Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Jeesuksen poliittinen kanta

Kun minulla on nyt heinäkuun helteissä päässyt näköjään sokka irti Jeesuksen suhteen, antaa mennä loputkin. Julkaisen uusintana vuoden 2011 bloggauksen Jeesuksen poliittisesta kannasta. Aihehan on uudelleen ajankohtainen, sillä eduskuntavaalit kuumottavat poliitikkojen otsalohkoja jälleen kerran. Lukija suokoon anteeksi aikansa kielikuvat tuppeensahattuine lautoineen, ja senkin että uutuuspuolue Siniset puuttuvat joukosta. Kommenttiosiossa voimme tietenkin yhdessä pohtia syitä, miksei takakonttipuoluekaan kelpaisi.

Eduskuntavaalit ovat edessä, ja koska kilpailutilanne on niin pelottavan tasainen, en yllättyisi vaikka mukaan vedettäisiin korkeammatkin voimat. Jeesuksen poliittinen kanta puhutti viimeksi syksyllä 2009, kun eurovaalit olivat takana, ja parlamenttiin päässyt ortodoksiveli Mitro Repo perusteli puoluevalintaansa Jeesuksen yhteiskuntanäkemyksillä.

Se oli puoliksi leikkiä, ja Satu Hassi jatkoi Mitron pohdiskelua blogissaan täydentäen, että Jeesus tuntuu myös aika vihreältä pienine hiilijalanjälkineen ja viinintissutteluineen.

Mutta pidetäänpä varamme. Jeesukseen voitaisiin toki ripustaa poliittista väriä sateenkaarellisen verran, jos hän olisi suonut ajallemme ja paikallemme sen korkean kunnian, että olisi inkarnoitunut 2000-luvun Suomeen. Vaan pahoin pelkään, että me kaikki puoluepukarit saisimme aika lailla nenillemme. Niin kuin hän tylytti aikansa poliittisia puolueita, fariseuksia, saddukeuksia ja selootteja, Jeesuksen tarkka, lahjomaton ja universuminpenetroiva katse olisi havainnut epäkohtia meidänkin porukoissamme.

Se, joka automaattisesti olettaa, että Jeesus olisi liittynyt kristillisdemokraatteihin, pettyy ehkä pahimmin. Tuo saarnaajahan pilkkasi uskonnollisesti itsevarmaa fariseusten puoluetta minkä kerkesi ja loukkasi sovinnaisuutta oleskelemalla juoppojen, huorien ja varkaiden seurassa.

No pitääkö tästä päätellä, että hän olisi viihtynyt perussuomalaisten riveissä, joihin kapakoiden kantajengi yhä vieläkin joskus samastetaan? Tuskin sittenkään, sillä tuo kansanmies vierasti nurkkapatriotismia suhtautuen erityisen suojelevasti maahanmuuttajiin ja muukalaisiin; halveksitun samarialaisen hän jopa nosti esimerkiksi hyvästä lähimmäisestä.

Tarkoittaako tämä siis, että Jeesus heiluttaisikin suvaitsevaisen RKP:n lippua? Arameankielinen Jeesus osasi kyllä myös hepreaa ja mahdollisesti kreikkaa, mutta pakkoruotsia hän tuskin olisi kannattanut. Siinähän maahanmuuttajat saavat kaksinkertaisen taakan niskaansa yrittäessään hakea paikkaa yhteiskunnasta. Kapinoinnista kuolemantuomion saanut mies saattoi olla muutenkin liian kulmikas tapaus puolueeseen, jonka kimmoisa omatunto venyy ja joustaa mihin hallituspohjaan tahansa.

Entäpä Kokoomus, tuo karismaattisten henkilöhahmojen uuttamo? Kurja myöntää, mutta homma saattaa kaatua veropolitiikkaan. Nasaretilainen kansanjohtaja näet ei vastustanut veroja vaan oli iloinen veronmaksaja, joka korosti pariinkin otteeseen, että keisarille on annettava se, mikä keisarille kuuluu.

Oliko Mitro siis oikeassa ja Jeesus vasemmassa – ehta ”verot kattoon” -demari? Herra nähköön, ei kai, sillä opettaja-parantaja painotti lähimmäisenrakkauden tekoja käytännössä eikä olisi tyytynyt hyvien tekojen ulkoistamiseen pelkästään yhteiskunnalle.

Vihreäkään Jeesus ei ollut, samasta syystä kuin ei kristillisdemokraattikaan. Hän ei innostunut hurskastelijoista, jotka pitivät itseään muita parempina. Hän ei myöskään riittävän suoraviivaisesti tuominnut luonnonvarojen tuhlausta, jos se tehtiin rakkaudesta, kuten syntinen nainen kallisarvoisen voidepullon kanssa toimi.

Moni Jeesuksen kannattaja kannattaa myös Kepua – löytyisikö siis Kepusta puolue myös sankarille itselleen? Maanläheinen puuseppä ymmärsi varmasti tehdä eron tuppeensahatun ja erikoishöylätyn laudan välillä, ja monet vertauksensakin hän otti maanviljelyksestä, joten jutun juurta riittäisi tupailloissa. Mutta massakokousten mestari tuskin olisi niellyt yleishyödylliseksi tarkoitetun säätiön ylimitoitettua kokouspalkkiojärjestelmää, vaalirahan kanavoinnista puhumattakaan. Suurena hajasijoittajanakaan häntä ei pidetä: päämääränä on urbaani unelma, uusi Jerusalem.

Niinpä jää jäljelle vain vasemmistoliitto, ja se ikiaikainen klisee, että Jeesus olisi ensimmäinen kommunisti? Ehkä muuten, mutta Nasaretin duunari tuomitsi käyttövoimana katkeruuden ja vihan – siinä menee monta äkäistä laulua saman tien haaskuuseen. Omastaan jakamisenkin ajatuksessa oli pointtina, että jaetaan tasaisesti hyvää, ei kurjuutta.

Mutta voisiko käydä niin kurjasti, että katseltuaan aikansa tätä Baabelin sekamelskaa hän masentuisi, jättäisi äänestämättä ja liittyisi nukkuvien puolueeseen? Karmea ajatus, jota en tahtoisi uskoa; niin paljon hän korosti valvomista ja aikansa seuraamista.

Tässä sitä ollaan, olemme kaikki onnettomia, kukin omalla tavallamme. Herra auttakoon.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (55 kommenttia)

Käyttäjän ristojkoivula kuva
Risto Koivula

Juudas Iskariot oli sosialidemokraatti.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Todella härski väite! Sain naurun lomassa hillittyä itseäni, niin etten suositellut.

Käyttäjän beige03 kuva
Risto Laine

No, joo. Ehkä pitäisi lähteä siitä, että kukaan ihminen ei pysty olemaan Jeesus, eikä puolue.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Jeesus oli kommunisti, ei epäilystäkään. Ja kuten Juice Leskinen lauloi:

"Jos Jeesus tulee uudestaan,
se jälleen ristiinnaulitaan,
papit huutaa kuoroinensa:
"Kännetään ja kaulitaan!""

(Juice Leskinen: Kuinka Jumalaa Pilkataan (aka. Pilkkaanko Jumalaa vai Jumalankuvaa))

P.S. Oireellista, että et kirjoituksessasi muista muiden puolueiden olemassaoloa kuin eduskuntapuolueiden.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

"Jeesus oli kommunisti..."
Mutta ei marxilainen.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Jeesus sanoi mikä on minun on myös sinu, mutta kommunisti saano, mikä on sinun, on myös minun.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Automaattisen toiston poisto.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes
Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Jeesus sanoi mikä on minun on myös sinu, mutta kommunisti saano, mikä on sinun, on myös minun.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

Marx'in suurin lahja ihmiskunnalle on kapitalistisen talousjärjestelmän analyysi, jonka hän antoi Pääomassa. Marx hahmotteli myös siirtymistä kapitalistisesta talousjärjestelmästä kommunistiseen sosialismin kautta.

Jeesus ei ollut talousteoreetikko. Jeesuksen aikana ei kapitalistista talousjärjestelmää ollut vielä olemassakaan. Jeesus oli siis kommunisti, mutta luonnollisestikaan ei marxisti, kuten sanoit. Jeesus olisi halunnut hypätä suoraan kommunismiin (niinkuin minäkin, senpuoleen), mutta kun muut eivät ole siihen valmiita...

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Ei se ole oireellista. Vain valinta.

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Jeesus ei voisi olla minkään puolueen kannattaja, koska häneltä puuttuu oikeassaolemisen korskeus, joka leimaa esim. vihreitä ja vasemmistoliittoa. Hän on uskossaan johdonmukainen, joten muut suomalaiset puolueet eivät tule kysymykseen.

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Meidän lienee mahdotonta vanhojen satujen perusteella päätellä miten tämä satuhahmo toimisi nykyisessä Suomessamme. Tällä perusteella olen siis täysin varma, että Jeesus olisi vihreä. Jokainenhan kuvittelee tämän satuhahmon omien mieltymystensä kautta. Paljastavaa tarinassa oli vain se, ettei Kokoomus kelvannut Eija-Riitan Jeesukselle.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Uskosta osattomallehan on asiaa vähän vaikea selittää, mutta minusta se, ettei blogisti ominut Jeeusta omalle puolueelleen, oli ihan hienoa. Pysyy ikäänkuin maallinen ja hengellinen regimentti erillään.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Setä Jääskeläisellä hyvä kommentti.No oisko sitten Jeesus ollut eduskunnan oikeusasiamies?Vai?Juutalaisethan eivät pystyneet täyttämään Mooseksen lakia, mutta Jeesus pysty, kun kerran oli lain loppu tai lain päämäärä kuten piispa Nikolainen aikoinaan kerto

Käyttäjän buimonen kuva
Börje Uimonen

Ymmärrän hyvin, että uskovainen selittää miksi satuolento on arvoiltaan nostettava jonnekin puoluekentän yläpuolelle. Ei kukaan varmaan halua leimata joulupukkiakaan jonkun puolueen tukijaksi joka lahjoo lapsia puolelleen.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Jeesus ei olisi missään nimessä ollut vihreä.

Jeesus syytti farisealaisia, että he eivät eläneet kuten opettivat.

Hurskasteleviin vihreisiin tämä sopii täysin. Muita osoitellaan sormilla ja esitetään vaatimuksia, mutta itse eletään tuhlaten ympäristöä ja julkisia varoja. Tämä sopii heidän yksityiselämäänsä ja politiikkaansa. Nykyinen ja edellinen pj ovat loistavia esimerkkejä tästä.

Börje sopii tähän kategoriaan aivan täysin.

Vihreä jeesus siis ei olisi. Näkisin, että Eija RiittA olisi oikeassa arviossaan, että kaikki saisivat täysilaidallisen.

Käyttäjän jussikeskinen kuva
Jussi Keskinen

Jeesus lupasi Pietarille Taivaan Valtakunnan avaimet. Niiden koodisanat ovat:
mielenmuutos,
upotuskaste,
Jeesuksen Kristuksen nimen käyttö kasteen yhteydessä,
syntien hylkääminen,
Pyhän Hengen lahja;
lupaus,
kutsu.

Näiden koodisanojen merkitystä ei tunne yksikään henkilö, joka on mukana politiikassa, ei yksikään. Niiden merkitys kuitenkin on se avain joka sopii Taivasten valtakunnan lukkoon.

Isä Mitro oli milestäni lähinnä säälittävä pisteiden kerääjä.Hän pelasi omaa maallista peliään. En tuomitse sitä mutta näin sen näin. No olihan hän Saatanan ( Median ) kovan viekoituksen alla.

Kutsu on käynyt, nyt on aika päättää, mitä vastaat kutsuun ?

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

no no siellä on vain sana kaste suomeksi, joka sitten käännetään ja kerrotaan että se tarkoittaisi upottamistakin. Paavalilla on kuitenkin oma versio kasteesta Room luvut 1-8. Paavali kertoo että synti jäikin hänella jäseniin vaikka oli kastettu, ol uusi mieli ja Pyhä Henki. Niin silti jäi jäseniin synti eli toimintoihin. NO apostoliset Isät anto kyllä ohjeen että voi kolmesti vaellakin, jos miten on vettä jne.

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Teokraattisen kuningaskunnan Jeesus perustaisi. Julkisen uransa loppuvaiheessa häntä pilkallisest nimitettiin juutalaisten kuninkaaksi, Iesus Nazarenus Rex Iudaeorum ts. INRI, mutta pilkaksi tarkoitettu teksti on oikeasti profeetallinen viesti. Kuningaskunnassa ei harjoiteta puoluepolitiikkaa.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Suomessa Kokoomus oli rojalistinen puolue eli olisi epäilemättä kannattanut myös Jeesuksen tai Elviksen kuninkuutta, jos jompi kumpi olisi päättänyt ilmestyä Suomessa.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

"What Would Jesus Do? on suosittu hokema, joka kutkuttavasti yhdistää amerikkalaista abortinvastustajarepublikaania ja vasemmistolaista sekulaarihumanistia. Molemmat luultavasti ajattelevat, että Jeesus tekisi oikein. Ja tietävät (Jeesuksen puolesta) mikä on oikein. Toisen Jeesus on militantti valkoihoinen konservatiivi, toisen taas vapaa- ja hellämielinen hippi. Pahinta typeryyttä ja vääryyttä tuossa sloganissa on kuitenkin taustakäsitys, jonka mukaan Jeesuksen toiminta maan päällä oli ennen kaikkea monenlaisen 'hyvän' 'tekemistä', vaikka Jeesus evankeliumien mukaan teki hyvin vähän mitään konkreettista. Mieluiten hän rukoili."

Antti Nylén: Halun ja epäluulon esseet (2010)

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#11
Lamminpään suku on aina pitänyt yläilmojen partaalla olosta.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Mitähän sinäkin minusta ja minun suvustani muka tiedät?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

#11.

Johanneksen evankeliumi 5:17 Mutta Jeesus vastasi heille:
"Minun Isäni tekee yhäti työtä, ja minä myös teen työtä."

Uusi Testamentti kertoo meille, että Jeesus teki työtä, kaikkinaista hyvää, päivittäin. Ilmeisesti Antti Nylen ei ole tuota halunnut syystä tai toisesta oivaltaa.

Menee ehkä Lamminpäälle tosi vaikeaksi, mutta todettakoon, että kaiken maailman anttinylenit ymv. aikamme 'tietäjät' erehtyvät omille onnettomille harhapoluilleen yrittäessään luonnehtia Jeesusta ihmisenä ja Jumalan Poikana.

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Nylén ja Marttila ovat yhtä päteviä lukemaan Raamattua kuin minäkin. Lisäksi Nylén osaa kirjoittaa.

Käyttäjän JuhaMakkonen1 kuva
Juha Makkonen

Jeesus oli diktaattorin poika jolla ei ollut omia mielipiteitä.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Ainakaan Jeesus ei olisi vastustanut vahvemman oluen tuomista marketteihin, kerta taikoi jopa viiniä lisää bileissä, joista se loppui kesken.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#14
Jeesus oli liberaali, mutta Suomessa ei Jeesuksen malli kelpaa.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Jeesus sanoi, mikä on minun os myös sinun, mutta kommunisti sanoo, mikä on sinun on myös minun.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Niin, Jeesus ei peräänkuuluttanut sosialisointia, vaan filantrofiaa.

Käyttäjän jannekejo kuva
Janne Kejo

"Jeesus sanoi, mikä on minun os myös sinun, mutta kommunisti sanoo, mikä on sinun on myös minun."

Mikä ero on "sinulla" ja "minulla"? Niillä on eroa vain individualistisesta näkökulmasta käsin, ei kollektivistisesta näkökulmasta käsin.

Kommenttisi viittaa siihen, ettet ole valmis "edes" Jeesuksen ehdottamaan, koska näkökulmasi on individualistinen ja tosiasiassa haluaisit vain omia muiden omaisuuden itsellesi, mutta et haluaisi antaa omaasi. Ironista ehkä, mutta vaikuttaa siltä, että oma kantasi on lähimpänä sitä, millä kuvailet kommunistia.

Aulis Saarijärvi

Voisiko joulupukki olla kommunisti? Magdaleena pikkuisen huorahtavana sitten vihreä ja teräsmies ateisti?

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No ainakin Jeesus käski rakastaa lähimmäisiä ja sitä sitten voisi puolueet pohtia että miten se tehään yhteiskunnassa. NO Jeesus kyllä sano, että köyhät meillä on aina keskuudessa ja että siis sitten puolueet eivät saakaan poistetuksi köyhyyttä vai?Juutalaiset eivät halunneet puhua samarialaisen kanssa, mutta Jeesus puhu jne.Ja sitten Jeesus sano, että vain Hänen kauttaa voi mennä Taivasten Valtakuntaa ja sano että joka ei ota Valtakuntaa vastaan kuten lapsi , ei sinne pääse ja tätä ei sitten pohdita aina kristikunnassa kun on kyse vaikka kasteen merkityksestä jne

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

On ilmeistä että Jeesus olisi kammonnut myös edustuksellista demokratiaamme, ja näin ollen jättäisi äänestämättä ja mahdollisesti olisi jonkin sortin anarkisti ja mistäpä tietää, vaikka hän ajautuisi terroristiksikin – vaikka rauhan mies monin puolin olikin. Ei kokonaan: kun Jeesus raivosi ja hajotti kauppiaiden myyntipöydät, kumoutuu Korholan viimeinen spekulaatiokohta. Sen ja yhteisen hyvän jakamisen (kurjuuden jakaminen löytyy Korholan omasta päästä) perusteella Jeesus olisi kammonnut varsinkin oikeistopuolueita. Talousliberalismi ja finanssispekulaatio olisivat olleet hänelle painajaista.

Mutta se mikä on todennäköistä: jos Jeesus eläisi tänä päivänä, hänet ristiinnaulittaisiin taas – vaikkakin nykyaikaisin menetelmin, eristämällä tai vähintään syrjimällä ja asettamalla mediassa naurunalaiseksi. Somessa hänet viimeistään murskattaisiin aivan kuten silloin kun Barabbas vapautettiin hänen sijaansa.

Juuri niin kuin ne, jotka julkenevat ajatella valtavirtaa vastaan – vaikkapa vain maailmanrauhan puolesta.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jeesus kehotti hyväksymään samarialaiset, joita valtaosa juutalaisista vieroksui muukalaisina.

Vanhan testamnetin puolelta löydämme lisäksi:
(Raamattu, 3. Mooseksen kirja 19:33)
"Kun maahanne tulee muukalaisia asumaan keskuudessanne, älkää sortako heitä. Kohdelkaa joukossanne asuvia siirtolaisia ikään kuin he olisivat heimolaisianne ja rakastakaa heitä kuin itseänne,"

Joten Jeesus ei ainakaan olisi ollut halla-aholainen persu.

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen

No ei ihan loppuun asti, oli Jeesuksessa piilorasistinkin aineksia:

"Jeesus meni Tyroksen ja Sidonin seudulle. Siellä
muuan kanaanilainen nainen, sen seudun asukas, tuli ja huusi: »Herra, Daavidin
Poika, armahda minua! Paha henki vaivaa kauheasti tytärtäni.» Mutta hän ei
vastannut naiselle mitään.

Opetuslapset tulivat Jeesuksen luo ja pyysivät: »Tee hänelle jotakin. Hän
kulkee perässämme ja huutaa.» Mutta Jeesus vastasi: »Ei minua ole lähetetty
muita kuin Israelin kansan kadonneita lampaita varten.»"

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

"Well, nobody's perfect!" (Osgood Fielding III)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #42

Niin, ja missä oli Jeesuksen laupeus, armo ja anteeksianto rihkamakauppiaita kohtaan, kun hän riehui temppelissä ruoskan kanssa kaataen heidän pöytiään?

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen Vastaus kommenttiin #45

Nii mutta Jeesus sano miksi kaato kauppiaiden tavarat. Eihän meilläään kirkossa tehä kauppaa ja myydä tavaroita tai grillimakkaraa jne.Kukaan ei pistä myyntitiskii kirkkoon, sitä ei kirkkoherra hyväksy

Käyttäjän AnukatariinaSolonen kuva
Anukatariina Solonen Vastaus kommenttiin #49

1700-luvulla ne kirkkoherrat pitivät kyllä krouvejakin kirkonmäellä - itse kirkossa anniskelu toki oli nykyisenkaltaisen säänneltyä.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Itse en päättelisi tästä rasismia vaan ehkä jonkinlaisen tehtävärajauksen. Mutta tarinahan jatkui naisen uskon ja sinnikyyden palkitsemiseen.

Käyttäjän ialybr kuva
Juhani Heiska

Ihme juttu, kun tässäkin puheenvuoroketjussa kaikkien lähtökohta on se, että Jeesus kuoli mutta ei elä enää. Miten saisikaan esille sen ylijärjellisen totuuden, että kyse ei ole menneisyyden henkilöstä? Sekopääksihän semmosen yrittäjät laitetaan.

Käyttäjän MattiKarnaattu kuva
Matti Karnaattu

Jotkut odottavat sitä takaisin, vähän niinkuin Elvistä.

Käyttäjän ialybr kuva
Juhani Heiska

Kyllä on millihommaa tuo viestintä. Oheisviestintänähän tuossa tuli seuraavan kaltaista ivallista: "Jeesuksen odottajilla, noilla samanlaisilla hihhuleilla kuin Elviksen odottajilla, ei ole totuutta. MUTTA MINULLAPA ON."

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No ooahn täällä kirja Charlotte Rorth: I met Jesus, Tapasin Jeesuksen

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Eija-Riitta Korhola: "Kun minulla on nyt heinäkuun helteissä päässyt näköjään sokka irti Jeesuksen suhteen, antaa mennä loputkin."

Haluan ymmärtää, että tuo "sokka irti" ilmaisu perimmältään tarkoittaa Jeesuksen sisäisen tuntemisen ja henkilökohtaisen pelastusvarmuuden kaipuuta. Se kaipuu syttyy ajallaan meissä jokaisessa, ihan joka ikisessä ihmisessä.

Muuan seppä Högman antoi vuonna 1799 nuorelle sisäistä ahdistusta potevalle Paavo Ruotsalaiselle ohjeeksi sanat, jotka vieläkin yleisesti tunnetaan: “Yksi sinulta puuttuu ja sen mukana kaikki - Kristuksen sisällinen tunto.”

En ole körttiuskova enkä edes erityinen Paavo Ruotsalais-fani. Mutta tuo kohtaus seppä Högmanin luona 22-vuotiaan Paavon taivallettua 200 kilometrin matkan kotiseudultaan Jyväskylän liepeille on omalla tavallaan aina ajankohtainen. En halua kohdistaa tätä erityisesti blogistille, vaan itsekullekin lukijalle.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Yksiselitteisesti Jeesus oli pasifisti - anarkisti ja kannatti sosialismia. Kommunistiseen väkivaltaiseen vallankumoukseen hän ei uskonut, vaikka ennustikin veljen nousevan veljeään vastaan yms. Hänen yhteiskunnallinen analyysinsä ei tarkoittanut sitä, että hän olisi kannattanut luokkasotaa tai mitään työväenluokan diktatuuria. Ruohonjuuritason yhteisöjen asialla hän oli.
Hyvää pohdintaa Eija-Riitalta.

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Mutta kirja Charlotte Rorth: I met Jesus eli on suomeksi Tapasin Jeesuksen,niin silloinhan Hän elää eikä olekaan kuollut. Toimittaja Rorth tapasi siis oikeesti eikä missään unessa eli Hän sitten tulee takasi tämä Jeesus, niin on sanonut eli tässähän tulee fysiika mieleen että on se pimeä aine eli läpinäkyvää ainetta eli sitten ois kiireesti tehtävä parannus ja elämäntapa muuttaa ja palata lapsen uskoon

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Minunkaan mielestäni Jeesus Nasaretilainen ei ollut perpa, eikä toisaalta peruspalestiinalaisten pohjoisen veljespuolueen galileademokraattienkaan tukimies. Sen sijaan hän olisi hyvinkin voinut äänestää kielipuolue akp:tä*), joka pyrki huolehtimaan tietyn vähemmistön eduista.

Kun Jeesus kuitenkin polveutui jumalallisesta suvusta ja kykeni tekemään ihmeitä, hän ei olisi tarvinnut puoluejäsenyyttä mihinkään. Jos pystyy muuttamaan veden viiniksi, herättämään kuolleita ja järjestämään kaverilleen (myöhemmin Pietarin kalansaaliina tunnetun) jättipotin järveltä, osaa varmasti myös junailla ääntenlaskennan tulokset mieleisikseen.

*)aramealainen kansanpuolue

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No heprealaisista on laajat kertomukset netissä kohta Just Genesis

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

No kait puolueita oli Jeesuksen aikana kuten fariseukset, saddukeukset, kait Roomakin edusti jotain, essealaiset, tikarimiehet, selootit, kreikkalaiset,juutalainen neuvosto oli( Kait näillä oli joku yhteiskunnallinen kanta)Juutalaiset eli israelilaiset ovat lähtöisin Jaakobin suvusta, mutta heprealaiset ovat eri ryhmä, ne on syntyneet Niilin laaksossa pappissuvusta käsin ja pohja kait on Nooassa ja hänen pojissaan ensin lähtökohtana.Aabrahamin esi-isät asu Afrikan puolessa ja ite Aabraham kausi oli joskus 1900--2000 eKr. Jaakob meni Egyptiin joskus 1800-luvulla eKr sukunsa kanssa ja Joosef meni aikasemmin ja Joosefista tuli Egyptin pääministeri kait nimeltä Impotent tai joku tuon niminen vai?Saksalaisten kertojien mukaan muistaakseni

Käyttäjän JaliKarjalainen1 kuva
Jali Karjalainen

Jeesushan sanoi, että vero pitää maksaa keisarille el siis verot pitää maksaa

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset