Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Hyvyydelle kyllä, hymistelylle ei

 

 

Ystäväni viimeinen automatka

Ystäväni viimeinen automatka

Vuonna 2005 Pakistanissa oli maanjäristys. Pakistanilaisen ihmisoikeusjärjestön puheenjohtaja 37-vuotias Shahbaz Bhatti kulki noin sadan vapaaehtoisen kanssa vuoristossa etsintäpartioina etsimässä henkiinjääneitä. He tulivat erään syrjäisen, korkein muurein eristetyn rakennuksen luo, ja löysivät pahoin loukkaantuneita, joita he alkoivat vapauttaa raunioista sitoakseen heidän haavojaan. Sekä auttajille että autetuille tilanne oli yllätys. Seinillä olevista iskulauseista ilmeni, että kyseessä oli radikaalien islamistien koulutuskeskus, jossa koulutettiin tappamaan kristittyjä. Nyt nämä viholliset olivat pelastamassa heidän henkensä.

Kun vierailin maassa 2 vuotta maanjäristyksen jälkeen, Bhatti näytti valokuvia tuosta vuoristokeskuksesta ja sanoi sen kokemuksen jälkeen uskovansa yhä vahvemmin hyvyyden vastustamattomuuteen, kasvotusten kohtaamiseen ja dialogiin uskontojen välillä.

Bhatti oli ystäväni. Tutustumisaikoihin APMAn, pakistanilaisia vähemmistöjä edustavan järjestön puheenjohtaja, myöhemmin maan ensimmäinen vähemmistöministeri ja Pakistanin historian ensimmäinen katolilainen ministeri. Teini-ikäisenä Bhatti oli aloittanut työn oman syrjityn ryhmänsä auttamiseksi, mutta huomasi pian muidenkin vähemmistöjen kärsivän vastaavista ongelmista ja perusti yhteisrintaman. APMA jakoi tietoa ihmisoikeuksista, toimitti rikosten uhreille oikeusapua, meni tarvittaessa paikalle auttamaan ja taisteli rikoksentekijät oikeuden eteen. Bhattia vastaan oli ollut useita murhayrityksiä siksi, että hän järjestöineen teki julkisesti kampanjaa blasfemialainsäädännön muuttamiseksi.

Hän halusi rajoittaa blasfemialain mielivaltaista käyttöä siten, että vain valtio voisi nostaa jumalanpilkkasyytteen yksilöä vastaan, ei toinen ihminen. Tuon lain varjolla kuka tahansa voi saada perusteettoman kuolematuomion, ja vaikka julkinen oikeus ei päätöstä toteuttaisikaan, pelkkä tuomio on jo niin sanottu fatwa: kuka vain hurskas muslimi saa murhata jumalanpilkkaan syyllistyneen, ja teko katsotaan hyväksi.

Olen tavannut Pakistanissa useita ihmisiä, joita kuolemantuomio tai vankila odottaa jumalanpilkan perusteella. Pohjimmainen syy saattaa olla kaikkea muuta kuin jumalanpilkkaan liittyvä; se voi esimerkiksi olla kateus tai halu raivata bisneskilpailija pois tieltä. Syytös jumalanpilkasta on raskauttava, eikä kunnon todisteita tarvita: liian usein riittää sana.

Kannustin Bhattia osallistumaan vaaleihin ja hakemaan muutosta poliittisin keinoin. Vuotta myöhemmin hän voitti vaalit, ja kun vuonna 2009 tulin Pakistaniin uudelleen, sain olla hallituksen vieraana. Samana vuonna Bhatti vieraili Suomessa, tavaten mm. silloisen ulkoministeri Alex Stubbin.

Ministeri Bhattin taistelu jumalanpilkkalakia vastaan herätti raivoa uskonnollisissa piireissä entistä enemmän. Häntä vastaan järjestettiin mielenosoituksia ja langetettiin kymmenkunta fatwaa. Vuonna 2011 ystäväni murhattiin ministeriautoonsa taistelunsa vuoksi. Samoin kuin murhattiin kuvernööri Salman Taseer ja moni muu.

Bhatti oli hyvin tietoinen siitä, että hänen taistelunsa johtaa todennäköisesti ennenaikaiseen kuolemaan; hän puhui siitä ystävilleen usein. “Tiedän että kuolen, mutta yritän sillä aikaa muuttaa lakeja oikeudenmukaisemmiksi niin paljon kuin ehdin. Minä kuolen, mutta laki jää, ja se pelastaa miljoonia henkiä.” Tapasin Bhattin Washingtonissa vain kuukausi ennen hänen kuolemaansa. Hän oli varautunut kaikkeen, ja antoi johtamalleni ihmisoikeusjärjestölle jopa valmiiksi videohaastattelun, joka julkaistaisiin hänen kuolinpäivänään, kuten mm. Al Jazeera ja BBC tekivätkin.

Minulle Bhatti on suurin sankari, uskottava yhdistelmä toivoa ja realismia. Hän rakasti muslimiystäviään samalla kun arvosteli poliittista ääri-islamia, joka riisti ihmisoikeuksia ja tappoi. Hänen unelmansa kasvotusten syntyvän ystävyyden ja ymmärryksen mahdollisuudesta ihmisten kesken ei kärsinyt silloinkaan, kun järjestelmä kuritti häntä ja uhkasi hänen henkeään. Maltilliset muslimit olivat hänen tärkeimpiä työtovereitaan suvaitsevamman Pakistanin puolesta. He haaveilivat maasta, jossa kristitty voisi mennä kirkkoon,  juutalainen synagoogaan, hindu temppeliin ja muslimi moskeijaan, kenenkään tarvitsematta pelätä – kuten Bhattin esikuva Benazir Bhutto oli sen sanonut.

Blasfemiataistelu jatkui ilman Bhattia. Kevällä 2014 neuvottelin europarlamentissa päätöslauselmasta, jossa nostimme esiin tuoreita esimerkkejä Pakistanin tilanteesta: mm. eräs kristitty aviopari oli saanut kuolemantuomion, kun heiltä varastetusta kännykästä oli lähetetty profeetta Muhammedia pilkkaava tekstiviesti. Asiassa ei paljon painanut se, että varkaus oli tapahtunut ennen tekstiviestiä. Samoin sai kristitty kadunlakaisija kuolemantuomion epäilyistä, että hän olisi pilkannut Muhammedia – seurauksena mellakat, joissa kirkkoja poltettiin. Tuomiot ovat mielivaltaisia, eivätkä muslimitkaan olleet niiltä suojassa: jopa vääränlainen koraanin siteeraaminen voi johtaa hengen menetykseen.

Olen vuosia tehnyt ihmisoikeustyötä, ja yksi havaintoni on, että ihmisoikeuksien ongelmamaissa sorto perustuu usein rikoslain laajennettuun eli venytettyyn tulkintaan. Sellaiset laajennetut tulkinnat ovat ikään kuin ihmisoikeuksien musta aukko, johon saattaa solahtaa kuka tahansa. Eri mailla on omat mustat aukkonsa. Turkissa se on rikoslain artikla, joka kieltää turkkilaisuuden halventamisen, Kiinassa syytös kuulumisesta vahingolliseen kulttiin, evil cult. Venäjällä se on ollut tsaarinajoista lähtien yhteiskunnan vastainen toiminta  ja useimmissa muslimimaissa nimenomaan blasfemia.

Neuvotteluissa hätkähdin, kun kuuntelin labour-brittikollegaa, joka vaati pehmennyksiä päätöslauselmaamme ja lopulta veti nimensä pois siitä kokonaan. Hän tunnusti pelkäävänsä kotikaupunkinsa muslimien reaktioita.

Minä koin hälyttäväksi sen, että eurooppalaisten poliitikkojen rohkeus nostaa esiin vakavia ihmisoikeusloukkauksia hiipuu hienotunteisuussyistä. Sillä on vääjäämättömät seuraukset kansainväliseen ihmisoikeustilanteeseen. Siksi haluan puhua hyssyttelyä vastaan.

Edellinen blogini on saanut valtaosin kiitosta mutta muutamat ovat lukeneet viestiäni siten, että moittisin suomalaisten auttamishalua. Niin en tekisi koskaan, olen siitä päinvastoin onnellinen. Eikä sille ole edes kestävää vaihtoehtoa. Hyvyys ei mene koskaan hukkaan, se sulattaa ennakkoluulot, se on vastustamaton maailmaa muuttava voima ja elämän tarkoitus.

Viestini oli suunnattu poliitikoille, jotta nämä eivät huonosti harkituilla päätöksillä tuhoaisi ihmisten auttamishalua. On löydettävä oikeat ja todelliset keinot auttaa. Asioita ei pidä kaunistella eikä kipukohtia väistellä. Poliitikkojen vastuulla on huolehtia tilanteen hallinnasta ja resurssien viisaasta priorisoinnista sekä röyhkeiden väärinkäytösten estämisestä. Kaikkein eniten apua tarvitsevia ei pidä jättää jalkoihin tilanteessa, jossa turvapaikkapolitiikan pelisääntöjä on muutettu siinä määrin, että on syntynyt vahvimpia ja nopeimpia suosiva juoksukilpailu. Järjestelmä palkitsee liikaa niitä, jotka tulevat jonon ohi.

En ole ajatuksineni yksin. Saman viestin antoi keväällä sisäministeri Räsänen ehdottaessaan, että kiintiöpakolaiset tulisi panna turvapaikanhakijoiden etusijalle. Räsänen varoitti turvapaikkapolitiikan perussääntöjen muuttamisesta, koska se synnyttää vetovoimatekijän – ja ennusti aivan oikein. Kuluneella viikolla presidentti Sauli Niinistö esitti saman huolen, ja videohaastattelussa (kohdassa 06:30 alkaen) piti ratkaisuna YK:n pakolaisleireiltä tulevien määrän tuntuvaa nostamista ja turvapaikanhakijoiden liikehdinnän hillitsemistä. Tilannetta tervehdyttää se, että pakolaiskiintiöstä tulevien ihmisten taustat on tutkittu ja turvapaikan tarve valmiiksi todennettu.

Maailma muuttuu, emmekä me voi haikailla mennyttä ja katsoa taaksepäin – ratkaisu ei löydy sieltä. Itse kaipaan sydämellisen asenteen ja rehellisen puheen yhdistelmää. Hymistelyyn en usko mutta hyväntekemiseen aina.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

19Suosittele

19 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän FreeThinking kuva
Jukka Heikkinen

Tämä oli paras kirjoitus mitä olen sinulta lukenut. Ja kaikkeahan en ole lukenut. Kuten kirjoituksestasi huomaamme, uskonnot voivat olla julmimpia vääryyden ja epäoikeudenmukaisuuden aiheuttajia. Uskontoa käytetään hyväksi oman edun tavoittelussa kuin mitä tahansa mitä hyväksi voi käyttää.

Erikoista tämän hetkisessä pakolaistilanteessa on se, että on lausuttu ja sanottu keinoista joita on olemassa pakolaistilanteen hillitsemiseksi Euroopassa, mutta niitä ei käytetä. Siksikö Eurooppa menetti mahdollisuutensa ja on lähes hysteerisessä tilassa tämän takia.

Hallitukseltakin voi kysyä miksi leikataan sellaisilta kehitysapuyhteisöiltä, jotka ovat olleet paikan päällä sitä avustus työtä tekemässä. Heitä pitäisi enemmänkin tukea, jotta he voivat kohdistaa tukensa kulloinkin akuuteimpiin kohteisiin, kuten pakolaisleirien olosuhteiden parantamiseen.

Kiitokset kirjoituksesta

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Pakistanin kehitys on todella ikävää. Viime vuosikymmenellä, ollessani Suomessa keikkatöissä kouluissa, eräs tokaluokkalainen pakistanilaistyttö sanoi että "Our leader has been murdered", kun Benazir Bhutto oli murhattu. Tuo pieni tyttö, joka ei paljoa muille asioistaan puhunut, tuli kirjoittajalle kertomaan siitä, kuinka hän oli kesällä ollut Pakistanissa: Toisaalta haluan mennä, koska siellä on mummi ja sukulaiset, toisaalta siellä on paljon epämiellyttäviä ja inhottavia asioita, kuten epämiellyttävä lisko seinällä ja kaikenlaista muuta. Ne epämiellyttävät asiat oli lapsen viisas ja varovainen tapa ilmaista, että maassa on jotakin todella pelottavaa, väärää ja pahaa.

Tyttö ei puhunut uskonnosta, mutta jonkun tulkitsijan mielestä tämäkin kriittinen keskustelu minun, siis ei ainakaan musliminainen, kanssa saattaisi lähestyä blasfemiaa. Myös lapsia voidaan syyttää ja tuomita blasfemiasta. Tämä on hyvin vastustettavaa. Kiitokset Eija-Riitta Korholalle blasfemia- säännösten vastaisesta työstä ja tästä kirjoituksesta.

Mielestäni se on ongelma, että Suomeen nyt tulevien turvapaikanhakijoiden valtaosa on nuoria miehiä. Tässä kohdassa itse itsensä nimittänyt pakolaisten kannattaja tietysti sanoo ymmärtävänsä ne syyt, joiden takia hakijat ovat nuoria miehiä. Taustalla on kuitenkin essentialistinen käsitys sukupuolierosta, jota ei muissa yhteyksissä ja feministisessä keskustelussa hyväksyttäisi. Vaikka olisi jokin erityisesti sukupuoleen liittyvä syy, jonka takia matka on raskaampi juuri naisille, sitten niiden nuorten miesten asiana olisi auttaa myös naisia selviytymään matkasta. Lukuisissa yhteiskunnallisesti marginaalisissa, suomeksi jopa kauhistuttavan "syrjäytyneissä" transnationaalisissa yhteisöissä on todettu, että yhteiselämä sujuu rauhanomaisesti ja vastavuoroisesti niin kauan kuin mukana on naisia ja miehiä, sekä tyttöjä että poikia. Ongelmia syntyy yhden kansallisuuden pelkästään miehistä koostuvista monokulttuureista. Sellaisia ei kannattaisi Suomeen tieten tahtoen tilata.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Joka sana totta. Kiitos kommentista.

Käyttäjän PekkaVeistola kuva
Pekka Juhani

Hyvä kirjoitus!

Tunisiassa arabikevät ilmeisesti jollain tavalla onnistui. Koko kuohunta lähti sieltä ja levisi muslimimaihin. Tunisiassa vaalit voitti maallinen puolue ja islamistinen puolue suostui tappioon. Vaikka Tunisia on kokenut sen jälkeen kovia, jonkinlainen järki ja järjestys siellä on pidetty vaikkakin välillä kovin ottein.

Muissa muslimimaissa liikehdintä ajautui äärimielisten käsiin.

Muslimimaat voisivat ottaa Tunisian esikuvakseen. Moniarvoisuus ja sekularisaatio on yleensä tuonut järjestyksen eri maihin. Uskonnot ja ideologiat eivät saa liikaa jalansijaa ja kaikelle löytyy vastavoimia. Kukaan ei voi olla niin vasemmistolainen tai oikeistolainen tai ääriuskovainen kuin haluaisi. Kompromisseja on pakko tehdä.

Jonkin verran olen pessimistinen josko meidän elinaikanamme tällaista voisi tapahtua Pohjois-Afrikassa ja Lähi-idässä.

Käyttäjän MKujala kuva
Markus Kujala

Ei muuta, kun sellainen linja, että turvapaikan saa Suomesta vain perheet.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Ettäkö ihmisarvo on riippuvainen siitä, onko saanut itselleen puolison ja lapsia?

Voimme myös vain kuvitella, millaisia kulissiavioliittoja tuollainen käytäntö synnyttäisi.

Sinällään ymmärrän lasten suosimisen, koska he ovat erityisen suojattomassa tilassa ja pakolaisleirien olosuhteet aiheuttavat heidän tulevaisuudelleen erityistä vahinkoa.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Turvapaikkaoikeus ei määräydy ihmisarvon perusteella.

Paavo Kervinen

"An estimated 9 million Syrians have fled their homes since the outbreak of civil war in March 2011, taking refuge in neighbouring countries or within Syria itself. According to the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), over 3 million have fled to Syria's immediate neighbours Turkey, Lebanon, Jordan and Iraq. 6.5 million are internally displaced within Syria. Meanwhile, under 150,000 Syrians have declared asylum in the European Union, while member states have pledged to resettle a further 33,000 Syrians. The vast majority of these resettlement spots – 28,500 or 85% – are pledged by Germany."
- Lähde: http://syrianrefugees.eu/ , Etusivu

Kuvia syyrialaisista pakolaisista Turkissa ja Libanonissa:

https://www.google.fi/search?q=syrian+refugees+tur...

https://www.google.fi/search?q=syrian+refugees+leb...

Verratkaa kyseisiä ihmisiä ja oloja näihin(Vaatetus, fyysinen kunto, kengät, viihdelaitteet, reput jne):
https://www.google.fi/search?q=yle+turvapaikanhaki...

Toivon että kuvat syyrialaisten pakolaisten elinoloista Lähi-Idässä aiheuttavat länsimaisille surua, myötätuntoa ja pahaa oloa. Se on tervettä, koska kyseessä ovat lapset, vanhukset, naiset, köyhät ynm. heikommassa asemassa olevat. Nämä eivät kykene eikä heillä ole varaa matkustella. Heillä ei myöskään ole bodypumpatun ja täydessä sielun ja ruumiin voimissa olevan äijäkaartin mukaisia voimia.

Yksi keino auttaa todellisia kärsiviä on mennä paikanpäälle antamaan tukea, antaa rahallista tukea järjestöille jotka auttavat ihmisiä paikanpäällä tai mennä hakemaan uhreja Eurooppaan. On fakta että lapset etenkin sopeutuvat yhteiskuntaan parhaiten, oppivat kulttuuria, tapoja, tietoa ja kykenevät myöhemmin rakentamaan. Etenkin silloin kun heillä on siihen todellinen syy. Kuka lapsi ei olisi myöhemmällä iällä kiitollinen siitä että hänelle annettiin elämä? Tätä voisi toteuttaa mm. niin että rohkaistaisiin perheitä Suomessa adoptoimaan syyrialaisia todellisia sotaorpoja.

Mitä tulee perheenyhdistämis-väitteisiin, niin tämän luulisi olevan palturia kun tarkastelee lähinaapurimaihin paenneiden ja Eurooppaan paenneiden fyysistä olemusta ja materiaalista omaisuutta. Perheet joiden vaatteet ovat tyyliä riekaleinen rätti ei kykene maksamaan salakuljetusmaksuja saati hommaamaan älypuhelimia, eikä noilla leireillä kenelläkään näy korvakuulokkeita.

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Bhattin kaltaiset miehet ansaitsevat saada tarinansa kerrotuksi.

Me täällä pelkäämme, että joku ei tykkää meistä, jos laitamme vääränlaisen facebook-päivityksen.

Paavo Kervinen

Hyvin vähän keskustelua on myös siitä, miten elintasopakolaisten virta vaikuttaa suomalaiseen oikeusjärjestelmään.

Lait ja oikeuskäytäntö on fundamentaalisesti yhteisön käsitys oikeasta ja väärästä. Se että me otamme henkilöitä joiden oikeuskäsitys on erilainen ja äärimmäisen vahva mm. uskonnon vuoksi muuttaa meidän oikeuskäytäntöämme pitkällä aikavälillä.

Mm tämä uutinen:
http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/pukeutu...

Tämä uutinen ja yhteisön viesti pitää sisällään käsityksen, että meidän tulee muuttaa itseämme elintasopakolaisten vuoksi. Mutta kumman tulee sopeutua? Meidän vai elintasopakolaisten? Lisäksi pukeutumisohjeistus kertoo että naisten tulee muuttaa pukeutumistaan miesten vuoksi. Tällaista ohjeistusta ei olisi, ellei määrä- ja voimasuhteet pakolaisten joukossa olisi miesvaltaisia. Vai tuleeko vaatetusta muuttaa lasten ja naisten vuoksi? Hyvin epätodennäköistä.

Jos nainen raiskataan, länsimainen oikeuskäytäntö on uhrin puolella huolimatta siitä kuinka ihminen on pukeutunut, sillä yksilönvapauden periaatteen mukaan jokainen saa pukeutua kuin haluaa.

Jos väitetään että nainen provosoi käytöksellään ja pukeutumistyylillään raiskaajaa, niin oikeus ei ole uhrin puolella. Oikeus on tällöin sen puolella joka on kajonnut toisen ruumiilliseen koskemattomuuteen.

Tietenkin jokaisen yksilöllinen asia haluaako tätä. Itse en ole valmis tinkimään ollenkaan.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Kyse oli turvapaikanhakijoiden kuvitellusta "hämmennyksestä", jota ei ole edes esiintynyt. Turvapaikanhakijat eivät tiettävästi ole tällaista ohjeistusta tilanneet. En tiedä, kannattaako asiaa nostaa esille juuri Eija-Riitta Korholan blogissa ja hienon kirjoituksen kommenteissa.

Käyttäjän Keijo Lindgren kuva
Keijo Lindgren

Kristityt rukoilevat koettelemusten aikana.
Jos rukous auttaisi niin ei syyrialaisia koeteltaisi näin kovasti, päinvastoin se on rukous joka iskee takaisin.
Irakissa on toisin kun uskonto ja tuotu demokratia sotivat.
Maat tarvitsevat taivaallisen johtajan asemesta maalliset johtajat.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ottaa pattiin tuo nurjamielisyys ja pahuus.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Edelleen kirjoituksesi on luettavissa niin, että arvostelet hyvää tekeviä ja tarkoittavia, pakolaisia auttavia ihmisiä ja tahoja. Pakistanilaisella oikeusjärjestelmällä uhkaaminen kuulostaa sekin sangen pahalta: suurin osa pakolaisista on lähtenyt pakoon terroria ja kuvailemaasi mielivaltaa. He eivät ole levittämässä sitä Eurooppaan.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki

Mistä sinä tiedät? Suomesta on lähtenyt suhteessa varmaan eniten länsimaista terroristeja Syyriaan.
Tiedätkö mitä eroa on Suomen moskeijossa suurimmilta osin saarnattavalla islamilla ja ISIS:in islamilla. Ei mitään. Molemmat ovat salafistista fundamentalismia. Juuri sitä samaa mikä tappoi Pakistanissa ja mitä paetaan. Ei ihmisestä voi riipiä hänen kulttuuriaan, eikä aatteet muutu junamatkalla.
Hullua että tänne otetaan/päästetään pääasiassa sunneja, missä heitä vainotaan? Itse vainoavat kyllä kaikkia muita.

Mun mielestä sun jutut näyttää todella pahalta ja jopa vaaralliselta.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Se, että näet uhkia kaikkialla ja että jopa minun juttuni vaikuttavat sinusta vaarallisilta, on minun mielestäni pelkästään surullista.

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #16

Mikä saa sinut kuvittelemaan että sinun tunteillasi on mitään yhteyttä reaalimaailman tapahtumiin tai mitään merkitystä muutenkaan. Näen uhkia kaikkialla? Hitostako sinä tiedät mitä minä näen?
Käytin sun omia sanavalintoja, tosin seison sanojeni takana, sinun ihannemaailma johtaa sotaan ja kaaokseen jos toteutuu. Ihan hymyssä suin ja kaikkea hyvää toivoen mutta päinvastoin tapahtuu kun unelma perustuu ideologiaan eikä tosiasioiden tunnistamiseen ja loogiseen päättelyyn.

Käyttäjän kirstityoton kuva
Kirsti Era

Mistä sinä Jani tiedät mitä moskeijoissa puhutaan? Oletko muslimi ja osaatko arabiaa, somalia jne? MV-lehden ja vastaavien lähteiden tietojen levittely tuottaa juuri sellaista syrjintää ja kielteistä ilmapiiriä, jonka seurauksena maahanmuuttajaperheiden nuorista löytyy niitäkin, jotka ovat värvättävissä. Semminkin jos työtä ei saa, työnhaku tyssää jo nimeen ja ulkomuotoon. Saati kun heitä uskonnon perusteella jo valmiiksi pidetään kaulankatkaisija-raiskaajina. Sitä saa mitä tilaa, tästä ilmauksestahan maahanmuuttokriitikot pitävät. Rasismi ja antijihadismi ruokkivat jihadismia, ääri-islamilaisuutta. Mikä ei tietenkään suomensisulaisten kannalta ole niinkään kielteistä :(

Käyttäjän Taksari kuva
Jani Pulkki Vastaus kommenttiin #17

Koska olen jutellut niissä käyvien henkilöiden kanssa, mistä sinä tiedät mitä niissä ei puhuta? Osaatko itse?
Missä kohtaa levittelin kenenkään muun tietoja, minulla on lähdekritiikki hallussa, kiitos.
Jaa, siis salafismi on suomalaisten rasistien syytä? Minäkun luulin että se on lähinnä Saudi-arabian virallinen uskonto ja kun Saudi-Arabia maksaa moskeijoiden ylläpidon niin siinä saattaisi olla syy-seuraus suhde. Mutta ehkäpä Al-Qaidalta ja ISIS:ltä loppuisi värvättävät jos kaikki liittyis vasemmistoliittoon.
Olen jakanut asuntoni kymmenen vuoden ajan pakolaisstatuksen omaavan henkilön kanssa ja palkannut sellaisia kolme, yhteen taksiin ei oikein kauheean montaa voi kerrallaan palkata, en oikein tunnista tuota syytöstä. Mikäli jaan Asuntoni ja elinkeinoni pakolaisten kanssa niin mitä vielä pitäisi tehdä lisää jotta tarpeeksi suvaitsisi?
Minä en pidä kaikkia yhtään minään, Saudi-Arabian kuningashuoneessakin on maltillisia ja järkeviä ihmisiä. Se ei silti muuta maan ideologiaa yhtään vähemmän vastenmieliseksi. Kaikki vasemmistolaiset eivät ole puna-khemerejä tai maolaisia mutta kaikki punakhemrit ja maolaiset olivat vasemmistolaisia.Eikö kulttuurien yhteentörmäys ruoki sitten rasismia? En muista Suomessa olleen mitään ongelmia tataarien kanssa. Minä pidän kaikkia uskontoja typerinä tasapuolisesti. Toisia ympäristölleen vähemmän haitallisina kuin toisia.
Ehkä enemmänkin voisi tehdä osoittaakseen kelvollisuutensa Teidän inkvisition edessä, mutta vääräuskoisuutta ei voi teoilla korjata, vaan varmaan täytyisi uskoa että älytön ideologianne on hyvää ja pyhää.
En yhtään tiedä mitä suomensisulaiset ajattelee kun en yhdenkään sellaisen kanssa ole koskaan varmaankaan keskustellut, mutta sinä kait sitten tunnet hyvin ja käyt tapaamisissa.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Kai Niemeläinen, sitten vaan lukemaan tarkemmin ja ennakkoluulottomammin. Fundamentalisti lukee juuri noin että syöttää omat ennakkoluulonsa tekstiin ja löytää ne sitten sieltä.

Blogini oli suunnattu poliitikoille, heitä moitin, auttajien haluan pysyvän auttamishaluisina, siitä huolehdin.
Edellisessä blogissani ilmaisen huoleni juuri siitä, että vainoa paenneet saavat vainoojat peräänsä ellemme säilytä kontrollia ja pidä kiinni siitä ettei järjestelmää käytetä hyväksi.

Pakistanilaisella oikeusjärjestelmällä kuvaaminen on perusteltua: se on riittävän karmea. En ole edes kertonut miten karmea, ja silti eurooppalaispoliitikko ei uskalla korottaa ääntään siitä, koska PELKÄÄ PAIKKAKUNTANSA MUSLIMEJA.

Käyttäjän mikaniikko kuva
Mika Niikko

Hyvä Eija-Riitta, punnittua sanaa ja hyvät näkökulmat..

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset