Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Skandaali jouluyönä

 

Nyt kun elämme entistä enemmän eri uskontojen vuoropuhelussa, on ehkä hyvä nähdä oman kulttuurimmekin suuri kertomus uusin silmin.

Kirkkohistoria kertoo, että varhaisia kristittyjä syytettiin Rooman valtakunnassa ateisteiksi. Koska roomalaiset palvelivat useita jumaliaan, kristittyjen kieltäytyminen palvontamenoista herätti huomiota ja pahennusta. Kristinusko näyttäytyi ei-uskontona, koska se ei toiminut uskonnon tavoin. Sen täytyi olla hämmentävää. Kristityillä ei ollut uhreja, ei papistoa eikä temppeliä. Outous johti osaltaan kristittyjen vainoihin monijumalaisuuteen tottuneiden parissa.

Mutta yhtä lailla kristinuskon sisältö suututti myös siellä, missä palvottiin yhtä Jumalaa. Kristinuskon ajatus Jumalasta, joka tuli ihmiseksi, on kristinuskon pöyristyttävä, jopa loukkaava piirre.

Kristinusko nojaa ajatukseen, että Universumin Luoja syntyy pienen ihmisen hahmoon, rajoittuneisuuteen, köyhyyteen ja syrjäytyneisyyteen, voidakseen saada luoduilleen sanottavansa perille.

Karmeliittamunkki Wilfrid Stinissen toteaa, että ei-kristitylle tämä on skandaali. “Kristinusko väittää, että Jumala joka kannattelee maailmakaikkeutta ja jolle mikään nimi ei ole sopiva, koska hän ylittää kaiken mitä voimme kuvitella, että hän on identtinen ihmisen kanssa.”

Voimaton lapsi on Jumala. Jumala sai nimen, osoitteen ja ammatin. Ääretön suostuu äärelliseksi, rajaton rajalliseksi, näkymätön näkyväksi ja käsittämätön käsitettäväksi. Pyhä antautuu pilkattavaksi. ”Jumalan astuminen historian kynnyksen yli meidän olemistapaamme on täysin käsittämätöntä. Meille ei olisi tullut mieleenkään, että jokin sellainen on mahdollista. Jumalan inkarnaatio on kuitenkin kristinuskon keskeinen totuus.”

Samalla se on kristinuskon arvokkain aarre.

Ihmiset melkein kaikissa kulttuureissa ovat ymmärtäneet palvoa Luojan majesteettisuutta, saavuttamattomuutta ja korkeutta. Mutta Beetlehemin ja Getsemanen öiden jälkeen tuo ylittämätön osoittaa olevansa myös alittamaton. Maailmassa ei ole mitään niin vähäistä, etteikö se koskettaisi häntä.

Trappistimunkki Thomas Merton kuvasi Jumalan ihmiseksitulemista näin: Jumala ei ole natsi. Jumala suostui heikoksi, jotta ihmiset saisivat valita vapaasti, mitä tekevät. Filosofi Sören Kierkegaard taas kuvasi, että sama Jumala ”joka voisi asettaa kätensä raskaana maan päälle, tekee kosketuksestaan niin keveän, että luotu olento saa itsenäisyyden.”

Fedor Dostojevski ylistää tätä taivaallista ujoutta Karamazovin veljeksissä “pidättyvyyden ihmeeksi”: Jumala pitää täysin kiinni ihmisen vapaudesta, ja kieltäytyy esittämästä musertavia todisteita, vaikka voisi tehdä niin koska tahansa.

Hän antaa meille vapauden elää ikään kuin häntä ei olisi olemassa koska haluaa vastarakkautemme, ei ylikäveltyjä ihmisiä. Jumala haluaa rakkauden ja hyvyyden kasvavan meissä sisällä – ulkoapäin sitä ei voi ihmiseen kaataa. Vapaus on ainoa mahdollinen kasvualusta sille hyvälle, jota Jumala tavoittelee.

Hyvää joulua. Nosta malja hyvyydelle ja vapaudelle.

(Musiikkiehdotus: https:// )

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Kimmo Kalliojärvi

"Fedor Dostojevski ylistää tätä taivaallista ujoutta Karamazovin veljeksissä “pidättyvyyden ihmeeksi”: Jumala pitää täysin kiinni ihmisen vapaudesta, ja kieltäytyy esittämästä musertavia todisteita, vaikka voisi tehdä niin koska tahansa."

Samaa "pidättyvyyden ihmettä" ovat noudattaneet joka ikinen jumala kautta historian.

Käyttäjän teresammallahti kuva
Tere Sammallahti

Nykyään kristinuskolla taas on uhrinsa, papistonsa ja temppelinsä. Kristinuskon kyllästämässä yhteiskunnassamme kristityt valittavat kuinka ateistit ovat luomassa Suomeen arvotyhjiötä ja tilaa vieraille kulttuureille, kun kehtaavat vaatia julkishallinnon kohtelevan kaikkia uskontoon, tai sen puutteeseen, liittyviä aatesuuntia tasaveroisesti. Lainsäädäntöön kirjattuja kristillisen kirkon erioikeuksia ei pidetä ongelmina, eikä myöskään kristinuskon erityisroolia niin kouluissa, kansanedustuslaitoksessa kuin Puolustusvoimissakaan. Jokainen näitä kritisoiva kuulemma hyökkää suomalaisia arvoja ja suomalaista identiteettiä vastaan, ja on näin ollen suomalaisuuden vihollinen.

Kristityt ovat unohtaneet juurensa, joista Eija-Riitta tekstissään kirjoittaa. He ovat myös unohtaneet Jeesuksen, köyhän askeettisuutta korostavan puusepän, opetukset siitä, miten muita ihmisiä tulee kohdella.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Ajatus siitä, että yhden ihmisen kiduttaminen hengiltä tekisi muut viattomiksi, on täysin käsittämätön, en voi sitä mitenkään ymmärtää. Aikanaan psykiatrian professori käytti sitä esimerkkinä psykoottisesta logiikasta.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Minua tympii "oman kulttuurimme" "suuresta kertomuksesta" puhuminen, kuin se olisi ainut.

Tai sitten tällaiset tekstit on suunnattu joillekin muille. Suomen pitäisi tunnistaa ja tunnustaa pakanalliset juurensa.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Muuten hyvä, mutta meidän suomalaisten oma kulttuurimme on vuosituhansien aikana orgaanisesti kehittynyttä esikristillistä luonnonuskontoa siinä missä kristinusko on tuontitavaraa Lähi-Idästä.

Käyttäjän 8139rip kuva
Matti Nissinen

Ajatus siitä, että yhden ihmisen kiduttaminen hengiltä tekisi muut viattomiksi, on täysin käsittämätön, en voi sitä mitenkään ymmärtää. Aikanaan psykiatrian professori käytti sitä esimerkkinä psykoottisesta logiikasta.(Pekka Roponen)
Tässäpä se! Neuvostoliitossa tästä pääsi hoitoon, vai joutuiko? Samat asenteet tuntuvat elävän ja voivan hyvin "Vapaassa Lännessä".
Kysymys on toisen puolesta kärsimisestä. Pekankin puolesta on joku kärsinyt. Pekankin kolttosten seurauksia on joku muu kantanut. Kiellätkö?
Se, että Jumala otti sen tehdäkseen, on tietenkin uskon asia. Skandaali, mikä skandaali!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset