumisen todennäköisyyskin ( siis että toinen suostuu, vaikkei halua) on äärimmäisen pieni.

Motiivia on vaikea nähdä, keinoja ei juuri ole eikä päämäärällä ole mitään positivista tarjottavana.

Jenni Martin

Eikö nykypäivän pitänyt olla monikulttuuria?

Monikulttuuriin kuuluu se, että suvaitaan toisia, heidän mielipiteitään ja heidän uskomuksiaan eikä lähdetä lynkkaamaan ketään hänen ajatustensa, uskontonsa tai näkemystensä takia.

Timo Soini on roomalaiskatolinen, joten hänen uskontoonsa kuuluu ehdoton abortinvastaisuus. Se vain on näin, ja meidän on syytä suvaita sitä.

Vaikka se tuntuisi kuinka kipeältä.

Vaikka se kuinka tuntuisi naisten oikeuksien loukkaamiselta.

Timo Soinilla on oikeus näkemyksiinsä ja mielipiteisiinsä ja hänellä on myös oikeus ilmaista ne - yksityishenkilönä - vaikkapa juuri ottamalla osaa abortinvastaiseen marssiin. Tämän oikeuden takaa Perustuslaki. Ja meillä on oikeus olla eri mieltä, jos haluamme, mutta ei lynkata häntä.

Miten voimme suvaita muunmaalaisia monikulttuurissa, jos emme kykene suvaitsemaan poikkeavia mielipiteitä edes oman etnisyytemme joukossa?

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Timo Soinilla on oikeus näkemyksiinsä ja mielipiteisiinsä ja hänellä on myös oikeus ilmaista ne - yksityishenkilönä - vaikkapa juuri ottamalla osaa abortinvastaiseen marssiin. Tämän oikeuden takaa Perustuslaki.»

Hänellä on toki perustuslain takaama oikeus harjoittaa uskontoaan ja ilmaista mielipiteensä. Häntä ei voi syyttää rikoksesta jos hän niin tekee. Tämä ei kuitenkaan poissulje sitä, että eduskunnalla on oikeus poistaa hänet (ja samalla koko hallitus) luottamustehtävästään jos hän niin tekee. Luottamustoimessa, johon hänet on nimitetty, hän edustaa nimittäjiään. Jos nämä eivät katso häntä heidän luottamuksensa arvoiseksi, hänet voidaan poistaa tehtävästään ilman mitään selityksiä.

Vähän sama juttu kuin että äänestäjien ei tarvitse valita ketään eduskuntaan jos hänen uskonnolliset näkemyksensä eivät miellytä. Ehdokkaat saavat ratsastaa uskonnolla, uskonnottomuudella, aborttien vastustuksella tai vaikka pakkoaborteilla aivan miten haluavat.

Lain takaamat oikeudet koskevat vain rikosoikeudellisen vastuun puuttumista. Se ei takaa, että oikeuksia ei voisi evätä jotenkin muuten. Sinulla on täysi (perustus?)lain takaama oikeus ottaa valokuvia julkisella paikalla, kuten kaupassa. Toisaalta kaupoilla on oikeus valita asiakkaansa. Käytännössä siten toista oikeutta voi käyttää toisen rajoittamiseen.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Totesin viime kesäkuussa, että kukaan ei pysty ainakaan silmämääräisesti erottamaan Soinin asusteestaan sitä, oliko ministeri mielenosoituksessa paikalla työtehtävissä vai kenties vapaa-ajallaan. Ministerin työasuhan on huoliteltu puku. Jos Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark kertoisi epäsoveliaita rotuvitsejä Nullimurikan Silakkamarkkinoilla tai osallistuisi Saksassa epäilyttävään marssiin ja toteaisi myöhemmin televisiossa, että onneksi Suomessa on mielipiteenvapaus, niin Fortumin toimitusjohtaja lähtisi vaihtoon alta aikayksikön.

Nopeimmat sattoivatkin jo hoksata, minkä vuoksi hän joutuisi kilometritehtaalle. No tietystikin siitä syystä, että toimitusjohtajat edustavat yritystä myös vapaa-ajallaan, eivätkä epäsoveliaat rotuvitsit edusta Fortumin arvoja yhtiönä. Soini on monella tapaa vertailukelpoinen toimitusjohtaja Lundmarkin kanssa, koska ylempänä toimihenkilönä hän edustaa myös vapaa-ajalla työnantajaansa. Hän edustaa Suomea. Aina. Kanadan vierailulla Soini ei kunnioittanut työnantajansa arvoja, koska hän osallistui mielenosoitukseen, jossa vastustettiin julkisesti aborttia.

Toimillaan hän on aiheuttanut työnantajalleen vakavia imagohaittoja. Täten hänet tulisi yksiselitteisesti ja välittömästi irtisanoa. Tai näin ainakin muissa työpaikoissa toimitaan. Nyt eduskunta päättää, että tehdäänkö näin. Pääministeri Juha Sipilän (kesk), jos jonkun, luulisi tämän ymmärtävän, sillä eikö hän ole entinen yrittäjä? Monet ovat kyselleet minulta, että mikä sitten on Suomen virallinen kanta aborttiin. Se on helppo tarkistaa esimerkiksi Finlexiltä. Sitä kutsutaan Suomen laiksi.

Pahinta Soinin selityksissä on kuitenkin ollut se, että myös hänen peräkonttikaverinsa valtiosihteeri Samuli Virtanen oli mukana osoittamassa mieltä. Kynttilämarssilla Suomen ulkoministeri Soinin kanssa Ottawassa. Häshtäg. Niin ja aborttia vastaan. Soinin lähin avustaja mainitsi asiasta Twitterissä. Mitä vapaa-aikaa se sellainen on, johon ministeri ottaa lähimmän avustajansa mukaan? ”Tämä on mahtavaa!”, kuten Virtanen totesi twiitissään.

Kantani ei ole muuttunut tuosta hetkestä.

Sinulla muuten on Marko hyvät pointit!

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #72

Olen samaa mieltä. Juuri Sipilän pitäisi näyttää Soinille ovea. Soinilla on selvästikin vaikeuksia hallita retoriikkaansa ja oikeassaolemistaan, minkä takia hän on myös onnettomuusaltis. Kanada-episodista olisi voinut ottaa opiksikin ja välttää uusia karikoida. Ei ole eduksi tehdä samaa virhettä monta kertaa.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #74

Jos meillä olisi muslimiministeri, joka vapaa-ajallaan osoittaisi mieltä naisten ympärileikkauksen puolesta, niin kyllä siinä olisi muuten piru merrassa. Kansan syvät rivit huutaisivat kuin pistetyt siat. Jostain syystä nykyiselle ulkoministerille löytyy kuitenkin yllättävän paljon sympatiaa, vaikka hän osoitti Kanadassa vieraillessaan mieltä, ei pelkästään Suomen lakia, vaan myös Kanadan lakia vastaan. Melko edustuksellista.

Käyttäjän MaxStenbck kuva
Max Stenbäck Vastaus kommenttiin #72

Harmi ettei ole muita kuvia kuin se Twitter-selfie, jos Soinilla on ollut kerrankin huoliteltu puku.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #109

Ehkä sillä oli bermuda-shortsit jalassa, että sen erotti vapaa-aikalaiseksi. Se vain ei näkynyt kuvasta. Soini oli kuitenkin valtiovierailulla. Sen verran me tiedämme.

Jenni Martin

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Ollako uskollinen omatunnolleen vaiko vatsalleen? Ruokailu kai on meidän kaikkien pääelinkeino, ruokaa ostetaan palkkarahoilla ja Timo Soinikin lienee palkansaaja. Tuleeko siis ihmisen olla epärehellinen omatunnolleen, jos vaihtoehtona on työpaikan menetys?

Timo Soinin roomalaiskatolisuus lienee ollut kaikkien tiedossa silloin, kun hänet ministerintehtävään nimitettiin. Hänen toimeksiantajillaan oli velvollisuus ottaa selvää, mitä tähän uskontokuntaan ja sen oppeihin kuuluu ja myös varautua tähän abortinvastaisuuteen. Mikäli tämä ei toimeksiantajille olisi sopinut, häntä ei alunalkaenkaan olisi pitänyt nimittää ministeriksi.

Tämä siis tiedoksi kaikille paavinuskoisille. "Välskärin kertomuksien" antikatolinen henki elää post-luterilaisessa maassamme yhä vahvana. Soinilla on vielä se ikävä tilanne, että hän ei voi pelata etnokorttia, eli hänen syrjimisestään uskonnon vuoksi ei voida syyttää rasismista.

Asiassa on vielä ikävämpi puoli. Vapaan abortin takia Suomi on menettänyt liki 500 000 syntymätöntä lasta. Puolet abortoiduista lapsista on ollut poikia, ja poikia koskee asevelvollisuus. Tämä merkitsee liki 20 divisioonaa miehinä. Jokainen voi itse laskea, mitä 20 divisioonan menetys merkitsee maanpuolustukselle. Jonkun on synnytettävä maanpuolustajat. Eli vastakkain eivät ole siis pelkästään naisen oikeus ruumiiseensa, vaan myös maanpuolustuksen intressit. Tässä suhteessa, niin surkuhupaisalta kuin se kuulostaakin, abortin vastustaminen on maanpuolustuksen intresseissä. Sikäli Timo Soinilla on oikeus myös mielipiteisiinsä isänmaan edun puolesta.

Mitä taas oikeuteen tulee, sananvapaus (ml. ilmaisunvapaus) on voimakkaampi oikeus kuin liiketoiminnan vapaus. Tästä tiettävästi on olemassa ennakkotapauksia (tutkiva journalismi). Julkisella paikalla valokuvaamista ei siis voi kumota liiketoiminnan vapauteen vetoamalla.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #93
    «Timo Soinin roomalaiskatolisuus lienee ollut kaikkien tiedossa silloin, kun hänet ministerintehtävään nimitettiin. Mikäli tämä ei toimeksiantajille olisi sopinut, häntä ei alunalkaenkaan olisi pitänyt nimittää ministeriksi.»

Varmasti kaikilla ministereillä on omia kantoja, mutta luottamustehtävän kohdalla odotetaan, että tehtävässä toimiessa henkilökohtaiset näkemykset sivuutetaan ja edustetaan tahoa, tässä tapauksessa hallitusta ja sen takana olevia puolueita. Luottamustoimen hoitaminen on yksinomaan sen luottamuksen varassa, että edustetaan sen leivän maksavaa tahoa odotusten mukaisesti. Tätä on edellä väännetty rautalangasta monessa kommentissa.

Hallitusneuvotteluissa on tietenkin myös realiteettina, että eihän niihin keneenkään ehkä haluaisi luottaa, mutta silti on pakko valita jotkut.

    «Asiassa on vielä ikävämpi puoli. Vapaan abortin takia Suomi on menettänyt liki 500 000 syntymätöntä lasta.»

Jaa-a. Ilman vapaata aborttia oltaisiin kuitenkin tehty laittomia abortteja. Vuonna 1968 tehtiin arviolta 18 000 laitonta aborttia, tai jopa 40 000. Uusi aborttilaki astui voimaan vuonna 1970, jonka jälkeen tehtiin laillisia abortteja yli 23 000 vuodessa. Määrä kuitenkin putosi nopeasti ja nykyään tehdään noin 10 000 aborttia vuodessa. Vaikuttaisikin, että laittomat abortit käytännössä korvautuivat laillisilla, joten lailla ei ollut juuri mitään merkitystä aborttien määrälle. Sen lähettämä signaali oli olematon.

Tosiaan, laskien 48 vuotta aborttilakia taidetaan päätyä yli 500 000:n syntymättömään lapseen, mutta Suomi ei siis menettänyt heitä lain vuoksi, koska olisi menettänyt muutenkin laittomien aborttien johdosta.

    «Puolet abortoiduista lapsista on ollut poikia, ja poikia koskee asevelvollisuus. Tämä merkitsee liki 20 divisioonaa miehinä.»

Jaa, että naisilla olisi kansallisvelvollisuus synnyttää Suomelle sotilaita. Kuulostaa vähän 1930-luvun meiningiltä, naiset synnyttämään arjalaisia miehiä hankkimaan lisää elintilaa...

    «Jokainen voi itse laskea, mitä 20 divisioonan menetys merkitsee maanpuolustukselle.»

Ei mitään, koska sodanajan vahvuus on yleisesti ollut pääosin laskusuunnassa, lukuun ottamatta viime vuosien tilannetta kohonneen uhan vuoksi. Asevelvollisia on liikaa ja onkin etsitty toimivaa mallia valikoivasta asevelvollisuudesta. Käytännössä nuorten rapautuva kunto on ajanut asian.

Ja tosiaan ei siis ole kyse 20 divisioonasta, koska lähes kaikki lapset oltaisiin abortoitu laista huolimatta.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Miksi juuri ne, joiden mielestä Suomessa ei saa edes a s u a. , ellei sisäistä Suomen valtakulttuurin arvoja ja jopa tapoja viimeistä piirtoa myöten,
ovat nyt niin kiivaasti sitä mieltä, että Suomea jopa saa e d u s t a a ulkomailla henkilö, joka profiloituu jopa aggressiivisesti näitä arvoja vastustamalla ?

Jenni Martin

Todettakoon, että tuo, mitä kyseinen nainen leipätekstissä teki, on juridisesti katsoen yksiselitteisesti petos.

Ongelma on, että sen näyttäminen toteen voi olla vaikeaa. Mutta pahimmassa tapauksessa äiti voi menettää huoltajuutensa ja/tai lapsen tilin käyttöoikeus voidaan sulkea äidiltä ja antaa yksin isälle.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «pahimmassa tapauksessa äiti voi menettää huoltajuutensa ja/tai lapsen tilin käyttöoikeus voidaan sulkea äidiltä ja antaa yksin isälle.»

Keksit nyt lakeja tyhjästä. Millä ihmeen perusteella äiti voisi menettää huoltajuutensa vain ehkäisyä koskevan valheen perusteella?

Sen sijaan isä ei tuollaisessa tapauksessa käytännössä voi saada huoltajuutta jos äiti ei tahdo. Jos vanhemmat eivät ole naimisissa, lain mukaan huoltajuus menee yksinomaan äidille (laki lapsen huollosta ja elatuksesta 6 §) jos vanhemmat eivät muuta sovi tai jos oikeus ei jostain syystä muuten päätä.

Oikeus voisi evätä huoltajuuden äidiltä jostain erityisestä syystä, tarkastellessaan lapsen etua, kuten päihdeongelman, väkivaltatuomion, tms. johdosta. Jokin aiempi kumppanille valehteleminen, joka ei edes ole rikos, ei ole relevantti asia lapsen edun kannalta.

Ehkäisyllä huijaaminen ei ole Suomessa rikos, myöskään miehen tekemänä, kuten nk. stealthing (kondomin poisottaminen seksin aikana). Joissain maissa stealthing on katsottu raiskaukseksi.

Sinällään muiden maiden tapauksissa on kyse oikeustulkinnasta, ei laista, joskin eri lait mahdollistavat tulkinnan paremmin kuin Suomen laki. Suomen laki ei esimerkiksi tunne seksiin suostumuksen ehdollisuutta (conditional consent), toisin kuin joidenkin muiden maiden laki. Suomen raiskausta koskeva laki ei perustu edes suostumukseen vaan pakottamiseen. Ehdollisuuteen perustuen on tuomittu esimerkiksi jos on huijannut sukupuolestaan.

Jenni Martin

Kuten totesin, kyseessä on yksiselitteisesti petos. "Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä taikka toista vahingoittaakseen, erehdyttämällä tai erehdystä hyväksi käyttämällä saa toisen tekemään tai jättämään tekemättä jotakin ja siten aiheuttaa taloudellista vahinkoa erehtyneelle tai sille, jonka eduista tällä on ollut mahdollisuus määrätä, on tuomittava petoksesta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi."

Ongelma on petoksen toteennäyttäminen. Ei ole yksi eikä kaksi naista, jotka ovat näin tehneet saadakseen miehen elatusvelvolliseksi tai kostona. Minulla itselläni on tuttavapiirissä yksi tällainen mies, jolta nainen hankki raskauden kostona ja käytti lasta kiristyksen välineenä. Kyse ei ole pelkästään ehkäisyllä valehtelemisesta, vaan siitä, mihin sillä pyritään. Pelkkä valehtelu ei ole rikos, mutta petos on.

Jos petos on kokonaisuutena tarkasteltuna riittävän törkeä ja äidillä on aiempaa rikostaustaa, voi se johtaa huoltajuuden menetykseen. Tämä kai lienee selvää. Tiettävästi on olemassa ennakkotapaus, jossa äiti todella on tuomittu petoksesta tässä tilanteessa. (Isälle määrättiin silti elatusmaksut.)

Mitä stealthingiin tulee, sitä todellakin tulisi käsitellä raiskauksena.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #86
    «Kuten totesin, kyseessä on yksiselitteisesti petos. "Joka, hankkiakseen itselleen tai toiselle oikeudetonta taloudellista hyötyä...»

Sen suuntaiseltahan tuo kuulostaa, mutta ei välttämättä. Elatusapuhan ei periaatteessa tuota lapselle tai hänen äidilleen mitään taloudellista hyötyä, koska sillä vain kustannetaan lapsen elatus. Nimittäin, mikäli mies ei sitä maksa, valtio maksaa lapsen elatuksen elatustuen, toimeentulon ja vuokratuen muodossa. Äiti tai lapsi eivät siten hyödy mitenkään vaan edunsaajana on valtio.

Sinällään elatusmaksut ehkä saattavat joskus määräytyä valtion tukea suuremmiksi, koska niiden kriteerit ovat jossain määrin erilaiset. Lapsen elatuskulujen suuruus on kuitenkin käsittääkseni laskettu samaksi kuin toimeentulotuessa ja sovittujen elatusmaksujen alaraja on sama kuin Kelan maksaman elatustuen.

Sikäli olet oikeassa, että jos hyötyä on, kyseessä voisi olla petos. Viittasit ennakkotapaukseen, löytyisikö linkkiä? En ainakaan itse löytänyt lähdettä yhdestäkään oikeustapauksesta Suomessa.

Näyttöä voisi saada esimerkiksi nauhoituksilla keskusteluista, joissa nainen tunnustaa tahallisuuden miehelle. On kuitenkin epätodennäköisempää, että nainen kahden keskenkään tunnustaisi petoksen edellyttämää taloudellista hyötymistarkoitusta. Tahallisuuden voi aina selittää halulla saada lapsi tai saada mies sitoutumaan, joissa ei ole selkästi osoitettavaa taloudellisen hyötymisen tavoittelua. Ehkä todisteita voisi saada jos nainen kertoo tarkoituksesta jollekulle muulle, kuten lähimmille ystävilleen, mutta sellaisenkin tuominen esiin taitaisi olla aika harvinaista.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #86

Tuo on ennen kaikkea moraaliargumentti, eikä mitenkään edes järkevä sellainen, mutta jostain kumman syystä ihmiset haluavat, että uskonnollisella doktriinilla olisi jotain tekemistä lainsäädännön kanssa.

Sikiö ei tutkitusti tunne kipua ennen 25 viikkoa, koska sen aivot eivät ole vielä yhdistyneet kipuhermoihin. Tästä syystä Suomen aborttilaki on aivan hyvä. Suomessa abortti on sallittu viikkoon 12 saakka, jonka jälkeen sen voi tehdä erityisluvalla viikolle 20 saakka. Erityisluvan hakeminen on kuitenkin hankalaa, eikä sitä yleensä myönnetä.

Tässä on joka tapauksessa kyse naisen oikeudesta omaan kehoonsa. Ei miehen tai kirkon oikeudesta naisen kehoon. Toinen kulma on tietysti tuo kansantaloudellinen aspekti, mitä pyrit työntämään tuonne väliin.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #95

Miksi mielestäsi kyvyttömyys tuntea kipua on hyvä - (ja olettaen mielestäsi myös riittävä?) - perustelu ???

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen Vastaus kommenttiin #102

Koska elän vuotta 2018.

Korhola myös perusteli argumenttiaan sikiön tuskalla.

Käyttäjän suvituuli952 kuva
Juha Lehtinen Vastaus kommenttiin #106

"Koska elän vuotta 2018"

Toivottavasti tuo oli viittaus 'uskonnolliseen doktriiniin' aiemassa kommentissasi. Muuten olisin hieman pettynyt vastaukseesi. Tai siis, olen nytkin ...

Mielestäni tämä on kaikenkaikkiaan harvinaisen hankala ja visainen kysymys.

Kun sitten melkein itsestäänselvyytenä ja lähes ainoana totuutena sanotaan kyse olevan naisen itsemääräämis- ja ihmisoikeuksista, niin ainakin minua tämä hämmentää.

Ymmärtääkseni olemme yhtä mieltä siitä, että tappaminen on kiellettyä (tai edes omavalintaisen kuoleman avustaminen vrt. eutanasia).

Toisaaalta lienee selvää, että (lääke)tiede ei tarjoa - eettisesti ja moraalisesti - tyydyttävää vastausta aborttikysymykseen.

Joten moraalifilosofinen pohdiskelu on välttämätöntä.

Jolloin kysymys on sikiön moraalisesta oikeudesta elämään suhteessa naisen moraaliseen statukseen yhteiskunnassa?

Minä en tiedä - oikeaa tai väärää - vastausta tähän kysymykseen.

Mutta sen tiedän että "koska elän vuotta 2018" on varmasti väärä vastaus.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth Vastaus kommenttiin #106

"Koska elän vuotta 2018."
-----

-Vuosiluku ei ole missään asiassa pätevä eikä riittävä argumentti, ei puolesta, ei vastaan.

Käyttäjän MarinaLindqvist kuva
Marina Lindqvist Vastaus kommenttiin #102

Jos kivusta puhutaan, niin otetaanko mukaan synnyttävän naisen kipu?

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Todettakoon, että leipätekstiin " vastuuntuntoinen " isä ei halua tietää lapsestaan mitään.
Ja kuten aina vastaavissa kommenteissa, taas kuvitellaan äidin viettävän makeaa elämää lapsen elatusmaksuilla...

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Tämän kaksikymmpisen pojan äiti olisi voinut valistaa poikaansa kondomin käytöstä. Pitääolla aika tolvana jos heittäytyy yhden illan suhteseen iman kondomia ja tämä koskee niin miehiäkuin naisia.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Ei se kaadu. Sipilä ja Orpo haluavat pitää hallituksen pystyssä hinnalla millä hyvänsä, ja vaikka pari kokoomusnaista lipeäisikin rintamasta, tukea tulee kristillisdemokraateilta jotka ensimmäisenä ovat viemässä kukkia sikiöiden hautausmaalle. Ja perussuomalaiset äänestävät tyhjää, koska Halla-aho ei osaa päättää, kumpaa se vihaa enemmän, Soinia joka hajotti puolueen sen alta vai vihervasemmistoa, jota se vihaa periaatteesta.

Käyttäjän ResCordis kuva
Veikko Savolainen

Syvällistä ymmärrystä osoittava rakentava blogi. Kiitos Eija-Riitta mm. uskalluksesta.

Jarkko Mynttinen

Näkökulmasta riippuen löydän perusteluja puolesta ja vastaan. ”Sisäisenä kompromissina konsensus hengessä” olen päätynyt siihen, että jätän päätöksen abortista naisen itsensä päätettäväksi. Hän on mielestäni (siis mielestäni kun faktoja en tunne) jokatapauksessa asiassa aina ”enempi” asianosainen kuin joku muu, jopa lapsen siittänyttä isääkin enempi. Sitten kun ajattelen asiaa esimerkiksi ihmisoikeuksien kannalta oikeudesta elämää, kantani on ehdottomasti abortin vastainen. Kukin katsoo asiaa eri näkökumista ja antaa niille eri painoarvon, ja muodostaa lopullisen kantansa. Yhtä oikeaa kantaa en ainakaan itse löydä, mutta osaan valita niistä parhaiten minulle sopivan. Joillakin noita näkökulmia voi olla vai yksi, ja silloinhan päätöksenteko on aina helpompaa. Muilla noita eri vaihtoehtoaja näkökulmista asiaan ja niiden painostuksista, sekä niistä muodostettuja kombinaatioita on varmaan yhtä paljon kuin ”pilkkuja auringossa”, mutta siitäkin huolimatta saan muodostettua oman kantani, ja olen sen valmis myös muuttamaan jos keksin jonkin ”paremman”.

Minkä ongelman luottamusäänestys ylipäätään ratkaisee? Vaikuttaa siltä, että luottamusäänestys tuo enempi uusia ongelmia kuin ratkaisee niitä. Koko aborttikysymys on nyt valjastettu politiikan käyttöön tavalla, joka nyt palvelee vähiten yhteiskunnan etua.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Soini sai luottamuksen äänin 101-60, persut äänestivät tyhjää.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Taktinen veto persuilta. Vastaa Ruotsin tilannetta SD tavoin, vedenjakaja tulevaisuudessa kun noin 88% eri blokeista muodostaa hallituksen, tasavahvat 44/44.
Nytkin persujen äänestäessä olisi ollut kiikun kaakun ja siitäpä olisi herennyt parin viikon piinaviikot.

Oliko se Ylen Tulikukka kännissä haastattelussa ennen klo 13.00, ei ollut tilanteen tasalla missään vaiheessa ja Rantahuhta otti komennon, varsin pätevä toimittaja.

Käyttäjän JuhaDubbe kuva
Juha Dubbe

Pitäisi tajuta, että se mitä kutsutaan ei-toivottuna sikiöksi, on toivottuna keskonen! Ihan niin kuin ennen vanhaan äpäräksi kutsuttukin oli oikeasti lapsi. Nämä abortoitavat pitäisi yksinkertaisesti ottaa valtion haltuun ja kasvattaa keskoskaapissa siihen pisteeseen, jossa voi tulla adoptoiduksi. Suomessa syntyvyys on alenemassa ja sukupuuttoon kuoleminen jo häämöttää jossakin edessä päin. Osa abortti-ikäisistä sikiöistä selviäisi keskoskaapin kautta elinkelpoiseksi. Tähän operaatioon voisi lapsen aikaansaaneet ihmiset velvoittaa osallistumaan tarpeellisin tavoin.

Käyttäjän Kirsiomp kuva

Lilliputtiasioita on aikaisemmin tuotu ministerin luottamuksen esteeksi, kuten kuititta remontointi tai seksitekstiviestit...

Nyt samalle viivalle tuli elämän kunnioitus - O tempora, o mores!

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Uskonnolliset vakaumukset ja uskomukset saa meikäläisen puolesta pysyä näihin asioihin uskovien sisäpiirissä, mikään laki ei saisi pohjautua mihinkään muuhun kuin faktoihin.

Periaatteellisesti asia pitää ollakkin henkilön päätettävissä koska he parhaiten näkevät omat tulevaisuuden suunnitelmansa ja kuuluuko niihin lapsia ja millä aikajänteellä, eikä kenenkään vanhuksen jolla asia on jo takana päin ja omat päätökset tehtynä asoista joita ei enään vastaan tule.

Muutenkin ihmettelen että jos vaikka Rovaniemellä joku tekee abortin, niin Helsingissä joukko ihmisiä varaa itselleen oikeuden sanella että teki väärin vaikka asia ei kosketa millään tavalle heitä, milloinkaan.

Käyttäjän SeppoMakkonen kuva
Seppo Makkonen

Viisas kirjoitus. Kiitos siitä Eija-Riitta

Käyttäjän mark01toivonen kuva
Markku Toivonen

No niin, kaikki nykyiset ja tulevat äidit ja isät. Keskustelkaa lastenne ja nuortenne kanssa ehkäisystä. Kertokaa, että ehkäisy on jokaisen omalla vastuulla. Sitä ei voi ulkoistaa toisen vastuulle. Kertokaa sukupuolitaudeista ja että kondomin käyttö on, selibaatin jälkeen, paras keino välttää niitä. Kertokaa, että aivan erityisen tärkeää kondomin käyttö on satunnaisissa seksisuhteissa, sekä raskauden että sukupuolitautitartunnan ehkäisemiseksi. Ehkäisystä huolehtiminen on hyvä keino vähentää raskaudenkeskeytyksiä, jotka eivät koskaan eivätkä kenellekään ole aihe iloon.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Hyvin sanottu, Markku.

Ei mitään lisättävää.

Käyttäjän MirjamiParant1 kuva
Mirjami Parant

#99

Hyvin sanotusta sen verran, että samaa sanomaa tulisi viedä eteenpäin. On kuitenkin selvää, että opetus, puhuminen ja moraalinvarijana toimiminen, harvoin saavuttavat 100 %:n tuloksen.

Sorry siitä!

Jari Mustonen

Hämmentävä kommentti. Tulee mieleen 1800-luvun viktoriaaninen Englanti, jota olen tutkinut. Myös siellä miehille annettiin kirjoittamaton lupa jättää tyttö huolehtimaan yksin lapsesta. Tätä yritettiin lailla säädellä, mutta kulttuuri oli miesten puolella, joten laki ei toiminut.

En ymmärrä, miksi kahden ihmisen harrastaessa seksiä miessukupuolella olisi oikeus päättää naispuolisen kehosta. Eteenpäin päästään, kun "tinder-mieskin" tajuaa, että hetken ilolla voi olla seuraamuksia, joita ei voi jättää pelkästään naisen kannettavaksi. Nyt kirjoittaja ehdottaa, että miehellä pitää oikeus seksiin sekä uraan, naisesta viis. Tämä on ihmisoikeuskysymyksissä aika matka pari sataa vuotta taaksepäin.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Bloggari on otsikoinut: "Soini ja naisen ruumis". Tuskin se Soinikaan enää siihen naiseen yhtyy, kun se on ruumis.

Käyttäjän NiiloMkel kuva
Niilo Mäkelä

Naiset eduskunnassa antoivat pyyhkiä oikeuksiaan.

Käyttäjän PekkaMkinen kuva
Pekka J. Mäkinen

Lääkäri Päivi Räsänen on todennut: "Biologisesti ihmisyksilön elämä alkaa hedelmöittymisestä. Sen jälkeen kehityksessä ei ole mitään käännekohtaa, jossa sikiön voitaisiin katsoa saavuttaneen ihmisyyden. Ensimmäiset merkit kehittyvästä keskushermostosta nähdään alkion kolmannen elinviikon alussa ja viikon kuluttua sydän aloittaa toimintansa, kauan ennen aborttirajoja. Kahdeksannella viikolla on voitu rekisteröidä sikiön EEG eli aivosähkökäyrä. Raskaudenkeskeytys voidaan tehdä sosiaalisin perustein lääkärin luvalla 12. raskausviikkoon asti, Valviran luvalla 20. raskausviikkoon asti ja sikiön sairauden (esimerkiksi Downin syndrooma) perusteella peräti 24. raskausviikkoon asti. Myöhäisimmät abortit tehdään saman ikäisille lapsille, joita hoidetaan pieninä keskosina".

On selvää että pieni syntymätön abortoitava ihmistaimi tuntee jo kipua häntä rikki revittäessä.

Itse ajattelen asiaan vain Suomen tilanteen kannalta jossa abortista on tullut ehkäisykeino. Raiskaukset ovat niin harvinaisia abortin perusteina meillä ettei niillä voi maamme suurta aborttien määrää puolustella. 90 % aborteista tehdään sosiaalisin perustein eli mukavuussyistä.

Katson asiaa kuten kristityt yleensäkin siten että jo pienellä ihmistaimella on ihmisarvo. Hän on ihme ja Luojan suuri taidonnäyte. Hän on valmis kehittyvä potentiaalinen ihminen, jolla on jo arvo sinänsä. Tämän jokainen ihminen tietää luonnostaankin, ellei ole antanut paaduttaa omaatuntoaan.

Kuuluisan jalkapallon maailmantähden Ronaldon äiti harkitsi aborttia, mutta lääkäri ei suostunut siihen. Nyt hän tienaa elatuksen perheelleen josta on itsekin ylpeä.

Herää kysymys montako oman elämänsä tähteä meilläkin jää syntymättä.

Äiti Teresa on tiettävästi sanonut: Jos äiti saa tappaa lapsensa, mitä muut saavatkaan tehdä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Lääkäri Päivi Räsänen on myös todennut, että homoseksuaalisuus on julmaa ja rakkaudetonta syntiä. Varsinkin jos homoseksuaalisuuden harjoittamista ei sanota synniksi. Tällä tavoin ihmiseltä kuulemma kielletään armo ja mahdollisuus syntien anteeksiantamiseen.

Räsänen on myös sitä mieltä, että ihmisellä on oikeus homostelutunteeseen, mutta ei sen toteuttamiseen, ja että abortti on kuin eläimen kivulias teurastaminen. Haluan myös muistuttaa sinua siitä, että Päivi Räsänen ei ole biologi tai edes tutkija, vaan sisätautilääkäri.

Mitä taas tulee ilmiselvyyteesi, niin se on kaikkea muuta kuin ilmiselvää. Mikäli aivot eivät ole yhteydessä kipuhermoihin, eikä keskushermosto ole edes kehittynyt, niin silloin ihminen ei voi tuntea kipua. Se on ilmiselvää.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Silti... Suomalaiset raskaana olevat naiset tupakoivat ja kaiketi vetävät viinaakin keskimääräistä väestöä enemmän, vaikka syntyvyys on alhasin sitten nälkävuosien 1860-luvulta jopa tähä päivään verraten.

Taisi olla niin, että 18 % kotimaisista vauvamasuista vetää röökiä maha pystyssä ajattelematta sen kummempaa sen seurauksista.

Tuhannet suomalaiset koulutetut lahjaklaat muuttavat pysyvästi Suomesta pois vuosittain, jonka oireen tulisi soittaa hälytyskelloja jo jopa Arkadianmäellä.

Käyttäjän masik kuva
Martti Asikainen

Siihen se individualismi johtaa. Eletään itselle, ja se on valinta. Toisaalta minusta Euroopan syntyvyyden lasku on pelkästään hyvä asia ilmastonmuutoksen ja väestönkasvun kannalta. Syntyvyyden tarvetta perustellaan aina talouskasvulla, mutta mikä hemmetin argumentti se sellainen on? Siis, että pitää tehdä lisää lapsia pelkästään sen takia, että kulutus ja talous kasvaisi? Pähkähullua.

Tuossa Maailman ruokaohjelman pääjohtaja David Beasley sanoi Helsingissä käydessään, että nälkäisten ihmisten määrä maailmassa kääntyi uudelleen kasvuun kolme vuotta sitten. Viime vuonna nälkää näkeviä oli jo 821 miljoonaa, kun alimmillaan vuonna 2014 määrä oli 784 miljoonaa.

Beasleyn mukaan prosentin kasvu nälässä tarkoittaa aina kahden prosentin kasvua siirtolaisuudessa. Tämä oli todennettu esimerkiksi Syyriassa. Hän myös totesi, että syyrialainen Berliinissä maksaa sata kertaa enemmän kuin syyrialainen Syyriassa.

Toisaalta ei se nälkäkään ole kaikkien ongelmien juuri, vaikka Beasley näin väittääkin. Kyllä se ongelman alkulähde on täysin holtiton väestönkasvu. Syyriassakin väestönkasvu huiteli jossain 2,7 - 3,7 prosentissa vuosikymmenien ajan - aina vuoteen 2011 saakka. Vertailun vuoksi todettakoon, että kun Suomen suuret ikäluokat syntyivät, niin maamme väestönkasvu oli 0,8 prosentin luokkaa.

Käytännössä lähes kaikki maailman levottomuudet on nähtävissä väestökäppyröistä. Ihan Ruandan kansanmurhasta lähtien. Se on meinaan pirun vaarallinen yhdistelmä, kun väestö kasvaa liian nopeaa ja ylittää luonnon normaalin kantokyvyn. Paljon nuoria miehiä ilman töitä tietää levottomuuksia. Väestön syntyvyyden vähentäminen on ainoa inhimillinen keino säästää tämä planeetta.

Se puolestaan tapahtuu mm. naisten koulutuksen ja SME-tyyppisen kehitysavun kautta. Sotilaalliset interventiot vain lisäävät kärsimystä.

PS: Tuo väittämäsi siitä, että suomalaiset raskaana olevat naiset vetävät viinaa ja tupakkaa keskimääräistä väestöä enemmän on taas noita sinun hatustasi vetämiä "faktoja", jolla ei ole mitään todellisuuspohjaa. Tämän lisäksi asiat pitää suhteuttaa.

Esimerkiksi vuoden 2015 Eurobarometrin mukaan suomalaiset tupakoivat EU:n toiseksi vähiten. THL:n tupakkatilasto vuodelta 2014 puolestaan kertoo, että 15–64-vuotiaista miehistä päivittäin tupakoi 17 prosenttia ja naisista 14 prosenttia. Mainitsemasi vauvamasutilaston mukaan 14 prosenttia kaikista synnyttäjistä tupakoi odottaessaan - ei 18 prosenttia - eikä enemmän kuin muu väestö.

Tietysti sitä toivoisi, että kukaan ei tupakoisi. Ei varsinkaan vauvamasut.

Käyttäjän PetriFriari kuva
Petri Friari

Tämä on tässä keskustelussa sanottu jo moneen kertaan, mutta sanotaan vielä kerran: Onpa harvinaisen törppö poika. Etsii seuranhakupalstalta tuntemattoman naisen ja hyppää tämän kanssa sänkyyn uskoen naisen vakuutteluihin, että ehkäisy on kunnossa. Siinä vaiheessa, kun nainen sanoo, että “ole ihan huoletta, ehkäisy on hoidettu”, pitäisi jo jonkinlaisten hälytyskellojen soida. Sitä paitsi vastuu ehkäisystä kuuluu myös miehelle, ja “ensimmäisellä kerralla” on kondomi oltava mukana molemmilla jo pelkästään sen vuoksi, että sillä ehkäistään myös mahdolliset tautitartunnat.

Poika saa luultavasti maksaa ikävät oppirahat, mutta olisi voinut miettiä tekoja ja niiden mahdollisia seurauksia ja seurausten välttämistä etukäteen.

Käyttäjän sariweckroth1 kuva
Sari Weckroth

Aika lailla samaa mieltä tuossa kohden. Mutta jostain kumman syystä tätäkään ei aina saisi sanoa. Silloin kun naiset lähtivät Axl Smithin matkaan, ja joutuivat salakuvatuiksi, heidän törppöyttään ei saanut ääneen sanoa...

Mutta ei liity tähän. Vastuullisuuteen seksin harrastamisessa kylläkin. Paljolta vältyttäisiin jos se seksi säästettäisiin, jos ei avioliittoon asti, niin ainakin vakiintuneeseen, vastuulliseen ja luottamukselliseen suhteeseen.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Weckroth, olen sinun kanssasi samaa mieltä. Aborttikeskustelu käy kuumana ja naiseen syyllistävänä ja moralisoivana.

Keskustelun tulisi kohdistua siihen, miten ei-toivotut raskaudet vähenisivät: miten perheiden toimeentulo turvataan, millä tavoin ehkäisyvarmuutta parannetaan, miten vähennämme seksuaaliväkivaltaa, perheväkivaltaa, raiskauksia jne. Aborttien lukumäärä on toissijainen tavoite, joka saavutetaan muilla keinoin kuin kieltämällä tai vaikeuttamalla abortit.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Kultapossukerhotäti jakoi blogissaan tarinan toisen kultapossukerholaisen kasvattamasta kultalusikkapojasta. Poika saattoi yhden illan mittaisen Tinder-kohtaamisen aikana tytön raskaaksi. Pojan äiti ei saanut varakkuudestaan ja vaikutusvallastaan huolimatta nuorta naista painostetuksi aborttiin. Tämä tietenkin söi asemansa suomasta vallantunteesta sokaistuneen äidin hermoratoja niin, että puhetta ja tämän nuoren naisen mustamaalaamista ei voitu välttää. Koko kultapossukerho on päätynyt syyttämään naista valehtelemisesta ja kieroilusta - nyt jopa julkisesti.

Aborttioikeuden vastustajat, kultapossukerhotäti mukaanlukien, kuitenkin haluavat, että aborttien määrää saataisiin alennettua. Vertailtavana lukuna on aborttien lukumäärä. Keinona on aborttien kieltäminen ja julkinen tuomitseminen kaikille, jotka ovat sellaiseen joutuneet elämäntilanteessaan tarttumaan.

Vaikka Kultapossukerhotädin blogissa on kyllä sellainen kummajainen, että hän jostain kumman syystä taitaisi haluta, että kultalusikkanuppustenkin pitäisi saada sanansa sanottua ja abortti olisi tehtävä, jos kultalusikkapoika tai tämän äiti sellaisen sanoo haluavansa. Silloin ilmeisesti oikeus ja kohtuus ohittavat moraalin.

Poliittiset vaikuttajat, joille elämä on pyhä, haluavat siis muokata näiden raskaudenkeskeytyksen tarvitsijoiden oikeudellista ja yhteiskunnallista asemaa merkittävästi niin, että aborttioikeuden käyttämisestä tehdään vähintäänkin moraalisesti väärää.

Aborttien määrä vähenisi, jos voisimme vähentää vahinkoraskauksien määrää. Kondomien käyttö satunnaisissa suhteissa ei vain näytä sopivan, sehän tarkoittaisi puuttumista kultalusikkapoikien oikeuksiin ja elämänmakuisuuteen: eihän kultalusikkapojan Tinder-ilta maistuisi enää läheskään samalta. Vähävaraisten perheiden taloudellisen aseman parantaminen ei sekään tunnu aborttikeskusteluun osallistuvien poliittisten vaikuttajien mielestä mielekkäältä. Kultapossukerholaisten lapset tulevat hoidetuksi ja lapsilisistä riittää jopa säästettäväksi. Raiskauksiin ja perheväkivaltaan ei niihinkään pyritä aktiivisesti vaikuttamaan.

Sen sijaan halutaan keskustella siitä, miksi tyttö tekee abortin ja saako niin tehdä. Jopa kaltaistani keski-ikäistä, lihaa syövää heteromiestä kyrsii, ettei tyttöjen ja naisten asemaa haluta huomioida. Ei-toivottujen raskauksien yleisyys ja erityisesti niihin johtavat syyt voisivat olla sellainen yhteiskunnallinen ongelma, johon voitaisiin puuttua. Eivät ne abortit.

PS. Hyvien tarinoiden tapaan tämäkään tarina ei varmasti kerro ihan kaikkea.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Mietin kovasti blogistin valintaa (edellyttäen että tämä poika oikeasti on olemassa) käyttää pojan tilannetta omassa poliittisessa viestinnässä.
Parikymppiset, riippumatta sukupuolesta, eivät ole mitään valmiita vanhempia vaan hiljalleen kypsyvät rooliinsa vanhempina tai kypsyvät etävanhemmuuteensa.
Tilanne on aivan auki tässä tapauksessa. Nuoret tunnustelevat erilaisia ratkaisuja. Jos poika ei halua isäksi se voi loukata tyttöä niin paljon että tyttö ei edes halua ilmoittaa yhteiskunnalle isän nimeä.
Jotenkin härskiä tuoda julkisuuteen edellisen sukupolven tuntoja ja noijia ja vielä vain yhden puolen perheen sellaisia.
Mikä vitsi olla sen varakkaan perheen ystävä jos ystävyys sisältää että poika vedetään jonkun poliittisen kohun marionetiksi. Mikä vitsi olla varakas jos se tuo ystäviä joilla ei ole antaa mitään perspektiiviä asiaan joka huolestuttaa. Kirjallisuus ja elokuvat on olemassa siksi että ihmiset, myös poliitikot, voisivat työstää keskeisiä draamoja ihmisten poluilla.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Ja onhan tässä vielä se, ettei tämä blogisti eikä blogistin ystävä oikeasti tiedä, mitä on puhuttu ennen kuin housuja on riisuttu. Blogistin käyttäytyminen on leimaavaa ja loukkaavaa, jos tämä nuoripari on ylipäätään olemassa. Jos tarinassa on edes ripaus totta ja se on tapahtunut oikeasti blogistin ystäväpiirissä, ainakin asianosaiset ja heidän lähipiirinsä - myös tuon tytön lähipiiri - tietävät, ketä blogisti julkisesti herjaa.

Tytön asema tämäntyyppisessä herjauksessa äärimmäisen tukala: on pakko niellä ja antaa ihmisten uskoa tuo kaikki todeksi tai astua julkisuuteen.

Toivon ja uskon, että Korhola käytti kirjoittajan vapauttaan ja keksi koko jutun. Se olisi kaikkien kannalta parasta.

Poliittiseen viestintään Korholan tämänkertainen kehystarina sopi joka tapauksessa äärettömän huonosti. Yksityisen ihmisen kiirastulesta ei pidä tehdä julkista lynkkausta. Muutenkaan kehystarina ei ollut käyttökelpoinen: Matka kehystarinasta Soinin omantunnonvapauteen oli pitkä ja aasinsiltainen.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #150

"Ja onhan tässä vielä se, ettei tämä blogisti eikä blogistin ystävä oikeasti tiedä, mitä on puhuttu ennen kuin housuja on riisuttu."
Tiedätkö sinä onko housuja riisuttu kun annat tällaisia blogistia vähätteleviä arvioitasi. Sinä taisit käyttää juoruiluoikeuttasi ja vihjailuhimoasi ja leimata blogisti ilman mitään tietoa. Sellaistahan se on , juoru leviää aina paremmin.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #153

Ai tässä aletasn keskustelijoita syyttämään juoruilusta. Tämä nuori mies josta on kyse kyllä tulee ihmettelemään sinua kunhan vähän saa etäisyyttä koko juttuun. Nyt hän on vielä vanhempiensa vaikutuksen alla.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #153

Väitteeni housujen riisumisesta on toki yliarviointia. Voihan olla, ettei niitä kiihkeyksissään kokonaan ole jaloista otettu. Kiihkon ja tuon Korholan keskustelukuvauksen tytön ja pojan välisestä keskustelusta välillä vaikuttaa kuitenkin olevan huomattava ristiriita.

Korholahan väittää, että keskustelu tytön ja pojan välillä on riittävällä tavalla auditoitu: ”[tyttö] sanoi huolehtivansa ehkäisystä. "Hyvä", sanoi poika, "en halua lapsia enkä ole missään nimessä valmis isäksi." Yllättäen tyttö ilmoitti myöhemmin olevansa raskaana ja haluavansa pitää lapsen, ja pojan ”pitää kantaa vastuunsa”.

Pojan vuorosanat ovat kirjoitettu blogiin. Minusta nuo pojan suuhun pistetyt vuorosanat eivät vaikuta uskottavilta eivät ainakaan malttamattomasti sohivan nuoren miehen suusta sellaisessa tilanteessa. Uskottavalta ei kuullosta myöskään se, että Korhola tai tuttavaperheen äiti olisi ollut tuota jutustelua todistamassa.

Minä en ole tässä tapauksessa se, joka tapahtumasarjasta on juoruja levittämässä. Pikemminkin olen yrittänyt osoittaa, että asian julkistaminen on rumaa. Jos kohta edelleen epäilen (ja lähinnä toivon), ettei tuota Korholan kertomaa tapausta ole koskaan tapahtunutkaan.

Käyttäjän Mahjong kuva
Erkki Martikainen Vastaus kommenttiin #163

"Väitteeni housujen riisumisesta on toki yliarviointia. Voihan olla, ettei niitä kiihkeyksissään kokonaan ole jaloista otettu. "

Siksipä olisi hyvä ettei sen kiihkon vallassa levitettäisi sellaista mistä ei olla varmoja. Sellaista sanotaan juoruiluksi.

"Minusta nuo pojan suuhun pistetyt vuorosanat eivät vaikuta uskottavilta eivät ainakaan malttamattomasti sohivan nuoren miehen suusta sellaisessa tilanteessa. "

Tuohan se vasta juoruilua on kun et selvästikään tunne koko pariskuntaa mutta väität tietäväsi jopa keskustelun kulun. Juttusi on kuin Kankkulan kaivolla.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen Vastaus kommenttiin #166

"Siksipä olisi hyvä ettei sen kiihkon vallassa levitettäisi sellaista mistä ei olla varmoja. Sellaista sanotaan juoruiluksi."

Oletpa sinä hassu, Martikainen! Kyllä niitä housuja on vähintään sivuun siirretty, riisua-verbin käyttö tilannekuvauksessa ei ole merkitystä muuttava missään tapauksessa. Kyseisellä kuvauksellani osoitin, että blogisti on kertonut varmaksi asioita, keskustelun sisältöä, jota ei mitenkään ole voinut todistaa ja että tuo kuvaus kaikenkaikkiaan näyttää epäuskottavalta ja valheelliselta mustamaalaamiselta.

Blogisti siis kertoi yksityistä ihmistä mustamaalaavia asioita, joita ei voi mitenkään varmasti tietää eikä tuntea, arvuuttelee julkisesti hänen motiivejaan. Sekö ei ole Martikaisen ajatuksissa juoruilua?

Martikaisen mielestä tuo asia olisi muuttunut juoruiluksi vasta siinä vaiheessa, kun ulkopuolinen, asiasta mitään tietämätön, piti puheita sopimattomina ja epäilee ylipäätään ihmisten yksityisasioiden levittäjän puheita ja motiivia?

Martikainen, olet kovin ristiriitainen mies!

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin Vastaus kommenttiin #163

Myös pojan kerrotut ehdotukset ja lupaukset tuntuvat ajallisesti ristiriitaisilta ja epäuskottavilta.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Juttu oli paitsi epäuskottava myös aborttikeskusteluna ristiriitainen ja asenteeltaan tympeä .
Abortti siis pitäisi tehdä , vaikka ainoa koettu haitta on osallistuminen pieneltä osin lapsen elatukseen.
Johon mitä ilmeisimmin on varaa.
Mitään muuta vaivaa ei asiassa aiota nähdä, mutta tämäkin kirvoittaa massiivisen itsesäälin.

Tuttua juttua menneiltä vuosikymmeniltä.
Muistatteko hienon tv- draaman " Pieni pyhiinvaellus"?
Siinäkin tyttöä syytetään varakkaan talon pojan viettelemisestä hyötymistarkoituksessa.
Ja poika on samaa " vastuukategoriaa" kuin tässäkin.

Se taitaa olla edelleen Areenassa , näytettiin usein ennen pääsiäisenä.
Sopii mitä parhaiten myös kaikkien uskontojen vihaajille.
Mutta tässä yhteydessä erityisesti Eija- Riitalle ja hänen huolestuneelle ystävättärelleen.
Esko Nikkari tekee vuosisadan roolin kuolevana pappina, joka puolustaa inhimillisyyttä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Olisipa Korhola olisi käyttänyt tätä fiktiivistä kertomusta tarinansa kehyksenä. Pieni pyhiinvaellus sisältää kaikki Korholan tarinan elementit.

Jos Korhola ei valehdellut julkisesti, hän herjasi julkisesti. Itse toivon, että tuo väite ystäväperheestä oli tämän Korholan jutun pieni valkoinen valhe. Muussa tapauksessa Korholan ulostulo on äärimmäisen ruma.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Korhola voisi vieläkin vetää tämän läpinolon
blogin pois. Tämä ei voi edes hyödyttää taantumuksellisia.
Vink vink. Roomeo jaa Juulia olivat molemmat eliittiä. Siksi heidän vastaavaa stooriansa ei kirjoitettu yhtä brutaalisti auki. Loppujen lopuksi kaikki nuoret ihmiset parittelevat samanlailla. Niinkuin monet ketjussa ovat yrittäneet selittää.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Toisaalta : onhan tämä opettavainen esimerkki juuri siinä, mitä se edustaa.

Voisin hyvin käyttää tätä esimerkkinä sekä äidinkielen että yhteiskuntaopin että uskonnon tunnilla.
Ja aivan erityisesti juuri uskonnon.

Varoittavana opettavana esimerkkinä.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Olen kyllä miettinyt miksi tämä ERKn blogi niin kiinnostaa. Hänhän on vasemmistolainen. Kun oikeisto on onnistunut viemään kaiken puheen etnisyyksiin ja uskontoihin ja mitä kantokykyvajeita ja vienniedistyksiä ja sitten hieman sekaan ripotellaan niin ERK räväyttää ja ja puhuu yhteiskuntaluokista!! Hän puhuu varakkaasta poikaraukasta jota köyhemmät tytöt naruttavat.
No mehän janoamme tätä. Me emme jaksa oikeiston hegemonista puhetta jossa luokat häivytetään. Me haluamme kuulla kunnon vasemmistolaista puhetta asioista jotka meitä puhuttavat. Tämä on historiallinen blogi. Vihdoinkin kunnon vSemmistolaista kieltä UsPuheenvuorossa.
Edit tässä lisää aiheesta http://suburbian.puheenvuoro.uusisuomi.fi/261450-e...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Kyseinen tyttö ja kyseinen tulevan lapsen äiti ainakin tietää että lapsen toinen sukuhaara käyttää tökerösti ja ajattelemattomasti vallasjulkkisvaltaa. Poika tulee myös ottamaan etäisyyttä suvustaan.

Käyttäjän HelenaSolin kuva
Helena Solin

Piti vielä palata tähän, kun päiväkahvilla tuli puheeksi tämän pojan äidin, siis lapsen isoäidin tunnemaailma.
Blogisti käyttää hänestä nimitystä "perheenäiti" ja kertoo, kuinka suuri murhe hänellä on siitä, että kaikesta, mitä poika tienaa, menee osa " tuntemattomalle".

Siis hänen lapsenlapselleen.
Hän tietää, että jossain on lapsenlapsi, mutta se on väärä lapsi. Hän ei halua tietää siitä mitään.

Kurkkua miltei kuristaa, kun ajattelee itseään samassa tilanteessa .

Muistatteko Niskavuoren?
Ja sen viimeisen näytelmän? Jossa talosta ajettu, raskaana ollut piika palaa poikansa muodossa takaisin.

Ehkä tämäkin Juhani astuu pimeänä syysiltana isoäidin ökytaloon ja isoäiti sanoo nöyrästi : " Mä en oo kellekkään maalimassa niin palijon velkaa kun mä oon sulle ja sun äirelles !"

Loviisa, vanhaemäntä, oli tarjonnut Juhanin äidille rahaa siitä, että hän hävisi lapsineen..
Kaikki muut lapset lopulta pettivät isoäidin odotukset, mutta Juhani tuli ja pelasti talon.

Ps .
Jos poika on parikymppinen opiskelija, elatusmaksut ovat olemattomat ja hän on 38 , kun ne kokonaan loppuvat.
" Surevaa Perheenäitiä" taitaa huolestuttaa enemmänkin äpärälapsen perimisoikeus ja aivoissa raksuttaa jo keino, millä sen saisi eliminoitua. Suvusta varmaan löytyy asiantuntemusta - ja ainahan sitä voi ostaa rahalla.

Käyttäjän marttivartti3 kuva
Martti Nurmi

Tuloksena oli hilpeä äpärä (toivottavasti):
http://hikipedia.info/wiki/%C3%84p%C3%A4r%C3%A4

Tulkintaa blogistin moraaliseen opastukseen voi hakea tuolta:
https://herattajajuhlat.fi/4241-korttipukuinen-eij...

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Tuokin vielä. ERK halventaa körttiliikettä tällä blogilla. Körttäilyyn ei kuulu vallaspuhe.
Jenkeissä republikaanit olivat aborttiliberaaleja. Sitten he keksivät että aborttivouhotuksella saa ääniä. Mutta Suomen ulkopolitiikkaa ei tarvitsisi kaiken maailman jenkkilän äärioikeistokotkotuksilla pilata. Eikä tahrata hienoa körttiliikettä. Mikään ei ole noille pyhää.

Käyttäjän SailaKemil kuva
Saila Kemilä

Ensinnäkin Suomessa isä voi todellakin jäädä pois isyysvastuusta, koska häntä ei voi pakottaa isyystestiin. Siksi toisekseen: JOS haluaa olla varma voi joko 1) käyttää kondomia ollakseen varma (näin minä miehenä toimisin jo sen takia, etten koskaan suostuisi seksiin ventovieraan kanssa ilman suojaa sukupuolitaudeilta) tai 2) edes vetää ulos ennen laukeamista. Joka ei toki ole varma keino, mutta varmempi kuin sisään tai 3) jättää seksin kokonaan välistä. Hän on suostunut suojaamattomaan seksiin. Piste.

Ja se että Eija-Riitta Korhola on näin sisällä tässä miesten paapomiskulttuurissa ja silittelemässä näiden päitä asiassa, jossa on kaikki edellytykset välttyä ongelmilta on pöyristyttävää. JOS mies on näin tyhmä, hän ansaitsee tämän. Ja nyt lisäksi jos lapsi on elämässä, se idiootti joka tämän ajatusmaailman esittää lapselleen tai lapsenlapselleen on kyllä alhaisinta pohjasakkaa mielessäni. Ja juuri siitä syystä meillä pitäisi olla aborttioikeus: syntymättömän lapsen oikeus syntyä toivottuna, rakastettuna ja täysjärkisille vanhemmille. Olen kahdesti jopa äänestänyt sinua ja vain äärettömän laaja perehtyminen tämän blogin ongelmakohtiin ja niiden esittelyyn laajassa anteeksipyynnössä saisi minut palaamaan tähän toimintaan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset