Eija-Riitta Korhola Levottomia ajatuksia jäsennellysti

Visioni Helsingistä: kansainvälinen metropoli

 

Tämä on minun toivomuslistani Helsingistä. Se lista elää ja hengittää ja ottaa vastaan palautetta. Ota kantaa!

Malmin lentokenttä on säilytettävä. Olen Malmin lentokentän ystävä monesta eri syystä. Turvallisuuden kannalta on tärkeää, että meillä on kaksi toimintakykyistä lentokenttää pääkaupunkiseudulla. Jos Helsinki haluaa olla kansainvälinen konferenssien ja summitien isäntäkaupunki, se tarvitsee kaupunkikentän aikatauluttamattomalle liikenteelle ja yleisilmailulle. Ilman Malmin kenttää se ei yksinkertaisesti ole kansainvälinen metropoli. Lentokenttä on myös tärkeä viheralue, joka tulee säilyttää luontoarvojensa ja erityisesti linnustonsa vuoksi.  Entisenä laskuvarjohyppääjänä nautin yhä siitä, että kaupunkikuvaamme kuuluvat myös pienkoneet ja laskuvarjot taivaalla. Sen läheisyyteen voisi rakentaa pari hotellia mutta isompaan asuntotuotantoon ei ole syytä.

Asuntoja kuitenkin tarvitaan, etenkin kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja, mutta paikkoja löytyy muualtakin kuin Malmilta. Sörnäisten Hanasaaren kivihiilikasan tilalle saisi upean asuinalueen.  Samoin paikka paikoin hyvinkin autiolle Itäväylän varrelle mahtuu hyvin lisää taloja, kun siellä on toimiva metroliikennekin – ja joillakin kohdin väylän voisi kattaa puistoja ja pyöräilyteitä varten.

Ne Hanasaaren hiilet pitäisi saatella Vuosaareen – niin kauan kuin niitä tarvitaan. Vuosaari tarvitsee satama-alueelle monipolttolaitoksensa. Ja metrolinja pitäisi ulottaa satama-alueelle asti; se tukisi merkittävästi alueen pienteollisuutta ja loisi sitä lisää. Miksi teolliset työpaikat pitäisi siirtää keskustasta Vantaalle tai Tuusulaan kun niille voisi tarjota paikkaa Helsingin sisältä Vuosaaresta?

Kruunuvuoren siltahanke tulisi mielestäni laittaa jäihin liian kalliina ja kustannustehottomana. Sen sijaan tarvitaan pikaraitioreitti metron syöttöliikenteelle Santahaminan sillalta Herttoniemeen.

Helsinki on ihana merellinen kaupunki ja kauneimmillaan mereltä käsin. Sen tiedän veneilijänä ja kajakkimelojana. Haluaisin meille sulan veden aikana myös ns. vaporetton, säännöllisen HKL-reittivesibussin elävöittämään liikennettä keskustan ja Helsingin edustan ns. aarresaarten ym. (Vallisaari, Pihlajasaari, Harakka, Kuninkaansaari, Korkeasaari, Mustikkamaa, Lonna, Villinki, Vartiosaari) välillä. Se edistäisi turismia ja  rikastuttaisi saarten ravintolaelämää.

Helsinki on ihana viherkaupunki ja ulkoilijan unelma. Sen luontoarvot tulee varjella.  Asuntotuotantoa tulee sijoittaa sinne, missä on valmis infra jo rakennettuna.

Polkupyöräilyä on edistettävä. Metrolinjoja myötäilevä katettu pyöräkaista mahdollistaisi pyöräilyn säällä kuin säällä.

Ja lopuksi: kyllä HIFKin on saatava oma hallinsa kisahallin ja stadionin tuntumaan. Liikkumiseen tulee aina kannustaa.

PS. Vetäisen tandemhypyn 11.4. Malmilla yleisötapahtumassa Malmin kentän kunniaksi ja vanhoja hyppymuistoja verestääkseni. Tule mukaan kannattamaan kenttää! Jos taas haluat kannattaa minua, linkitä blogejani tai katso http://www.korhola.com/lang/fi/2015/03/tilaa-eija-riitta-korholan-vaitoskirja-ja-tue-kampanjaa/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Mitä ER tekisit Lapinlahden sairaalan rakennuksille ja koko alueelle?

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Tästä minulla ei ole visiota. Ehdotuksia?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ei minulla valmiita ajatuksia kohteesta ole, mutta alue ränsistyy, jos jotain ei tehdä.

Huomasin vain, että ketään ei taida kiinnostaa ja kohde on kuitenkin suojeltu rakennusten osalta.

Saneeraus maksaa yli 50 miljoonaa, mutta alue on kaavassa sairaala statuksella. Mielenterveys ja kehitysvammaiset nousevat ensimmäisenä mieleen ja vanhukset.

Tapani Lahnakoski Vastaus kommenttiin #6

Nyt on kuulemma ihmisarvoa alentavaa, että kehitysvammaisia laitettaisiin laitoksiin, joten Lapinlahti ei ole hyväksyttävä paikka heille. On tietysti naurettavaa panna kaikki kehitysvammaiset samaan nippuun, kun vammaisuus taso vaihtelee aivan hirveästi. Täysin liikuntakyvyttömiä, mykkiä ja sokeita on aika vaikea hoitaa missään normaaleissa asunnoissa.

Helsinki on kuitenkin lopettamassa kehitysvammaislaitostaan Kirkkonummella. Lopetus on kuitenkin pahasti viivästynyt, kun korvaavia asuntoja ei kovin helposti ole saatavissa. Näennäiset EU:n tuet tähän suuntaan ovat viemässä. Näennäiset siksi, että mitä ihmeen EU:n tukia nettomaksaja voi saada?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #8

Tapani, eiköstuon sairaalarakennuksen voi sisäpuolin kunnostaa asunnoiksi. Sitten vaikka kehitysvammaisille tai muille asuntoa tarvitseville. Suojelu koskenee vain rakennusken ulkokuorta vai kuinka? Eihän käyttötarkoituksena tarvinne olla hoitolaitos vaan asuntitarkoitus.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #18

Sirpa se on kaavassa sairaala-alue, mutta eikös kaavaa voida muuttaa?

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah Vastaus kommenttiin #24

Ari, kyllä kaava voidaan niin halutessa muuttaa. Tuskin olisi eka kerta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #26

Sitähän minäkin, mutta sitä ennen on saatava enemmistö taakse valtuustosalissa, se on sitä politiikkaa ja siksi tässä poliittikko Eija-Riitalle sitä haastetta olen tyrkkäämässä. Malmin lentokentästä kuhisevat kaikki aina vaalien alla, mutta Lapinlahden sairaalan alueesta ei tunnu kukaan hiiskuvan mitään, koska se on hiljalleen rapistumassa eikä kukaan uskalla esittää uutta menoerää tässä kurjassa tilanteessa.

Jos haluaa erottua massasta, voisi Eija-Riitta nostaa pöydälle Lapinlahden ja Vanhankaupunginkosken. Valtio voisi osallistua niihin kuten se on satsannut Turun telakkaan ja Talvivaaran kaivosalueeseen.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #8

Tapani en ollut heitä sinne asumaan laittamaan vaan harrastamaan ja töihin. Katso asiasta lähemmin vaikka Lähde ry:n sivuilta.

Ehkäpä heille sieltä löytyisi tiloja muiden toimijoiden kanssa ei heille sitä yksistään luovuteta, eli vanhusten, nuorten, muusikoiden ja taiteilijoiden tyyssija, josssa kehareilla olisi oma roolinsa.

Tapani Lahnakoski

Mitä mieltä olet ns. Helsinkitunnelista, jota vihreät vastustavat ja demaritkin ovat jollain koplauksella menneet samaan vipuun? Vihreiden peruste on, että se helpottaisi yksityisautoilua ja siksi sitä ei pidä rakentaa.

Tässä ei ilmeisesti vaikuta mitään se, että keskustaan saataisiin kävelykatuja, jotka olisivat varmaan kesäturisteille oikein mukavia ja liikenneturvallisuus lisääntyisi ja huoltoliikenne helpottuisi hälytysajoaja myöten.

Karsea oli kyllä kokoomuksen ja vihreiden koplaus, millä Sinnemäki saatiin apulaiskaupunginjohtajaksi ilman minkäänlaista pätevyyttä kyseiseen toimeen, ellei Sirolaopisto ja neukkulan propaganda-akatemia ole pätevöittäneet kaupunkisuunnitteluun.

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Tästäkään minulla ei ole vielä mielipidettä. Olen avoin.

Tapani Lahnakoski

Niin, en minäkään ole tutustunut kustannuksiin. Tämä ei liene edes eduskunnan asia tai voi olla, että valtiokin siihen osallistuisi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Malmin kenttä on hyvä säilyttää, alue nousee aina vaalien alla keskusteluun. Se on hyvä vaalitäky, mutta mitään ei koskaan tapahdu, kunnes kerran tulee vain päätös, jota ei kukaan pysty kiertämään!

keke keskinen

Eija-Riitta, mitäs olet mieltä Helsingforssista, mistä tämä kaupunki on saanut nimensäkin. Pitäisikö Vanhankaupunginkosken pato purkaa?

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

En tiedä. Kerro mielipiteesi ja perustele. Olen avoin hyville argumenteille.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Padon voisi purkaa ja perata kosken vapaaksi. Perusteluina voisi toimia se, että padon tuotto ei ole kovin paljoa, verrattuna siihen mainosarvoon minkä koski vapaana tuottaisi.

Lontoossa on Big Ben ja Thames-joki, meillä voisi olla Helsingissä? Vaikkapa Guggenheim ja vapaa koski.

keke keskinen

Minun mielestäni olisi äärimmäisen suuri rikkaus jos kotikaupugissani ja Suomen pääkaupungissa olisi iso ja hieno koski mitä ihastella.
Nykyäänhän meillä on Vanhassakaupungissa kaksihaarainen irvokas kyhäelmä, missä toinen haara on rakennettu "luonnonmukaiseksi" kalaportaaksi, ja toiseen rakennettu pato mihin sitten kalat hakkaavat päätään syksyisin.

Keräsin sinulle vähän linkkejä mitä voisit ihmetellä, jos sinullekin tulisi jokin mielipide tämän asian suhteen.

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/266251-mi...

http://www.sll.fi/uusimaa/tiedotus/vantaanjoki-on-...

http://www.hs.fi/kaupunki/a1305909120211

http://www.suomenluonto.fi/blogit/vantaanjoen-muse...

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/243013-va...

http://www.hs.fi/mielipide/a1414897980321

http://www.adressit.com/vanhankaupunginkoski_vapaaksi

http://jukkarelander.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1775...

Hyvää kevään jatkoa ja onnea vaaleihin! :)

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola Vastaus kommenttiin #30
keke keskinen Vastaus kommenttiin #31
Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola Vastaus kommenttiin #30

Kiitos, kyllä tässä oli vakuuttava kokonaisuus ja tekisi mieli yhtyä koskenvapauttajien kuoroon. Mitkähän olisi sitten parhaat argumentit puolustaa patoa? Vesivoima on säätövoimana erityisen arvokasta, mutta ei tässä mittakaavassa se taida olla korvaamaton. Museoarvot on säilytettävissä pääpiirteissään silti.

Käyttäjän LauriSelenius kuva
Lauri Selenius Vastaus kommenttiin #33

Säätövoimana merkitys nolla. Tehot vastaa kahta henkilöautoa tai 100 imuria/mikroa.
Säilyttämisen argumentit ovat lähinnä muutosvastarintaa - alueen upea, monikerroksinen ja äärimmäisen arvokas miljöö ei menettäisi mitään. Päinvastoin, padon purkaminen palauttaisi sen yhden historiallisen aikakauden alueelle joka on tavallaan kaikkein tärkein. Sen jolloin Helsinki syntyi yli 200 vuotta ennen kaupungin perustamista.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Lyöntivirhe otsikossa?

Visioni Helsigistä: kansainvälinen metropoli

Käyttäjän eijariitta kuva
Eija-Riitta Korhola

Kiitos kultainen Aappa. Korjaan.

Lauri Karmila

”Metrolinjoja myötäilevä katettu pyöräkaista”
Siis mitä että?!?!

”HIFKin on saatava oma hallinsa kisahallin ja stadionin tuntumaan”
Helsinki on tuppukylä, minne osataan rakentaa vain jotain juntteja lätkähalleja. HIFK:n hallin myötä olisi suunnilleen kaupungin keskustassa KOLME ISOA LÄTKÄHALLIA ja kun Länsimetro valmistuu, on vielä Espoossa yksi, n. 10minuutin päässä. Nimeä yksi kaupunki maailmalta, jossa vastaavaa? (Okei, New Yorkissa on niitä stadioneita kyllä, mutta on asukkaitakin)

Menetit juuri ääneni.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset