Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Ihmisen lika

Kun matkustin 90-luvun puolivälissä Intiassa kehitysyhteistyöhommissa, saimme oppaaltamme erikoisen ohjeen liikenteessä käyttäytymisestä. Hän neuvoi, että jos joudumme maaseudulla onnettomuuteen tai näemme sellaisen, on mentävä pakoon oikopäätä. Missään nimessä ei saa jäädä paikalle selvittelemään tai auttamaan uhreja. Ohje tuntui pöyristyttävältä ja vastuuttomalta, ja tinkasin häneltä perusteluja. 

Mies kertoi, että vastikään yksi lapsi oli juossut tielle bussin alle. Raivostunut väkijoukko halusi välitöntä kostoa ja toteutti sen tuikkaamalla tuleen seuraavat seitsemän paikalle tullutta bussia kuljettajineen. ”Koska et voi tietää, onko autonmerkkisi, ihonvärisi tai lähestymissuuntasi sattumoisin kohtalokas, paras kun pakenet henkesi edestä. Näistä ihmisistä ja heidän logiikastaan ei ikinä tiedä”, kuvasi opas maanmiehiään. 

Jäin tietenkin miettimään, kuinka mikään onnettomuus oikeuttaisi sivullisen uhrin kärsimyksen – todellakin, mikä logiikka oli kyseessä? Mutta ilmeisesti taustalla oli maailmankäsitys, jossa vääryys tapahtuu ikään kuin kosmisella näyttämöllä. Tekijä, tapahtuneen syistä puhumattakaan, sinänsä on sivuseikka – tärkeintä on, että tapahtunut rikos saa hyvityksen. Aivan kuin jossain olisi vaaka, joka on heilahtanut väärään asentoon ja se on heti palautettava uhrilla.

Voimme onnitella itseämme siitä, että elämme yhteiskunnassa, jossa pikatuomiot on suljettu pois. Klassinen yhteiskuntasopimus, jossa luonnontilaisesta elämisestä on siirrytty järjestäytyneeseen valtioon, merkitsee muun muassa rangaistusten siirtymistä harkinnan päähän. Välittömästä kostonhimosta vapautetussa kulttuurissa voidaan asiallisesti pohtia, kuka teki mitä ja ketä pitää rangaista. Mielivallan sijaan on toivoa oikeudesta. 

Vai onko? Minusta on viime vuosina alkanut tuntua siltä, ettemme sittenkään ole niin kaukana mielivaltaisesta hurjistujien ja välittömien tuomioiden logiikasta kuin kuvittelemme. Ei tarvitse kuin vilkaista sosiaalista mediaa, jonka somemyrskyissä vaaditaan nopeita toimenpiteitä ennen kuin faktat ovat edes selvillä. Twitter esimerkiksi perustuu pitkälle lipsahdusten saalistamiseen: jos saat ihmisen kiinni moniselitteisyydestä ja epätarkkuudesta ja välität viestin eteenpäin tulkitsemalla sen haluamallasi tavalla, saatat saada aikaan kohun, paljon tykkääjiä – ja päivittäisen veriannoksen. Sillä ei ole väliä, menikö se oikein tai tunnistaako kohun kohde enää mielipidettään. Ei mietitä, siirrytään seuraavaan pöyristymiseen. 

Suomi ja suomalaiset eivät ole sama maa ja kansa kuin ennen. Väitän, että olemme rikkinäisempiä ja rumempia, ja keskinäinen elämisemme on entistä onnettomampaa. Ei ole sattumaa, että vihapuheesta on tullut yleinen käyttösana – kaksikymmentä vuotta sitten emme olisi luultavasti edes ymmärtäneet käsitettä. Nyt se on arkea, koska kaikenlaiselle vihanilmaisulle on tullut niin matala kynnys, eikä yön yli tavata enää nukkua. Spontaanin kiukun voi vaivatta oksentaa sosiaaliseen mediaan tai sähköpostiin, elävien ihmisten päälle. Juuri tämä helppous olla ilkeä likaa meidät ja myrkyttää maailmamme. Ja tässä maailmassa lastemme ja lastenlastemme pitäisi selvitä.

Minua on monesti harmittanut, että Galileassa ja Juudeassa 2000 vuotta sitten elänyt opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja lokeroidaan uskonnolliseksi hahmoksi. Se saa saman tien monen ajattelemaan, ettei tämä koske minua eikä hänen puheensa liity tavalliseen elämään. Mutta mikä voisi olla traagisempi ja tarkkanäköisempi kuvaus tilanteestamme: ”Ei ihmistä saastuta se, mikä menee suusta sisään. Se ihmisen saastuttaa, mikä tulee suusta ulos. – Ettekö käsitä, että se mikä menee suusta sisään, jatkaa kulkuaan vatsaan ja sitten se ulostetaan. Mutta se, mikä tulee suusta ulos, on lähtöisin sydämestä, ja se saastuttaa ihmisen.”
Tai nämä lasautukset: ”Mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman mutta saisi sielullensa vahingon?” ”Älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi; sillä millä tuomiolla te tuomitsette, sillä teidät tuomitaan; ja millä mitalla te mittaatte, sillä teille mitataan.”

Jos siis jokin viisaus järkyttää sinua ja uhkaa rauhaasi, tee siitä uskonto. Viilaa pilkkuja, perusta kultti ja ala palvoa muotoa sisällön sijasta, niin saat ihmiset unohtamaan itse asian. Siirrä kaikki huomio pois tästä elämästä, jonnekin kauemmas, niin varmistat että vallankumouksellinen lause on kapseloitu tyhjiöön ja tehty harmittomaksi.

Ajatuksen sielun likaantumisesta ja vahingoittumisesta pitäisi järkyttää jokaista poliitikkoa, vallankäyttäjää, kynänkäyttäjää, pappia ja virkamiestä – tai ketä vain ihmistä. Erityisesti siksi, että kysymys ei ole sielun vahingosta vain jossakin kaukaisessa ikuisuudessa vaan jo tässä hetkessä. Rangaistuskin on jo täällä. Järkyttävintä siinä on itsekunnioituksen menettäminen. 

Sitten on enää vain ajan kysymys, milloin muut sen huomaavat.

PS. Viime ja tänä vuonna olen blogannut tavallista harvemmin, ja jotkut ovat kyselleet syytä. Voimiani on verottanut vakava, aggressiivinen syöpä ja sen erilaiset seurausvaikutukset – sama mullistus, jonka tuhannet suomalaiset joutuvat kohtaamaan. Nyt kun näyttää, että minulla on realistisia toiveita selviytyä terveenä, totean asian kuitenkaan sen enempää tämän jälkeen kommentoimatta: elämä on lahja, jota ei voi hallita. Sanon tämä nöyrin mielin. Sairauteni aikana en kyennyt mainitsemaan asiaa julkisuudessa. Minulle olisi luultavasti aiheuttanut lisäpahoinvointia se kliseemankeli, johon sairas ihminen joutuu kaikkine syövän selättämisineen ja taistelusanastoineen. Olen nähnyt läheltä niin monta hienoa ihmistä, joiden taistelutahto ja rakkaus olisi riittänyt vaikka mihin, ja silti julma sairaus vei. Olen kirjoittanut tästä elämän ja kuoleman myllerryksestä omin sanoin, ja jaan sen mahdollisesti joskus. Median hienotunteisuudesta ja ystävien uskollisesta rakkaudesta sairauden aikana kiitän. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

15Suosittele

15 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

"Minua on monesti harmittanut, että Galileassa ja Juudeassa 2000 vuotta sitten elänyt opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja lokeroidaan uskonnolliseksi hahmoksi. Se saa saman tien monen ajattelemaan, ettei tämä koske minua eikä hänen puheensa liity tavalliseen elämään."

Minusta olisi hienoa, jos ymmärtäisimme Galileassa ja Juudeassa eläneen opettajan ja yhteiskunnallisen vaikuttajan uskonnollisen hahmon sijaan. Lisäksi minusta olisi erinomaista, kun ymmärtäisimme hänen seuraajina olleen hänen oppiensa pohjalta toimineita opettajia ja yhteiskunnallisia vaikuttajia eikä uskonnollisia hahmoja.

Se saisi meidät ymmärtämään, että heidän opetuksissaan ja ohjeissaan on ajan henkeen liittyviä ongelmia. Opetusten kirjaimellinen tulkitseminen ei siis voisi olla tarkoituksenmukaista enää tänä päivänä.

Mutta koska uskonnolliset piirit pyrkivät näiden opettajien ja yhteiskunnallisten vaikuttajien lokeroimiseen ja pyhittämiseen uskonnollisina hahmoina ja uskomaan kaikkia heidän sanomiaan Jumalan sanana, ei alkuperäiselle harmistumisellesikaan ole pohjaa. Jollette myönnä Jeesuksen ja Paavalin opettaneen esimerkiksi homoseksuaalisuudesta asioita, jotka eivät vastaa tätä päivää, on Paavali ja Jeesus pakko lokeroida kokonaan uskonnollisina hahmoina oman yhteiskunnallisen keskustelumme ulkopuolelle. Samalla tavoin joudumme ikävästi rajaamaan myös kaikki näiden puheisiin vetoavien pätevätkin argumentit.

PS. Toivon sinulle voimia vaikeana aikanasi sekä runsaasti läheistesi tukea.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Eija-Riitta Korhola: "Minua on monesti harmittanut, että Galileassa ja Juudeassa 2000 vuotta sitten elänyt opettaja ja yhteiskunnallinen vaikuttaja lokeroidaan uskonnolliseksi hahmoksi."

Ensinnäkin on äärimmäisen tärkeätä, että olet huomannut, miten tarkkanäköinen kuvaus nykyihmisen tilanteesta löytyy Jeesuksen opetuksista ja sanoista.
Raamatun todistus kuuluu: "Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti". Tuon tosiseikan huomioiminen on erityisen arvokasta viimeistään silloin, kun omia voimia ja selviytymistä koetellaan.

Toiseksi on ratkaisevan tärkeätä tehdä myös se huomio ja tunnustus, että Jeesus Kristus on meidän syntiemme sovittaja. Jeesus on ennen kaikkea meidän Pelastajamme tulevalta Jumalan vihalta. Jumala on antanut oman ainokaisen Poikansa sovitusuhriksi, että me Häneen uskomalla voisimme pelastua. Mikään vähempi tunnustus tai usko ei meitä lopulta auta.

Kolmanneksi kiitän Eija-Riitta Korholaa tästä puhuttelevasta blogiavauksesta ja toivotan hänelle terveyden ja voimien täyttä palautumista!

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Koska Marttila näkee Jeesuksen uskonnollisena hahmona, Hänen oppinsa tulee pitää poissa yhteiskunnallisesta keskustelusta.

Tätä juuri tarkoitin kommentillani: Ei kyse ole sekulaarin ongelmasta. Nimenomaan tuo kristillisten katsantokanta rajoittaa Jeesuksen oppien hyödyntämisen laajemmin. Näille marttiloille Jeesuksen uskonnollinen hahmo on ensisijaisen merkityksellinen Hänen sanoistaan puhuttaessa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Mitä ihmettä yrität tuputtamalla tuputtaen omia katsantokantojasi toisille, joilla on elämään ja maailmanmenoon erilaiset näkemykset kuin sinulla? Kaiketi jokaisella on oikeus ajatella siten kuin parhaaksi näkee ja kokee.Näkemyksistään myös kirjoittaa. Ei toisen katsantakantoja pidä tulla kritisoimaan vääriksi. Ei kai sinulta ole millään tavoin pois se miten toinen kokee ja näkee elämän tarkoituksen kaikkine polkuineen?

Juha Hämäläinen

#1. Me emme voi edes odottaa, että joku sanelee oikeat näkemykset kaikkiin asioihin. Jokainen valitsee ne näkemykset, mitkä itsestä tuntuvat oikeilta.

Se miten suhtaantuu mihin tahansa asiaan yhteiskunnassa ei ole määriteltävissä lainsääsännöllä, uskonnolla, sosiaalisella painostuksella tai peukutuksella, sellainen luulo on harhaa.

Niemeläisellä on omat kantansa kuten kaikilla muillakin koskien homoja, talousjärjestelmiä, massamuuttoa, avioliittoa, ympäristöasioita tai politiikkaa. Näin on myös yhteisöjen sisällä kuten seurakunnissa tai muurariloosissa. Näkemykset poikkeavat ja sille ei voi mitään.

Siksi ei myöskään ole tarvetta lukea ja tulkita Raamattua ajan vaatimusten mukaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

"Siksi ei myöskään ole tarvetta lukea ja tulkita Raamattua ajan vaatimusten mukaan."

Omassa kommentissani pyrin sanomaan, ettei Jeesuksen näkeminen aikansa yhteiskuntakriitikkona ole sekulaarin yhteiskunnan, vaan nimenomaan kristillisten piirien ongelma. Jeesukseen liitetyn uskonnollisen hahmon riisuminen ei yksinkertaisesti onnistu kristillisiltä.

Yhteiskunnallisen keskustelun ja lainsäädännön on tarpeen tapahtua ajan vaatimusten mukaisesti. Blogisti olisi halunnut yhteiskunnallisessa keskustelussa käyttää Jeesuksen sanoja nimenomaan opettajan yhteiskunnallisen vaikuttajan roolissa. Tämä ei onnistu, jollemme päivitä kontekstia nykyaikaan. Pääsimme jo seuraavassa Marttilan kommentissa umpikujaan.

On parasta, ettemme jatkossakaan käytä Jeesuksen oppeja yhteiskunnallisen keskustelun siemenenä emmekä ainakaan lainsäädäntötyön perustana.

Juha Hämäläinen

#5. Jeesuksen opetukset ovat jo olleet yhteiskuntamme rakennuspalikoita noin 1700 vuotta vaihtelevalla menestyksellä. Näin on riippumatta kuka asiaa tarkastelee; ateisti, muslimi tai kristitty.

Maallisen järjestyksen eli mm lainsäädännön perustaminen vain uskontoon on täysi mahdottomuus. Se ei tarkoita, etteikö uskonto voisi tuoda tärkeitä ja yleispäteviä periaatteita lakeihin. Jokainen polvi laatii lakinsa.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Kai Niemeläinen edustaa ateismin kilteintä ja kaiketi 'söpöintä' tyylilajia. Nimittäin sellaista suuntausta, jossa ateistis-nihilistinen (de facto) maailmankatsomus naamioidaan petollisen imelään muotojumalisuuden ulkokuoreen.

"Mutta tiedä se, että viimeisinä päivinä on tuleva vaikeita aikoja.
Sillä ihmiset ovat silloin itserakkaita, rahanahneita, kerskailijoita, ylpeitä,
herjaajia, vanhemmilleen tottelemattomia, kiittämättömiä, epähurskaita,
rakkaudettomia, epäsopuisia, panettelijoita, hillittömiä, raakoja, hyvän vihamiehiä,
pettureita, väkivaltaisia, pöyhkeitä, hekumaa enemmän kuin Jumalaa rakastavia;
heissä on jumalisuuden ulkokuori, mutta he kieltävät sen voiman. Senkaltaisia karta."
2.Timoteuksen kirje 3:1-5

Niemeläisen pyrkimys lokeroida Kristus Jeesus, kaikkivaltias Jumalan Poika, inhimillisen järjen tuottamiin näppäriin roolihahmoihin osoittaa hänen olevan kaukana Jeesuksen sisäisestä tuntemuksesta. Niemeläinen esiintyy henkilönä, joka suuressa 'viisaudessaan ja voimassaan' heittelee kuin paraskin jonglööri Venusta Marsin ja Otavaa Siriuksen paikalle. Kaille se on helppo nakki; hii-ohoi. :)

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Kristus ei ollut pelkkä viisauden opettaja. Hän oli Sovittaja, joka sovitti koko maailman synnit!

Voimia Korholalle!

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Jos koko maailman synnit on sovitettu, miksi te kristityt niin kiivaasti kyttäätte toisten syntejä?

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Jumalan puolelta sovitus on valmis ja täytetty Kristuksessa Jeesuksessa.

Jokainen ihminen ratkaisee itse, ottaako vastaan syntien sovituksen vai ei.

Vastaanottaminen merkitsee, että alkaa elää kuuliaisena Jumalan käskyille.

Hallitusvalta ja herruus omassa sydämessä on luovutettava Jumalan tahdon alle.

Kyttäämisestä ei ole kysymys. On kysymys vain omasta uskon kuuliaisuudesta.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #11

"Jokainen ihminen ratkaisee itse, ottaako vastaan syntien sovituksen vai ei."

Jos minä päätän olla ottamatta tätä sovitusta, kyse on minun asiastani samoin kuin muiden, jotka tekevät saman päätöksen.

Miksi te kristityt siis kyttäätte toisten tekemisiä? Huolehtikaa te vain omista taivaspaikoistanne ja jättäkää muut rauhaan.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #13

Sari,

miksi sinä sitten kuitenkin kyttäät täälläkin kristittyjen tekemisiä ja teetkin siten ao. sanomasi vähintäänkin tyhjäksi? - Sananvapaus on sentään ainakin toistaiseksi Suomessa meillä kaikilla...

Jos vähänkään lukisit Raamattua, sinullekin valkenisi pian sekin, mikä on meidän kristittyjen tehtävä tässä maailmassa: Evakeliumi - valo - suola. - Ja sitten tulee loppu. Mistä - mihin - milloin?

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

No mutta..mä voin sovittaa maailman synnit myöskin. Noin..nyt se on tehty.

Oletan sinun höpisevän tästä mahtavasta ja legendaarisesta teosta vähintäänkin loppuelämäsi.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Palstan natottajat ovat kääntäneet jo syyttömyysolettamankin syyllisyysolettamaksi ja tämäkin tietty realismin nimissä.

Hienoa on kehityksen suunta.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Blogisti kirjoittaa: "Ajatuksen sielun likaantumisesta ja vahingoittumisesta pitäisi järkyttää jokaista poliitikkoa, vallankäyttäjää, kynänkäyttäjää, pappia ja virkamiestä – tai ketä vain ihmistä. Erityisesti siksi, että kysymys ei ole sielun vahingosta vain jossakin kaukaisessa ikuisuudessa vaan jo tässä hetkessä."

Tosiasiassa jokaisen ihmisen sielu on valmiiksi likaantunut - syntiinlankeemuksen seurauksena.
"Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla ja saavat lahjaksi vanhurskauden Hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,"

Kysymys on ensi sijassa siitä, annammeko Kristuksen Jeesuksen alkaa puhdistaa sieluamme.
Puhdistettavaa riittää koko elämän ajaksi. Tärkeintä on, että puhdistus pääsee alkamaan.

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

@9. Poistu täältä heti ja pidä omat uskontosi mahassasi. Tuputtelu on ankarasti kiellettyä.

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Kiitos. Kaada Topi reilusti vain itsellesi. Mukavaa Juhannusta!

Juha Hämäläinen

#12. Muista Topi, että oma näkemyksesi on myös täysin uskontoon verrattava. Mitä esität on se myös täysin uskonvaraista. Siksi on syytä kunnioittaa toisten näkemyksiä eikä vain omiaan.

Muista oma esittelysi Puheenvuorossa:

"Olen tietotekniikan konsultti ja puolustan yksityisyyden ja sananvapauden puolesta. En hyväksy minkäänlaista heikennyksiä näistä kahdesta asiasta. Koska heikoimmilla ihmisillä pitäisi olla oma yksityisyys ja sananvapaus ilmaista omaa ahdinkoaan osoittava mielenilmaus, kenelläkään meillä ei ole oikeus riistää ihmiseltä vapaus ilmaista itseään. Kunhan se ei ole vaaraksi muille eikä hänelle itselleen. Näin tulen puolustamaan aina ja nyt."

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #17

@17. Näkyykö siinä mitään mainintaa uskonnosta? Eikä omilla mielipiteilläni ole varmasti uskontoon liittyvää vaan siihen, että uskonnosta vapaa ihminen voi ilmaista mielipiteitään ilman sitä uskonnon rasitusta. Minä enemmän uskon siihen, että järkevät ihmiset lainailevat tahattomasti lauseita historiasta mutta eivät liitä uskontoa niihin mitenkään.

Turhaan provosoit minua.

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen Vastaus kommenttiin #21

Topi,

seli,seli - sensijaan: "Poistu täältä heti ja pidä omat uskontosi mahassasi." - pelkkiä provoyritelmiäsi sekin...

Käyttäjän ilkkahyttinen kuva
Ilkka Hyttinen

Topi,

#22 - valitettavasti tuputtelua, saati komentelevaa, käytännössä kuitenkin valikoivaa 'plaatuasi', esität täällä vain sinä!...

Käyttäjän mmarttila kuva
Markku Marttila

Siteeraan vielä yhtä kohtaa Eija-Riitta Korholan aloituksesta:

"Minusta on viime vuosina alkanut tuntua siltä, ettemme sittenkään ole niin kaukana mielivaltaisesta hurjistujien ja välittömien tuomioiden logiikasta kuin kuvittelemme."

Tuolle tuntumalle on vahvaa katetta tämänkin blogin kommenteissa.

Jopa sananvapauden hellittämättömäksi puolustajaksi tunnustautuva kommentoija saattaa hetkessä hurjistua jakamaan välittömiä tuomioita. Huolestuttava ilmiö, jonka blogisti Korhola ansiokkaasti toi esille.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset