*

Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Hyviä ohjeita mutta

On tietenkin aivan asiallista, että Brysselistä tuleva EU-komissaari patistaa Suomea ja koko euroaluetta tekemään kasvua ja tuottavuutta tukevia päätöksiä. Olkoonkin, että analyysi Euroopan talouden häiriötilasta jää uupumaan.

Tämä komissaari muistutti, että sekä työn määrää että sen tarjontaa on lisättävä ja että palkkapolitiikan on edistettävä tuottavuutta. Euroalueella ei ole aikaa odottaa. Hän sanoi, että on viimeinen hetki löytää kasvun välineitä.

Olen ihan samaa mieltä.

Jotenkin minua silti kirvelee. En voi mitään sille, että näitä lukiessa tulee hiukan sarkastinen fiilis. Voiko tosiaan menneet päätökset jättää taaksensa noin vaivattomasti ja siirtyä toiselle puolelle? Mitä se kertoo politiikasta ja politiikanteosta?

Olisin toivonut, että kyseinen komissaari sanoisi reilusti, että edes hieman pahoittelee omaa osuuttaan, joka aiemmin johti maamme tilaan. Etenkin, kun päätöksiä eivät puoluetoverit saaneet aikoinaan moittia ilman seuraamuksia.

”Tasa-arvotupo”, jonka Jyrki Katainen lanseerasi tv-vaalitentissä, toimi yhtenä lähtölaukauksena kehitykselle, joka päästi suomalaisen työn kustannukset karkaamaan käsistä. En kiistä sairaanhoitajien palkankorotustarpeen perusteita, mutta sen seurausvyöry olisi pitänyt ymmärtää torjua. Sari Sairaanhoitaja kummittelee yhä tänäkin päivänä Kokoomusta kohtaan esitetyssä kritiikissä. Populististen vaalilupausten varjo on pitkä ja raskas, hinnan maksaa koko kansa.

Keuliminen jatkui vuoden 2011 sateenkaarihallituksen järkyttävällä hallitusohjelmalla, joka rakennettiin hiekalle. Talousohjelma mitoitettiin optimisesti perustellen, että ”tavoitellaan ennusteita vahvempaa talouskasvua.”

Julkisyhteisöjen kokonaismenot vuonna 2007 olivat 87 miljardia, vuonna 2011 jo 107 mrd. Julkisten menojen suhde BKT:hen nousi vuoden 2007 46,8% :sta vuonna 2011 54,4%:iin ja vuonna 2014: 58,3%:iin. Tämä oli teollistuneiden maiden kyseenalainen maailmanennätys. Torilla tavataan!

Kuntien tehtävien ja velvoitteiden määrä on vain kasvanut, on syntynyt lisää tulonsiirtoja ja subjektiivisia oikeuksia. Julkiselle taloudelle ja kansantaloudelle tehty vahinko on mittava, puolueelle tehty vahinko on asia erikseen.

Keväällä 2010 otettiin “niskalenkkiote markkinavoimista”, kun hyväksyttiin euroalueen vienti tukipakettikierteeseen sen sijaan, että olisi annettu markkinoiden tervehdyttää ylivelkaantujien ja ylilainaajien meininki Kreikassa.

Julkista taloutta lähdettiin tasapainottamaan periaatteella, että puolet tehdään säästöillä ja puolet veronkorotuksilla, vastoin kaikkia suhdannepolitiikan oppeja. Selvää toki on, että Kokoomus oli tässä vain hyväksyjän roolissa, ja valinta tapahtui SDP:n ja muiden vasemmistopuolueiden vaatimuksesta. Loppujen lopuksi veronkorotukset pääsääntöisesti toteutuivat, mutta säästöt jäivät alamittaisiksi.

Tuli ydinvoiman lisärakentamisen kielto, tuli passiivietuuksien 100 euron korotus, tuli Ottawan sopimus, alkoi sote-sotku, tuli energiapaketissa kepun ja vihreiden ajama tuulivoiman ylimitoitettu syöttötariffipäätös keväällä 2010, tuli huonosti suunniteltu osinkoverouudistus, joka ei kannustanut työllistämään.

Sanoisin, että me olemme puolue, jolla on korvat – punaisina.

Kaikki ei toki mene yksin Kokoomuksen piikkiin. Samaa soppaa ovat olleet keittämässä myös Kepu (Vanhanen II:ssa) ja SDP (UrpilainenRinne) ja Vihreät.

Jälkikäteen olen aika shokissa siitä, että tämä kaikki on voinut tapahtua ja että olen ollut osa tapahtumasarjaa, vaikka yritinkin inistä vastaan. Mietin, miten kaikki on mahdollista? Siksikö, että politiikka on pohjimmiltaan retoriikkaa? Joka keksii parhaimmat tarinat, iskusanat ja kielikuvat, menestyy vaikka todellisuus olisi vapaata pudotusta.

Eikä tämä ole vain meidän ongelmamme. Se on myös median ongelma. Poliittinen journalismi on yhä enemmän sitä, että pienet lipsahdukset käsitetään tahallaan väärin ja kärjistetään, jotta saadaan isot otsikot ja kohistavaa päiväksi, samalla kun tärkeät kysymykset ohitetaan epäkiinnostavina. Sillä lailla synnytetään pikkunäppäriä poliitikkoja, jotka kyllä selviävät päivästä mutta eivät vaalikaudesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

45Suosittele

45 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (96 kommenttia)

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Kiitos Eija-Riitta kirjoituksesta. Täyttä asiaa. Tuo kirjoituksesi lopputoteamus medioiden osuudesta poliittisesta journalismista on mielestäni ainakin YLEssä puuttunut melkein täysin. Eikä muissakaan ole käsittely ole ollut sellaista kuin mitä on lettavissa ulkomaisista lähteistä. Meillä on ollut pientä näpertelyä, mutta syvällinen anti on jäänyt kertomatta. Tuo koskee niin kotimaan politiikkaa kuin EU:nkin.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Olen miettinyt, että mihin ne kunnianhimoiset tutkivat journalistit nykyisin voisivat kirjoittaa? Olisiko kenelläkään ehdotuksia?

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi

Voima-lehdessä on ollut muutamia hyviä artikkeleita, johon vain journalismi on osannut kaivaa asiat esiin. Samoin on ollut Suomen Kuvalehti, mutta sen suunta näyttää nyt olevan alaspäin.

Parasta olisi, jos saataisiin loistavaa journalistiikkaa haalimalla osaavat toimittajat Uuden Suomen blogin puolelle ja sitä kautta toimitukseen.

Olen koittanut saada Jan Hurria siirtymään, kun hän meni kirjoittelemaan artikkelin, mihin ei voinut kommentoida. Annoin palautteita sähköpostitse. Hän vain totesi: "Kiitos huomioista ja kannatuksesta, hyvää päivänjatkoa."

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen Vastaus kommenttiin #3

Kunnianhimoinen, osaava haluaa totta kai palkkansa eli eivät ilmaista työtä lähde tekemään.

Tietysti blogit ja vastaavat voivat olla näyttönä taidoista, mutta missä voi kirjoittaa palkkansa edestä hyvää jourmalismia?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Birgitta, ei yksin kirjoittaa vaan YLEn pitäisi ryhtyä tekemään ohjelmissaan kunnollista, syvällistä journalismia EU-politiikasta ja myös syvällisemmin kotimaan politiikasta. Mehän kuitenkin veronmaksajina maksamme pakkoveroa YLEn toiminnasta. Tähän mennessä en ole nähnyt yhtään ainoaa syvällisiin tietoihin perustuvaa ohjelmaa, en kyllä kirjoitustakaan.

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen Vastaus kommenttiin #5

Totta, parempi: missä ne kunnianhimoiset tutkivat journalistit nykyisin pystyisivät toimimaan?

Olen samaa mieltä ylestä (joutaa kirjoittamaan pienillä kirjaimilla toimintansa takia :))

Käyttäjän topira kuva
Topi Rantakivi Vastaus kommenttiin #6

Annetaan sille veroautomaatille lempinimi: Antaa ylen.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius Vastaus kommenttiin #6

Johtuuko Ylen ylen huono laatu resurssien puutteesta ja/vai kilpailusta hömppäviihteeseen totutettujen, mainoskanavia töllöttävien ja kuuntelevien mediakansalaisten mielistelystä?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #5

Kataisen haastattelu oli todellakin nolo. Toimittaja jätti työnsä puolitiehen ja Katainen ei päässyt edes kvartaalia eteenpäin.

Joskus "Brysselin kone" -niminen radio-ohjelma onnistui pureutumaan hieman keskivertoa syvemmälle, mutta se riippui siitä, oliko käytettävissä myös asioita tunteva haastalteva tms.
Joskus tuntui siltä, että tällä puheohjelmalla kuitattiin vain pois YLE:n EU-kokonaisannin heikkoa laatua ja journalistista laiskuutta?
TV:n puolella tuo hyvän ja tutkivan EU-journalismin puute on ollut niin huutava, että sellaista on vaikeata pitää enää pelkkänä vahinkona.

Käyttäjän marttiissakainen kuva
Martti Issakainen

Voihan kirjoittaa vaikka tanskalaisiin lehtiin kuten Jyllandsposteniin ja Politikeniin. Myös Ruotsin Dagens Nyheter käy. Voisimme sitten suomentaa jutut ja laittaa nettilevitykseen ja tiedoksi YLE:lle ja Hesariin.
Ehkäpä ne "ulkomaalaisina menisivät jakeluun.
On hyvä ,että edes jossakin Pohjoismaassa esiintyy ainakin ajoittain tutkivaa journalismia.
Tunnettu tosiahan on ,että Suomen kaltaiseen pieneen maahan mahtuu vain yksi "totuus " kerrallaan.Nyt se on EU ja kaikki mikä tukee tätä "jaloa" prosessia kohti....?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- Sanoisin, että me olemme puolue, jolla on korvat – punaisina.

Tuskin edes punaisina, ettehän kokoomuslaisina osaa edes hävetä. Muutamaa poikkesta mainitsematta.

Raamatussa sanotaan jokseenkin niin, että inhottavinta on jos on korvat mutta ei kuule. Kokoomus mainosti olevansa korvapuolue, mutta ei kuunnellut ja siksi erosin kokoomuksesta. En halunnut puskea päätäni seinään enempää, kun kukaan ei kuunnellut. Kataisen filunki-klaani oli silloin ja on vieläkin niin vahva, että sen murtaminen on lähes mahdotonta, mutta murtuu sekin joskus. Jyrki sai paikan kaapinpäältä, mutta hiiret jäivät vielä juhlimaan puoluetoimistoon, eli ei se Jyrkistä kiinni ole koskaan ollut, hän on vain piilovaikuttajien välikappale.

Voidaankin kysyä, miksi demokratia ei toimi puolueissa? Kansan suosikit kaapataan valheellisten junttien käsikassaroiksi.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Olen niin pahoillani että kaltaisesi rehelliset ihmiset joutuivat jättämään puolueen. Ketuttaa isolla veellä.

Tapani Lahnakoski

Olen ehdotellut jo pitkään, että pitäisi perustaa jo valmiiksi Suomen suurin puolue, Nukkuvien puolue. Sinut nimitetään ilman äänestystä sen puheenjohtajaksi. Näinhän se "demokratia" Suomessa menee nytkin.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen

Sari Sairaanhoitaja se vaan kummittelee... nopealla googlauksella löysin sairaanhoitajan keskipalkaksi 2350 €/kk ja ruotsalaisen firman työpaikkailmoituksen, jossa tarjottiin sairaanhoitajan töitä palkalla 1000 €/VIIKKO.

Ei oikein näytä kehitykselle, "joka päästi suomalaisen työn kustannukset karkaamaan käsistä".

Ja olenpa melko varma siitä, että julkisen sektorin vuoden 2007 palkkaratkaisu ei ole syynä vientiteollisuuden NYKYISIIN ongelmiin - mutta aina on helppo hakea syyllisiä muista.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Säännöllisen työajan keskiansio on pitkälti yli 3000€.

Kaikki toimet jotka ovat nostaneet kustannuksia ovat syyllisiä ongelmaan.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen

No ei se nyt niin kovin pitkälti yli ole, yksityisellä puolella keskimäärin 3009 €/kk.

Ja tonnin enemmän tienaa silti ruotsalainen, joten eipä ole suomalainen palkka päässyty "karkaamaan käsistä".

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #17

Aika monta juttua löytyi Googlesta. Hoitsujen lähtöpalkat pyörivät ihan samoissa kuin Suomessakin, jopa vähän alle.

http://www.goteborgdaily.se/higher-salaries-for-nu...

Tossa 2010 Hoitsujen keskipalkka 27 800SEK.

http://lostinstockholm.com/2012/01/10/average-sala...

Ruotsin väestön ikärakenne ja talouskasvu on myös jotain aivan muuta kuin Suomessa.

Varmaan joku on maksanu tonnin enemmän. Ehkä.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #21

Hoitajien palkat ei tässä nyt ole se juttu. Katainen meni lupaamaan hoitajille jotain, mihin ei rahkeita ollut, kun täysin työmarkkinajärjestelmää tuntemattomana tähän retkahti. Koko muukin julkinen ala oli tietenkin käsi ojossa ja kaikille piti antaa sama, joka tietysti silloin oli jopa vähemmän, kuin mitä Katainen olisi halunnut antaa.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen Vastaus kommenttiin #21

Vai niin... mutta eipä sekään vielä viittaa palkkojen ryöstäytymiseen... ei ainakaan sellaiseen, että se selittäisi Suomen vientiteollisuuden alamäen. Muita syitä täytyy keksiä.

Se joku muuten on Personalhuset Staffing Group:
https://tyopaikat.oikotie.fi/avoimet-tyopaikat/hoi...

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #28

Jos Suomen kilpailukyky olisi kunnossa niin ei työttömyys näin kasvaisi.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #32

Siinä on lyhykäisyydessään tiivistetty kilpailukykykeskustelun faktat.

Syyt voivat olla duunarin kalleudessa, huonosti toimivissa työmarkkinoissa, huonossa verotuksessa, surkeissa johtajissa, kurjissa tuotteissa tai tähtien asennossa, mutta kilpailukyky on silti surkea.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen Vastaus kommenttiin #35

Siis missä tuotteissa kilpailukyky on surkea?
Paperia ja sellua menee enemmän kuin pitkään aikaa, autoja myydään Saksaan ja laivoja jne.
Tuo ei kerro huonosta kilpailukyvystä.

Itse asiassa juuri tämän päivän lehdessä Turun telakan johtaja Jan Meyer kertoo, että telakka saatiin kannattavaksi yhdessä vuodessa. Loistava saavutus!

Johtopäätös on, että ne, jotka osaavat, tekevät. Ne, jotka eivät osaa, ruikuttavat huonosta kilpailukyvystä ja pyytävät Sipilää ja EK:ta apuun.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #39

Sitten pitää vain niiden huonoissa firmoissa työskentelevien perustaa parempia. Ei kaikkia duunareita voi hinnoitella sen mukaan paljonko parhaiten pärjäävällä firmalla on varaa maksaa. Ihan vajaamielistä logiikkaa tuollainen.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen Vastaus kommenttiin #53

Todellisuudessa duunarien hinnoittelu menee tasan päinvastoin: keskitetyssä ratkaisussa taso määräytyy huonoimman mukaan.
Ja parhaimmat firmat maksavat enemmän, sitä sanotaan liukumiksi. Vajaamielistä? Sinun logiikkasi.

Olen liittokohtaisten sopimusten ja paikallisen sopimisen kannalla juuri siksi, että keskitetyssä ratkaisussa palkkataso jää huonommaksi.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #39

Sitten vaan rakentamaan 10 sellutehdasta lisää ja sama määrä autotehtaita sekä telakoita niin saadaan tuhansia kolmestasadastatuhannesta työllistettyä.
Pääomasta ei ole pulaa vaan ongelma mihin sijoittaa.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen Vastaus kommenttiin #56

Keijo

Ongelma on se että juuri Eija Riitan kuvaamana ajanjaksona on hävinnyt ne 10 sellu paperitehdasta. Ja mistä ne ovat hävinneet . Sisämaasta. Rannikolla on sekä auto tehtaat että telakat. Meidän logistiset kustannukset(kaksinkertaiset verrattuna kilpailijamaihin-eduskunnan tulevaisuusvalikunta 6/2013) ovat tappaneet sisämaan teollisuuden kilpailukyvyn ja ne pysyvät pystyssä vain valtion tuen turvin pystyssä.

mm Äänekosken sellutehdasta ei rakennettaisi ilman valtion tukea niin tehtaalle, energialle(puuenergian polttotuki) ja liikennejärjestelmälle(158 miljoonaa tehtaan rakentamisen aikana maanteihin)

Meidän ongelma on että emme noudata emme hallinnassa emme liikenteen kehittämisessä(budjetit ) EU:ssa sovittuja ,ilmasto emmekä liikennestrategisia kestävän kehityksen tavoitteita niin että vähentäisimme ja siirtäisimme maantieliikenne volyymeja raiteille ja vesiliikenteen piiriin, vaan tuemme ja kasvatamme edelleen maantieliikenne volyymejä kaikin mahdollisin keinoin.

Käyttäjän RalfKarlsson kuva
Ralf Karlsson Vastaus kommenttiin #35

Johtunee myöskin osittain siitä tosiasiasta että Suomi ei vie juuri mitään kulutushyödykkeitä vaan tuotteet ovat enimmäkseen b to b tuotteita.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius Vastaus kommenttiin #32

Vaikka miten ponnistellaan ja yhteiseen laariin säästetään, näin pieni talousmaa ei vientimme puutteita korjaavia sijoittajia kiinnosta. Ulkomaisia pääomasijoittajia (miksei kotimaisiakin jos heitä on) varten pitäisi säätää laki orjatyön laillistamiseksi, ja ehkä se onkin hallituksemme seuraava askel.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #65

Aasiassa on orjatyö laillistettu ja siksi hyödykkeemme tulevat sieltä puoli-ilmaiseksi, marketin hyllyt kattoon saakka.
Ei tähän lakeja tarvita kun ostaminen on halvempaa kuin itse tekeminen.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Onko tosiaan kolmen tonnin kuukausipalkka liikaa?

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #64

Tuntuu olevan koska virolaisia palkataan ja jopa Romaniasta asti.
Ei tässä kohta itse tarvitse mitään tehdä kun muut tekevät halvalla edullisesti.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola Vastaus kommenttiin #64

Ei se ollut oma viestini. Korostin että se seurausaalto olisi pitänyt ennakoida. Se laukaisi muualla kustannusten noston, ja tämä olisi pitänyt estää. Eihän se muuten suhteellisesti edes nosta hoitajien palkkoja.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Syylliset on helppo löytää: ne ovat aina palkansaajat. Yksityisiin pääomamarkkinoihin perustuvassa taloudessa työläinen on aina syyllinen, muulla tavoin ei voi ollakaan.

Käyttäjän VelluHeino kuva
Vellu Heino

Tuottavuus nousee investoinneilla,mutta kun EU:n investointirahaston vetäjä tulee kertomaan,että tuottavuutta pitää nostaa,niin hän ei kuitenkaan kerro mitä hänen edustamansa investointirahasto voisi tehdä asialle... let´s kerätään rahaa sinne vaan..on sitten kiva investointirahasto olemassa mitä hallita ja _minkä nimissä_ voi tulla pätemään.

Käyttäjän rutanen1965 kuva
Jari Rutanen

Ihminen valitsee oman kärsimyksensä.

Näköjään myös valtiot.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"On tietenkin aivan asiallista, että Brysselistä tuleva EU-komissaari patistaa Suomea"

Patistaa kyllä lähinnä liittovaltiokehitystä josta pitäisi kysyä suomalaisiltakin ovatko siihen valmiit. Englanti. Puola, Tanska ja muutama muu EU-valtio ovat jo ilmoittaneet ettei liittovaltio kiinnosta mutta Suomessa mennään sammutetuin lyhdyin ytimessä ilman vaikutusvaltaa Saksaa peesaten.

Tapani Lahnakoski

Koko homma on mennyt pieleen siinä, kun Kokoomuskin on mennyt siihen vipuun, että virkamiehillä on jokin erinomainen kyky tietää muita paremmin, mitä täällä kannattaa kehittää vientimarkkinoille. Tähän tietenkin liittyy valtion rahanjako, jota nämä virkamiehet syytävät poliittisesti tarkoituksenmukaisiin kohteisiin. Tähän liittyy naurettavaa byrokratiaa, mutta toki rahanottajia riittää, sehän on selvä. Yleensä lopputulos on, että pillit pannaan pussiin, kun pitäisi kehitys siirtää tuotantoon.

Yksi onneton juttu on tämä cleantech-kupla. Ties kuinka pitkään sen nimiin on vannottu ja nyt vielähomma kiihtyy, kun on kuulemma saatu sitova ilmastosopimus aikaiseksi. Se vaan ei sido ketään muita, kuin niitä, jotka haluavat tähän sitoutua vaikutuksista riippumatta.

Väärään hevoseen luottaminen siis jatkuu ja kiihtyy.

Meillä on kovasti huudettu sen perään, että kotimarkkinoilta täytyy löytyä referenssejä, jotta vientiin päästäisiin. Tämä varmaan usein pitää paikkansakin, mutta jos haihattelu perustuu uskoon, että me olemme jossain hyviä ja väkisin luodaan valtion rahalla kotimarkkinat tutkimatta vientimahdollisuuksia, rahaa palaa, mutta kunniankukko ei laula.

Meillähän on loistavia referenssejä varsinaisen cleantechin alalta. Erinomaisien hiilivoimaloidemme polttotekniikka ja savukaasuduodattimet. Tämä ei liene nykyihanteenmukaista tavaraa myytäväksi, kun liittyy hiilivoimaloihin, joiden määrä maailmalla jatkaa tukevaa kasvuaan. Referenssejä siis on, mutta onko ollut myyntiä?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Nostan hattuani Tapanin kommentille, kiitos.

Tapani Lahnakoski

Kiitoksia "hattuilusta"! Eija-Riitta-faneja olemme molemmat!

Käyttäjän arojouni kuva
Jouni Aro

Amerikoista on tullut monen moista sanontaa? Väärään hevoseen luottaminen on yhtä ongelmallista, kuin ratsastaa kuolleella hevosella?

Edelleen paras strategia, kun huomaa hevosen menehtyneen, on nousta ratsailta!

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen

Se, että "virkamiehillä on jokin erinomainen kyky tietää muita paremmin, mitä täällä kannattaa kehittää vientimarkkinoille" voi johtua ainoastaan siitä, että yrityspuolella ei ole hajuakaan siitä, mitä pitäisi tehdä. Epätoivottava asiantila, toki.

Valtion taas rahanjaolla ei pitäisi olla mitään tekemistä yritysten investointien kanssa.

Tapani Lahnakoski

Ei pitäisi eikä usein olekaan, kun rahat menevät kaikenkarvaisiin kehityshankkeisiin, joista ei yleensä niitä investointejan tule ainakaan Suomeen.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Pitäisi jo Brysselin komissaaritkin ruveta käsittämään, ettei maapallon resurssit kestä jatkuvaa taloauskasvua. Tuottavuutta on ihan riittävästi, työpäivät voisivat olla lyhyempiä.
Kun "tuottavuus" lasketaan rahassa kyseessä on pelkkä kehäpäätelmä.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Eikös sinäkin usein puhu siitä kuinka köyhää täällä joillain on? Pitäisikö käydä kysymässä köyhiltä vaikka Kiinan maaseudulla että onko nyt kaikkea tarpeeksi?

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Kaikilla ei ole edes tarpeellisimpia elinehtojakaan, silti tuotetaan uskomattomia määriä tarpeettomia tuoteitta josta osa menee käyttämättömänä kaatopaikalle.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #31

Perusta firma ja tuota tehokkaammin. Siis ilman kaatopaikkakuormia. Sinulla on kilpailuetu.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #54

Siitähän ne johtuvatatkin, hävikkinä syntyvät kaatopaikkakuormat: kilpailusta.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

No öljy ja kaasu eikä kivihiili näytä vielä loppuvan. Öljyä on varastot täynnä ja lisää vaan pumpataan. Amerikkalaiset murskaa kaasua maasta minkä ehtivät. Ja kaikki tämä huolimatta siitä, että energian hinta on äärimmäisen alhaalla.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Hyvää blogia yritän säestää eräiden muiden kirjoittajien näkökulmilla. Samalla pyydän tuhannesti anteeksi tätä linkkien määrää.:

VM:n virallinen Suomen vastuista kertova sivu aloittakoon:
http://vm.fi/suomen-vastuut

Kuulemisen ja korvat punaisena, kuullun ymmärtämisen ongelmista Suomessa ja koko EU:ssa, etenkin euroalueella, kirjoitti tutkija Markku Jokisipilä (hyvin tiivistetysti) noin 1,5 vuotta sitten näin:
http://www.ts.fi/mielipiteet/kolumnit/634705/Kansa...

Kun tähän lisätään poliittisten journaistien pääinhokin sloganiksi muuntunut ja jo 5,5 vuotta sitten (2010) laadittu pikku kirjoitus, media-ammattilaiset saisivat hävetä:
http://timosoini.fi/2010/05/missa-eu-siella-ongelma/

Samalta vuodelta (2010) Jan Hurrin artikkeli (2010):
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2010/08/0...

Laatujournalismin puolelta esiin voisi nostaa nämä Erkki Toivasen blogit vuodelta 2007:
http://erkkitoivanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/4178...
http://erkkitoivanen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/4182...

Tässä yksi Juhani Huopaisen monista kirjoituksista:
http://jhuopainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/160552-...

Lopuksi Henri Myllyniemen blogeista näyte:
http://susijumala.puheenvuoro.uusisuomi.fi/202116-...

Arvostettu pankki- ja sijoitusalan asiantuntija on säilyttänyt linjansa (2014):
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/stefan-tornqvist...

Näissä on kyllin purtavaa ns. toiselle puolelle siirtyneelle Jyrki Kataiselle ja hänen kädettömille 'analyyseiilleen'.
Isänmaan PISA-toivoilla on toki paras lääke (2015):
http://static.iltalehti.fi/uutiset/innovaatioetujh...
:))

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Kiitos vinkistä ja linkistä:

Taloussanomat uutisoi 4.8.2010 06:01 ( kommentoija MaLe: juuri tänä kyseisenä vuonna Vanhasen II -hallituksen elinkeinoministeri Pekkarisen johdolla sinetöi tuulimyllytukiaiset ja risupaketin )
http://www.tem.fi/files/26643/UE_lo_velvoitepakett...

Jan Hurri: "Euroalueen hajoaminen ei suistaisi euromaiden taloutta kaaokseen. Päinvastoin, rahaliiton loppu olisi euromaiden kivuttomin ja nopein tie talouskriisistä uuteen kasvuun. Näin väittää Euroopan arvostetuimpiin kuuluva analyysiyhtiö, jonka mukaan tavoitteissaan epäonnistunut rahaliitto vain pitkittää euroalueen taantumaa. "

No on se kumma.että tässä on ollut aikaa reilut 5 vuotta euroalueen hajoittamiseeen, ja vielä päälle on tullut Kreikat, Krimit , Itä-Ukrainat, Syyriat sekä kaiken päälle Pohjois-Afrikan, Syyrian, Afganistanin, Irakin ja Iranin maahantulo invaasiot.

Mikähän siinä tökkii, että kuitenkaan jotkut eivät halua luopua eurosta ? Ei kai vaan hiljaisessa enemmistössä olevat Euroopan sisämarkkinoilla toimivat suomalaiset PK -sektorin yritykset, jotka eivät ensisijaisesti halua ratsastaa suurteollisuuden YYA -aikaisella D -pillerillä. Toki mm. muutkin eurooppalaiset PK -sektorn yrittäjät kokevat euron byrokratiaa ja valuuttarisiä helpottvana tekijänä. Itse pieneltä osaltanin olen ollut tätä mukana kokemass. Ei muuta kun tilaus eurooppalaiselle toimittajalle, nii rekka on pihassa muutaman päivän kuluttua. Toki tullille pitää muodollinen ilmoitus jossain vaiheessa jälkikäteen tehdä.

Jos palaisimme markka-aikaan, niin moni PK -sektorin yrittäjä olisi valmis ottamaan valuuttalainaa, jos ei euro -lainaa olisi enää saatavilla, mutta siihen liittyisi aina se suomalaisen D -pillerin riski, jota suomalainen suurteollisuus käytti perinteisesti markkinoinnissaan YYA -aikakaudella. Sen on nahoissaan tuntenut moni PK -sektorin yrittäjä 1990 -luvun alussa. Siihenkö halutaan takaisin ? Eläköön euro. Eipä tarvitse tänään Euro-maiden välisissä kauppasopimuksissa varautua valuuttamuutosten riskeihin.

Ja miten on tullibyrokratian kanssa, halutaanko palata takaisin menneeseen, jolloin lippua ja lappua piti kiikuttaa kymmenittäin sinne ja tänne, ennen kuin tavaran sai maahan tai maasta ja tullitariffit olivat riippuvaisia kulloisenkin hallituksen poliittisista linjauksista puhumattakaan Kremlin kellojen viesteistä ? Ja entä työvoiman vapaa liikkuvuus ?

No voidaanhan Suomessakin sitten, jos halutaan, palata säännöstelytalouteen, jossa valtiovalta määrittelee poliittisten perusteiden, ei siis kysynnän ja tarjonnan, mukaisesti tuotteiden hintakatot. Näinhän oli vielä 1970 -luvulla , tee siinä sitten bisnestä, kun poliittiset suhdanteen määräävät kapitalismin raiteiden rakentamisen. Ja tehdään siinä sitten "bisnestä" vaikka tuulimyllytukiaiset kyllä varmastikin pyörivät automaattisesti , ollaan eurossa tai ei, ja joista osa niistä valuu suoraan ulkomaille.

Anteeksi, kyllähän ne tuulimyllytukiaiset jäävät EU:n sisälle, sillä suurin osa tuulimyllybisneksen pyörittäjistä ovat niin infran rakentamisessa kuin tuulisähkön tuotannossa eurooppalaisia. Tokihan suomalaisten veronmaksajien tulee olla solidaarisia näille vihreän sähkön tuottajille, tuulee milloin tuulee . Siitä kyllä kannattaa maksaa reilut 3 miljardia euroa. Harmi vaan, että se reilut 3 miljardia rasittaa julkisia menoja, joita hallituksenkin julistuksissa on haluttu vähentää.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Seppo Saari, mukavampi olisi perehtyä ajatuksiisi, jos niistä itse kirjoittaisit. Ei aikaa avata linkkejä saati niitä lukea.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Eeva Vallius. Kiitos kommentista. Samaa toivon Sinultakin. Toisaalta taustojen selvittäminen eli lähteisiin perehtyminen on kaikille yhtä vaivalloista, mutta vaivan arvoista.

Lainaan mieluusti itseäni viisaampia tai asiaa tuntevampia lähteitä, joissa ydin on hyvin kiteytetty. Tässä on muuan ajatus yhdestä US-blogistani, jos tällaista kaipaat.
http://sepsaa.puheenvuoro.uusisuomi.fi/167465-onko...

"Jos elintaso on laskenut 10%, velkaantuminen lähes kaksinkertaistunut, budjettialijäämät vaivaavat jo viidettä vuotta, mutta eurokriisimaiden tukipaketteja ollaan yhä laatimassa (vaikkei niiden teho ole vakuuttanut), koska "euro on peruuttamaton" ja sitä puolustetaan "whatever ita takes", kuten ECB:n johtaja Mario Draghi pari vuotta sitten lupasi, mieleen hiipii kerettiläinen ajatus: Lähestyykö euron loru loppuaan?"

Tuon jälkeen jäsenille on tarjottu EU:n toruja ns. väärin äänestettyjen vaalien jälkeen, Kreikka III:a, Schengen-katastrofia - EU:lta jälleen anteeksiantamatonta ja huonoa ennakointia - kaikesta tiedosta huolimatta.

Käyttäjän TapioAngervuori kuva
Tapio Angervuori

Mitä sairaanhoitajien palkoilla on tekemistä nykyisen tilanteen kanssa?
Jyrki Katainen voipi olla ja onkin väärässä monen asian suhteen, mutta tämä päätös tehtiin aikana, jolloin suomen vaihtotase oli vielä positiivinen. Positiivien vaihtotase johti päätöksentekoa harhaan. Taseet muuttuivat, ja pieleen meni. Sitä paitsi, jos vaivaudutaan tarkastelemaan findikaattorin palkkagraafia http://findikaattori.fi/fi/13, huomataan, että palkat ovat nousset joka vuosi ko. ajankohdan jälkeenkin. Palkankorotusautomaatin pysäyttäminen olisi voinut tuoda etua suomeen kilpailukyvylle.

Poliitikot eivät näe metsää puilta:
Se euroalueen "valuvika" on syy nykyiseen nollakasvutilanteeseen Euroopassa. Siis, talouskasvu ja velkaantuneisuuden kasvu kulkevat käsikädessä: jonkun tai joidenkin tahojen on otettava velkaa lisää euroalueella, jotta eromaiden talous voisi kasvaa! Euroalueen julkisten sektorien on uhrauduttava ottamaan tuo velka.
Mutta Suomihan ei yksin voi näin tehdä, vaan kaikkein on toimittava yhdessä.

Euroalueen julkisten sektorien kuuluisi yhdessä ottaa lisää velkaa suhteellisesti yhtä suuret määrät, jotta alueen taloudet saataisiin kasvu-uralle. Mutta yksittäisten maiden tulisi samaan aikaan pyrkiä pitämään vaihtotaseensa tasapainossa. Vaihtotase nollassa on optimaalinen niin kulutuksen kuin velkaantumisenkin suhteen. Tämä pelastaisi yksityisten sektorien ja kansalaisten ylivelkaantumiset, jolloin myös taloudet kasvaisivat, ja myös inflaatio voisi nousta tuohon kahteen prosenttiin.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen

Findikaattorin mukaan: "Palkansaajien nimellisansiot kohosivat vuoden 2014 heinä–syyskuusta vuoden 2015 vastaavaan ajanjaksoon yksityisellä sektorilla 1,2 prosenttia, valtiolla 1,3 prosenttia ja kuntasektorilla 0,7 prosenttia."

Huikeita prosentteja ovat palkat nousseet... ihan päätä huimaa.
Tosin vuoden 2007 kohdalla erityisempää nousua ei ole havaittavissa muualla kuin ryhmissä 'valtio, miehet' ja 'kunta, miehet' - ei Sari Sairaanhoitajan kohdalla eikä vientiyrityksissä.

Mutta se on huomattava, että mitään palkankorotusautomaattia ei ole keksitty, kyllä korotukset perustuvat tehtyihin sopimuksiin ja yrityksissä päätettyihin liukumiin.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Tiesitkö että palkansaajajärjestöt laskevat itse palkankorotusten tasoa kaavalla:

Korotus = tuottavuuden kasvu + inflaatio - työttömyyden määrästä johtuva luku.

Kaikki termit ovat nyt negatiivisia ja palkansaajapuolen omallakin matematiikalla palkkojen olisi pitänyt laskea jo vuosia. Järjestöt myös lupasivat euroon liityttäessä että ne joustavat palkoissa tarvittaessa kun devalvaatiota ei voi enää käyttää.

Käyttäjän RaimoKorhonen kuva
Raimo Korhonen Vastaus kommenttiin #36

Voihan sitä kaikenlaisia kaavoja heitellä, mutta et ilmeisesti tiedä, että palkkan maksaa työnantaja, ei palkansaajajärjestö.

Ja kyllä työnantajajärjestöillä ekonomisteja on, niistä ei ole pulaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Sairaanhoitajien palkat eivät ole suuret suhteessa koulutuksen tasoon.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Eivät, mutta maksajalla ei ole edes niihin varaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #47
Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius Vastaus kommenttiin #47

Jos maksajalla ei ole varaa maksaa sairaanhoitajan palkkoja, pitää palkkoja siis alentaa eikä maksajan maksukykyä parantaa?
Vaihtoehto olisi myös lakkauttaa julkinen sairaanhoito, yksityistää se kokonaan ja siirtää sairaanhoitajat luokkaan orjatyö.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Kyllähän se Sari Sairaanhoitaja oli erittäin härski tempaus (tai sitten osoitus siitä, etteivät päättäjämme ymmärrä oikeastaan mistään mitään). Kunnallisten työmarkkina-asioiden yhteys valtiollisiin vaaleihin on nimittäin varsin kaukainen.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Yksi ongelman ytimiä on se, että poliittinen päätöksenteko ja poliittiset päättäjät eivät ole koskaan väärässä.

Kun yritysjohtaja tekee päätöksen ja hän illalla huomaa, että se oli väärä päätös, niin hän seuraavana päivänä myöntää väärän päätöksen ja korjaa sen.

Kun poliittinen päättäjä tekee väärän päätöksen (mitä kaikille päätöksentekijöille joskus tapahtuu), niin hän ei voi koskaan myöntää, että tuli tehtyä väärä päätös eikä myöskään voi sen vuoksi korjata väärää päätöstään. Hän mieluummin valehtelee kuin myöntää erehtyneensä.

Siinä on se suuri ero, joka joskus johtaa katastrofista toiseen.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Yritysjohtajan vastuu on suurempi, voi tulla konkurssi ellei myönnä ja korjaa.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Se on viimeinen keino päästä pälkähästä. Siihen se vastuu rajoittuu.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren Vastaus kommenttiin #51

Niin rajoittuu, sitten on työtön toisin kuin politikko joka ei pysty tekemään konkurssia kun kansa maksaa.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #51

Menehän kertomaan tuo 90-luvun kymmenilletuhansille yrittäjille, jotka eivät ole velkavankeudesta päässeet vieläkään.

Käyttäjän KirjoituksiaSalosta kuva
Mikko Engren

Kokoomuksessa varsinkin on Amerikan meininkiä jolloin asiakysymyksillä ei ole väliä. Kunhan puhutaan pehmeitä. Saa nähdä mennäänkö Suomessa yhtä pitkälle. Viime republikaanien painimatsissa, jota myös presidentinvaalikampanjaksi kutsutaan,
Trump ja Cruz ottivat yhteen. Cruz ivasi Trumppia nykkiläiseksi johon paikallislehti New York Daily News vastasi etusivun otsikolla jossa vapaudenpatsas näyttää keskisormea ja toteaa : "Kuole pois, Ted!" Ihan samaa ei Suomessa (vielä) ole , mutta samalla tavalla ollaan valmiita iskemään lööppiä jostain politiikon puheen sivulauseen epäselvästä tulkinnasta jolloin itse asiakokonaisuus jää aina varjoon.

Tietysti se ero on , että kaikesta huolimatta Amerikan ihmemaassa taloudella menee ihan hyvin.

http://www.nydailynews.com/new-york/nydn-front-pag...

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Amerikan ihmemaassa taloudella voi mennä hyvin, mutta suurella osalla kansaa ei.
Yhdysvalloissa rikkain prosentti on saanut haltuunsa 95 prosenttia kaikesta vuoden 2009 talouskriisin jälkeen tapahtuneesta varallisuuden kasvusta, samalla kun 90 prosenttia yhdysvaltalaisista on köyhtynyt. (Brittiläisen avustusjärjestö Oxfamin raportti, tammikuu 2015)

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Kuvailin vuonna 2011 hallitusohjelmaa yhdellä sanalla: kaheli.

Käyttäjän mikkokangasoja kuva
Mikko Kangasoja

Minua on huvittanut, että Katainen valittiin korjaamaan EU-tasolla ongelmia, joissa Suomessa epäonnistui ja joita jopa aiheutti.

Komissiota johtava mies uhoaa torjuvansa veronkiertoa, mutta on itse alan mestari. Epäilemättä hänellä on veronkierrossa osaamista, mutta entäs motivaatiota sen torjumiseen?

Arvelen, että politiikka Suomessa voi kärsiä siitä, että uraa voi jatkaa Brysselissä. Niinpä voi olla tärkeämpää vakuuttaa komissio kuin kansa. Jos tämä linja vedetään äärimmilleen, kokonainen valtio on valjastettu yhden poliitikon uran edistämiseen.

Kai Lähteenmäki

Mihinkäs se globalisaatio unohtui?
Halutaan vaan vertailla Saksan ja Ruotsin palkkoihin?
Eikö täällä uskalleta katsoa totuutta silmiin? Miksei?
Tuossa ihan lähellä itäisesä EUssa keskipalkka on 300- 1000 kuussa?
Viisaampa on alkaa alentaa elämisen kustannuksia asap- jos esim asumisen kustannukset tasolle 100-300 euroa kuussa, niin täällä eläisi mukavasti tonnin palkalla- se on se globaali palkkataso meille nyt...

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

”Miten kaikki on mahdollista?”, miettii Korhola.
Minäpä kerron:
"Kaikki on mahdollista" talousjärjestelmässä, joka perustuu
- pääomasijoittajien hyväntahtoisuuteen, jota ei ole
sekä
- uusliberaalin markkinaideologian talouskasvuun, jota ei koskaan tarpeeksi tule.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Aloitus: "Keuliminen jatkui vuoden 2011 sateenkaarihallituksen järkyttävällä hallitusohjelmalla, joka rakennettiin hiekalle."

Muistan hyvin nuo hallitusneuvottelut, jotka johtivat onnettomaan sixpack:iin. Kaikki ponnistukset tähtäisivät ainoastaan siihen, että Kataisesta tulisi pääministeri...Myöhemmin tämä tunari sitten ehdotti Aleksander Stubbia tulevaksi komissaariksi, mutta (ähäkuti) meni sitten itse ja työnsi likaisen työnsä Stubbin niskaan. Kataista on hyvin vaikeata kunnioittaa; ainakaan minulta se ei tule koskaan onnistumaan.

Käyttäjän peevee912 kuva
Eeva Vallius

Katainen pujahti kuin koira veräjästä? Eikö se ole onnistuneen poliitikon merkki?

Käyttäjän hietanenkaija kuva
Kaija Hietanen

Sairaanhoitajien palkat ovat Suomessa huonoimmat koko Skandinaaviassa. Suomessa keskimääräinen käteenjäävä palkka on n. 1700e. Onko se sinusta riittävä, Eija-Riitta?
Minusta ei, 3 1/2 vuoden koulutuksen jälkeen, todella vastuullisesta, tärkeästä ja stressaavasta työstä, usein kysymys on vuorotyöstä, jossa harjoittelustakaan ei saa palkkaa. Bruttopalkka on n.2300e. Ruotsissa vastaava palkka on n.3000 euroiksi muutettuna, Tanskassa n.4000e (jobindex), Norjassa n.5300e (sykepleierlønn 2015). Mitenkä näillä muilla pohjoismailla, joita hyvinvointivaltioiksi kutsutaan (niinkuin Suomeakin, miksi?) on varaa maksaa näin tärkeästä työstä, mutta Suomella ei?

Käyttäjän mattil1 kuva
Matti Lappalainen

Ollessani Ruotsissa siihen aikaan, kun Sari sairaanhoitaja-jupakka kävi kuumana, tarkistin Ruotsin sairaanhoitajien tilastosta palkat. Ne olivat lähes samat kuin suomalaisen sairaanhoitajan. Taitaa aika kullata muistot.

Kati Kätilö korjasi mielestäni hoitohenkilöstön asennetta. Kati ja hänen kollegansa totesi tv-ohjelmassa, että kyllä lomarahoja voi leikata. Vastuuntuntoista puhetta.

Janne Suuronen

Eipä tähän blogiin ole lisäämistä.

Ei edes viistastelua, että kyllähän meitä kriittisiä ääniäkin jo tuolloin oli, mutta ilman että olisimme saaneet edes US:n päätoimittaja Huuskoa heräämään taloutemme tulevista synkistä vuosista. Presidentti Tarja Halosen arvojohtama ihkutuksen into oli 2000-luvun lopun ensimmäisinä vuosina niin kova päivän sana, ettei tilaa jalat maassa oleville näkemyksille löytynyt.

Käyttäjän KariSepp kuva
Kari Seppä

ER kirjoittaa asiaa. Todellinen syy kurimukseen on mielestäni ns. kvarttaalitalous, kaikki elää 3 kk syklissä , koska lyhytaikaiset sijoittajat ja keinottelijat näin ovat tahtoneet ja politikot on sen päätösvallan heille antaneet, tyhmyyttäään ja tietämättömyyttään.

Korjausliike tulisikin lähteä sieltä , suosimalla pitkäaikaisia sijoituksia esim. verohelpotuksin/vapautuksin sekä kiristää lyhytaikaisien sijoituksien verotusta.

Tuotanto Suomessa on kolmen kauppa;
Raaka-aineet (jotka kepun hallituskausilla on myyty ulkomaisillle)

Palkat; jotka eivät ole nyt "kauhian korkeita" verrattuna
kilpailijamaihin.
Sivukulut nostavat palkkakulut liian korkeiksi. (miksei eläke
vakuutusyhtiöitä yhdistetä, ansiosidonnaiset eläkkeet
määräaikaisiksi esim 20 v). Lopputulemma kuitenkin on se että
palkallaanhan tulee tulla toimeen.

Ja kolmanneksi vaan ei vähäisemmäksi
Energian hinta; Tämä on se jolla pystyttäisiin parantamaan kilpailukykyä
sekä pienentämään palkan nousun tarvetta. Kun unohdetaan
kaikki haittaverot ja päästöverot jne. jne.
Siirtyisimme ER;n ehdottamaan omaispäästöveroihin
tuotteissa ja palveluissa (myös tuonnin osalta).

Lisänä vielä verouudistus joka sallisi yritysten valita luopuuko investoinnin verovähennysoikeudesta, saaden samalla jättää voittovaroja yrityksen tilille ilman, että niistä joutuisi maksamaan veron.(ns. Viron mallli).
Näin yrityksien omavaraisuusaste alkaisi nousemaan eivätkä ne tarvitsisi joka investointiin hakea pankeilta lainoja( tämä lisäisi myös kilpailua lainamarkkinoilla koska pankit joutuisivat kilpailemaan nyt myös yrityksen oman rahan kanssa. Tämä toisi myös pelivaraa/joustoa yrityksille.Ja sijoittajillekin parempaa tuottoa tulevaisuudessa siis yli 3 kk tähtäimellä.
Samalla tulisi AY-jäsenmaksujen sekä EK- etujärjestöjen maksujen verovähennysoikeus poistaa.
Tekisi muuten aika ison tulon valtiontalouteen.

Käyttäjän TapioRantanen kuva
Tapio Rantanen

Jälleen kerran upeaa tekstiä ja täyttä asiaa blogistilta. Hattu päästä ja syvä kumarrus!

Käyttäjän mattil1 kuva
Matti Lappalainen

Kasvun ja tuottavuuden edistäminen on kylläkin minun mielestäni hyvä asia.

Velkaantumista ei sentään voi Kataisen syyksi kokonaan laittaa. Kansainvälinen lama, viennin ja verotulojen romahtaminen oli syy. Ei mikään hallitus eikä pääministeri olisi voinut velkaantumista estää. Jälkiviisaat tietysti olisivat voineet.

Sari sairaanhoitajan palkkojen nostaminen, mikä tapahtui Kataisen ansiosta, oli virhe. Ei tiedetty tietenkään näin pahan laman olevan tulossa. Jos valtion palkat eivät olisi nousseet enemmän kuin muut, niin valtion velkaantuminen olisi ollut vain p u o l e t toteutuneesta. Se oli Kataisen virhe. Toki moni muukin Kokoomuksessa ja muissakin puolueissa kannatti Sari sairaanhoitajan palkkojen nostoa. Jälkiviisauksia tietysti nähdään paljon.

Voi olla, että ay-liikkeen jääräpäisyys saa vielä aikaan sen, että EU:lta tulevien tukipakettien ehtona leikataan mm. valtion palkkoja. Olisiko parempi itse hallitusti leikata yhteiskuntasopimuksella? Nolo on tukipakettien jälkeen suomalaisena ulkomailla.

Median roolista olen samaa mieltä. Maa on synkässä tilassa, se johtuu suurelta osalta siitä, että media hartiavoimin lietsoo negatiivisia asioita. Ja oppositio tietysti tekee välikysymyksiä ja populistista politiikkaa. Hyvänä esimerkkinä on Ville Niinistön kommentti hänen tehtyää Stubbin yhdestä lauseesta välikysymyksen vasemmistoliiton kanssa: välikysymys ei ollutkaan Stubbista vaan....

Tapani Lahnakoski

Hallitukset melko säännönmukaisesti arvioivat tulevat suhdanteet yläkanttiin, että olisi sitä "jaettavaa". Kataisen hallituskin uskoi talouden lähtevän nousuun.

Mistä ihmeestä tähän maahan on pesiytynyt sellainen käsitys, että valtio kovasti antaa kansalaisille. Veikkaisin, että nettosaanti on todellisuutta varsin harvalla, jos valtion työntekijöitä ei oteta huomioon.

Tämä V. Niinistön tekemä välikysymys valehtelusta on kyllä niitä parhaita vitsejä, kun ei sitä kuitenkaan tehnyt omista valeistaan.

Käyttäjän mattil1 kuva
Matti Lappalainen

Kun Katainen 2007 ei tiennyt, että tulossa on sitkeä ja paha lama, niin eipä sitä tainneet tietää muutkaan, paitsi tietysti jälkiviisaat populistit. Oli nimittäin melkoista vauhtisokeutta Suomenmaassa. Iiro Viinanen Esko Ahon ja myös Koiviston täysin tukemalla politiikalla selätti pahan laman, karvailla lääkkeillä toki. Alkoi ennen näkemätön nousukausi.

Kataisen syyksi on pölhöpopulistisesti laitettu Suomen velkaantuminen. Kukapa muistaa, että Katainen tultuaan valtionvarainministeriksi ensi töikseen maksoi 3,5 miljardia Euroa velkoja pois perustellen sillä, että nousukaudella pitää kerätä puskureita lamaan. Muistan elävästi, kun Eero Heinäluoma eduskunnassa silmät pystyssä ja niska punaisena vaahtosi, että velkojen lyhennys on täysin väärä liike nousukaudella, pitäisi kulutukseen saada rahaa. Sillä lailla.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola Vastaus kommenttiin #84

Katainen oli toimissaan parhaasta päästä, siksi mainitsenkin kaikki muutkin isot hallituspuolueet. Pääministerikausi oli sitten toinen asia. Silloin hallitusta pidettiin liian kauan elossa. Europoliittiset tarpeet selätivät kotimaanpolitiikan.

Aimo Wiren

Kansakunnan yrittäjäpotentiaali, sen määrä ja taso luovat edellytykset, joilla elätetään avoimen sektorin ulkopuolinen osa kansasta.
Jollei osata pelata yhteen muun maailman lahjakkuuksien kanssa putoamme maakuntasarjaan, jossa mahdollisuudet suureen menestykseen ovat olemattomat eli vastaavat kuin runo-Suomessa jo nykyisin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Katainen sai aikaan Sari Sairaanhoitajan palkankorotuksen hyväksymisen. Totta. Kataista ei voi sen sijaan syyttää siitä, ettei ay-liike hyväksynyt sairaanhoitajien neuvottelemaa kuoppakorotusta, vaan sama korotus vaadittiin koskemaan kaikkia palkansaajia. Ja työnantajat hyväksyivät tämän.

Seurasi se, mitä seuraa, kun kaikille annetaan saman verran: ostovoima ei kasvanut yhtään. Kuluttajahinnat nousivat juuri samanverran kuin palkatkin. Päätöksellä oli myös se ikävä seuraus, että samalla Sari Sairaanhoitajan saama kuoppakorotus katosi.

Ainoa iso virhe, jonka Kataisen olisi kuulunut toteuttaa 2008 tupon seurauksena: valtion olisi pitänyt korottaa veroja tasakorotuksen verran. Näin kuluttajahinnat eivät olisi pompanneet eikä korotuksen vaikutukset valtion kassaan olisi koituneet näin kohtalokkaiksi.

En muista Korholan koskaan vaatineen verojen korottamista. Vaikuttaa Korholan omakin poliittinen muisti varsin lyhyeltä.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Analyysisi on oikea mutta johtopäätös väärä. Itse ajattelen että hallituksen olisi pitänyt torpata seurausvyöry ay-liikkeen piirissä. Sehän olisi ainoa looginen seuraus Sari Sairaanhoitaja-puheista. Kuoppahan jää, jos muut sen seurauksena nostavat, eikä edes vero sitä korjaisi.
En toki ollut vaatimassa veronkorostusra.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Tietenkin olet oikeassa jokaisessa lauseessasi. Kyllä ainakin kuntatyönantaja olisi toki ollut hallituksen johdateltavissa. Ja muitakin olisi voitu ainakin uhata raippaveroilla.

Pieleen menneen tupon jälkiä olisi veronkorotuksilla voitu korjata. Sari Sairaanhoitajaa tämä ei tietenkään enää olisi voinut auttaa. Hänelle palkkakuoppa synnytettiin uudelleen.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola Vastaus kommenttiin #92

Juuri näin, ja se oli tässä toteutuksessa onnetonta. Sinänsä sympatiani olivat hoitotyöntekijöiden puolella.

Käyttäjän mattil1 kuva
Matti Lappalainen

Suomessa vaan on bruttoveroaste niin korkea ettei sitä oikein voisi nostaa. Edellinen hallitus korotti suurten eläkkeiden saajien verotusta peräti 6 prosentin raippaverolla, lisäksi suurten tulojen saajien verotusta korotettiin. Heitä vaan on sen verran vähän, ettei se valtion taloutta hirveästi paranna, eikä lisää veroastettakaan. Pääomatulojen verotustakin on kiristetty. Alapäässä taas on pieneläkeläisten verotusta helpotettu, samoin myös pienituloisten verotusta, joten tuskin bruttoveroaste pahasti nousee.

Jos valtion palkkoja ei olisi korotettu paljon enemmän kuin yksityisiä, niin meilläpä ei olisi läheskään näin pahaa velkaongelmaa. Kyseessä on ihan useiden miljardien lisämeno valtiolle. Jos ay-liikkeen ahneuden takia joudutaan EU:n tukipakettiruljanssiin, niin veikkaanpa, että valtion palkkoja joudutaan leikkaamaan kuten on muillekin tukipaketin saajille käynyt. Sitäkö ay-liike haluaa?

Jarmo Rotko

Hyvä Eija-Riitta,
Voiko ihminen olla enää itseriitoisempi kuin Sinä. Haluat esittää marttyyriä, jos jonkinlaisessa mediassa omine teorioineen.
Olet itse ollut siellä tekemässä päätöksiä, olet siis mokannut.

Etenkin energia-asioissa tuntuu Sinun aivoituksesi kulkevan pelottavalla tavalla. Keksit tarinaa myös muista asioista jonnin joutavasti. Oletko nykyään muuten millaisissa töissä?

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Kerro esimerkki missä olen mokannut. En kiistä mokia europarlamentissa, mutta haluan kuulla silti mitä pidät sellaisina. Kokoomuksessa en ole saanut thedä päätöksiä, jioten en tiedä mihin viittaat. Mutta kuten sanon blogissani itsekin, olen pahoillani että olen ollut osa kuviota.

Nykyinen työni on yhdistelmä hallitusammattilaisen ja konsultin työtä. Neuvon yrityksiä EU-lainsäädännön kanssa. Toimin vanhempana tutkijana Pekingissä Tsinghua Brookingsissa. Japanin hallituksen suuntaan teen yhteistyötä ilmastopolitiikassa. Brysselissä kuulun valiokuntaan, joka tutkii teollista muutosta.

Käyttäjän mattil1 kuva
Matti Lappalainen

Arvostan Eija-Riitan tietämystä energia-asioissa.

Käyttäjän JairiPalonen kuva
Jairi Palonen

Politiikasta puuttuu inhilmisen pääoman osaaminen, joka pitäisi tasapainossa tulonjakoa verotuksen kautta ym. tasapainossa markkinatalouden ahnetta kitaa. "duudareista on tullut porvareita"

"SKDL onnistui heikosta asemastaan huolimatta hallituksissa, sanoo Tampereen yliopiston Suomen historian professori Pertti Haapala.

 -Vasemmisto ei voi omia kokonaan itselleen suomalaisen hyvinvointivaltion toteuttamista. Kun järjestelmä 60-luvulla oikeasti rakennettiin, niin silloin mukaan tuli maalaisliitto( Nämä alkion opit nykyinen keskusta on täysin unohtanut), jonka tuki oli aivan ratkaiseva koko hyvinvointivaltion mallille. Mutta kyllähän siinä vasemmiston tavoitteet hyvin pitkälle toteutuivat, Pertti Haapala sanoo. Suomalainen hyvinvointimalli tottakai perustuu vasemmiston vaatimuksille.

Vasemmisto vaati kaikkia sosiaalisia oikeuksia samanlaisina kaikille kansalaisille tuloista ja taustoista riippumatta. Tällä tavalla se ajoi oikeuden mukaista tulonjakopolitiikkaa ja tasa-arvoa verotuksen kautta. Sitten kun julkisia resursseja alkoi olla, niin se oli ilman muuta siinä keskeinen tekijä. "

SKDL:n valta mureni Suomen kommunisti puolueen sisäisellä valtataistelulla liikkeen sisällä, ja nimi muutettiin Vasemmistoliitoksi

Mistä sitten kokonaispääoma tulee Ihmisten tekemä fyysinen päoma (koneet, laitteet, tuotantotilat) , inhilminen pääoma (ihmisten tieto, taito, osaaminen ) tuotantopääoma (luonnonvarat) Näistä syntyy kokonaispääoma. On sanomattakin selvää että markkinatalous on valloittanut suuremmilta osin ne tuotantotilat, josta syntyy sitä kokonaispääomaa, jotka kansa on omalla työllään rakentanut, myös luontovaroja on menetetty, sosiaalista pääomaa käytetään hyväksi pörssikeinottelijoille.

Politiikan arvomailma ei nykyisen kaltaisena pidä tätä tasapainossa

Pörssiyhtiöidemme omistus on 70 prosenttisesti siirtynyt amerikkalaisille sijoittajille ja näitä uusia omistajia ei kiinnosta vähääkään suomalaisen hyvinvointivaltion ylläpitäminen. Kun isot yritykset ovat yksityisten omistuksessa Yritysten voitot siirtyvät yksityisten taskuihin yhteistä pottia ei kerry, silloin valtio köyhtyy. Mutta kun isot yritykset ovat valtion omistuksessa, niiden voitot siirtyvät valtiolle, rikastuttamaan yhteistä pottia.

Myös julkinen sektori on paisunut, ettei kansantalous pysty sitä enään kustantamaan, yllä olevan pörssikeinottelun takia, sekä yleismailmallisen laman takia.

Miten tätä sitten verotetaan, on eri lukunsa.

Käyttäjän mattil1 kuva
Matti Lappalainen

On julkinen sektori tainnut paisua sen takia, että tulonsiirrot ovat liian suuret suhteessa jaettavaan bruttokansantuotteeseen ja tehtyyn työmäärään. Kannustinloukut ovat niin pahat, ettei ole monesti taloudellisessa mielessä eroa, teetkö töitä vai elätkö 'kunnan jauhoilla'. Siksi pitäisi tehdä työn tekeminen enempi velvollisuudeksi heille, jotka siihen pystyvät. Työllistämistä pitää helpottaa ja tulonsiirtoja pienentää sellaisilta, jotka eivät halua osallistua yhteiskunnan vastuun kantoon tekemällä työtä. Lama on tietysti se primäärisyy siihen, että valtion talous on kuralla. Vienti ei vedä ja verotuloja ei tule riittävästi.

Odotellaan nyt miten meidän käy, jos työmarkkinajärjestöt eivät saa sovittua kilpailukykyasioita ja jos valtion taloutta ei saada tasapainotettua. Ja jos hallituksen pakkolait kaatuvat. Silloin EU tulee tukipaketteineen avuksi ja tiedetään, mitkä lääkkeet tehoavat, Irlanti ja Portugali nousivat mm. palkkojen leikkauksella, ne ovat edessä Suomessakin. Nolo silloin on liikuskella maailmalla, häntä koipien välissä kuin kreikkalaiset ja venäläiset nyt.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset